Hoe vier jij dit jaar pakjesavond?

“Vrienden weten niet wat ze horen als ik dit vertel”

SAM
sambyhan
4 min readNov 24, 2020

--

Foto: Pixabay.com

We mogen momenteel per dag maximaal drie gasten thuis ontvangen, kinderen tot en met 12 jaar niet meegerekend. Wat betekent dit voor 5 december? Drie HAN’ers aan het woord over hun Sinterklaas-plannen.

Tekst: Raïssa Soeter

(privéfoto Anouk Brinker)

“Het Sinterklaasjournaal is nog altijd vaste prik”

Anouk Brinker (20), derdejaars Facility Management:
“Wij zijn thuis behoorlijk fanatiek als het om Sinterklaas gaat. Mijn broertje en ik gingen er als kind helemaal in op: we bezochten twee intochten, keken alles op tv en hadden ook dvd’s van de Club van Sinterklaas. Deze kijken we nog steeds, ik betrapte mijn broertje er afgelopen zomer nog op. Ook is het Sinterklaasjournaal nog altijd vaste prik, vanaf half november zitten we met onze ouders dagelijks om 18.00 uur voor de buis. Vrienden weten niet wat ze horen als ik dit vertel, maar wij hebben lol. Bovendien kan ik meepraten met kinderen van mijn scoutinggroep waar ik ook nog Sinterklaas mee vier.
Dit jaar maken we met 26 kinderen en de leiding surprises voor elkaar. Het mag doorgaan omdat het gaat om scoutingactiviteiten met een minderjarige groep. Verder vier ik pakjesavond met mijn familie, dus met z’n vieren. Het gourmetstel komt tevoorschijn en mijn moeder haalt álle Sinterklaaslekkernijen die er zijn in huis. We doen niet aan gedichten maar kopen wel allemaal een cadeau voor elkaar. Met een grote schuimrubberen dobbelsteen wordt bepaald of je een cadeau mag uitpakken, uit volle borst een Sinterklaasliedje moet zingen of op je beurt moet wachten. En dan ben ik nog niet uitgesinterklaast want met mijn vriendengroep (7 personen) maken we ook nog surprises en gedichten. Dit jaar gaan we het vanwege de coronamaatregelen uitstellen naar eind december, of we zetten de surprises bij elkaar voor de voordeur en vieren het online.”

Foto: Pixabay.com

“Sinterklaas is overal, je wordt er als ouder soms een beetje gek van”

Arnold Wijbenga (42), projectleider Circulaire Economie bij het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie: “Toen we nog met z’n tweeën waren, deden we niks aan Sinterklaas, maar sinds we kinderen hebben (5, 8 en 9 jaar) komen we er niet meer onderuit. Op pakjesavond komen mijn vader, zus en haar dochter naar ons toe. We hebben nog een tweede pakjesavond bij mijn schoonouders thuis. Normaal zijn daar pieten bij maar dit jaar vanwege de corona-omstandigheden niet. Ook moeten we het gezelschap in tweeën delen: eerst komen wij en daarna mijn schoonzus met haar familie. Het idee was eerst dat alleen directe familie zou komen, maar uiteindelijk lossen we het zo op. Vanwege de kinderen zitten we sinds half november volledig in Sinterklaas-modus. Ze komen elke dag vanuit school met knutselwerken en surprises aanzetten. We kijken trouw het Sinterklaasjournaal en zetten wekelijks de schoen. Sinterklaas is overal, je wordt er als ouder soms een beetje gek van. Kinderen krijgen tegenwoordig ook zó veel cadeaus, daar kunnen ze zeker een half jaar mee vooruit. Ik vind Kerst persoonlijk leuker maar de kinderen genieten ervan dus halen we de hele mikmak in huis. En op 6 december staat de kerstboom! Haha. Kerst staat in het teken van lunchen en dineren met familie, maar met een gezelschap van 18 volwassenen en kinderen zal dat er dit jaar niet in zitten. Oud en nieuw vieren we met vrienden, helaas zonder vuurwerk maar wel met mijn befaamde oliebollen. We maken er gewoon wat moois van.”

Foto: Pixabay.com

“Dit jaar vieren we het op Zoom”

Eefke Smits (20), derdejaars Pabo: “Mijn zus, haar vriend en ik gaan naar mijn ouders op 5 december. Mijn broertje woont nog thuis, dus zo kunnen we het gelukkig met z’n zessen vieren dit jaar. We hebben lootjes getrokken via lootjestrekken.nl en kopen allemaal één cadeau van ongeveer 20 euro. Mijn ouders verwennen ons wel met meerdere cadeaus. Meestal krijgt iedereen iets van de verlanglijst. Surprises zijn geskipt omdat we het veel werk vonden voor iets wat meteen bij het oud papier belandt, maar flauwe gedichten van twee kantjes houden we erin.
We bedenken ook een spelletje om het verdelen van de cadeaus wat te rekken, dobbelen of 20 Seconds bijvoorbeeld. De avond erna, op 6 december, vier ik Sinterklaas met mijn vriendinnen in Gennep. We zijn met z’n tienen waardoor we dit jaar moeten uitwijken naar Zoom. ‘s Middags brengen we de cadeautjes rond en ’s avonds pakken we het dan achter de laptop uit. De gedichten zijn een beetje een roast maar we eindigen wel lief, haha. Normaal maken we samen een eetbuffet. Dit jaar organiseren we misschien een online quiz. Hopelijk kunnen we met oud en nieuw straks wél bij elkaar komen, anders wordt dat ook een avond bij mijn ouders op de bank.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen