Hybride werken: ben jij daar blij mee?

SAM Medewerkerspanel

SAM
sambyhan
4 min readJun 25, 2021

--

(foto: Adomas Aleno op Unsplash.com)

Eindelijk. De medewerkers van onze hogeschool mogen weer vaker naar de HAN. Maar zullen ze weer elke werkdag fluitend hun broodtrommel vullen, zoals vóór de lockdown? Het hybride werken heeft een hoge vlucht genomen. Thuiswerken is in trek. Een goede zaak? SAM vraagt het aan HAN-collega’s.

Tekst: Hans Wanningen

Sabine Maresch, hoofd HAN Talencentrum:

“Ik kijk er enorm naar uit om mijn fijne collega’s weer vaker op kantoor te ontmoeten! Thuiswerkend mis ik de ongeplande ontmoetingen, de kletspraatjes bij het koffieautomaat, het sparren, de gezelligheid. Maar het heeft óók voordelen. Thuis krijg ik veel meer gedaan dan op kantoor, waar we met meerdere mensen een werkruimte delen. In mijn huis heb ik overdag het rijk alleen, mijn kinderen wonen op kamers. Op kantoor is er altijd wel iemand die om mijn aandacht vraagt. Online komen vragen selectiever binnen. Dus voor mij is hybride ideaal, met één of twee dagen thuiswerken en de rest op kantoor.”

“Ik hoop de voordelen van beide werelden te combineren: collega’s ontmoeten voor inspiratie en overleg én de andere dag fijn thuis mijn stukken maken”

Mariëlle Verhoef, onderzoeker Lectoraat Beroepspedagogiek:

“Ik werk nog maar anderhalf jaar bij de HAN en ken inmiddels meer collega’s van het scherm dan van ontmoetingen in levende lijve. Dat is wel raar. Maar verder vind ik het thuiswerken heerlijk: ik voel me veel fitter en energieker dan voorheen en geniet van de rust in huis. Dat geldt niet voor iedereen. Uit de ontbijtsessies die ik voor collega’s organiseer, weet ik dat sommigen er echt onder gebukt gaan. Maar zelf ga ik straks proberen de voordelen van beide werelden te combineren: de ene dag collega’s ontmoeten voor inspiratie en overleg en de andere dag fijn thuis mijn stukken maken.”

Dellwyn Oseana, coördinator cursussen MVT, trainer en taalcoach Engels, HAN Talencentrum:

“Ik heb altijd al een flexibel schema gehad, dus hybride werken is voor mij niet nieuw. Groot voordeel van online vergaderen vind ik dat je niet meer van de ene naar de andere campus hoeft te hollen. Mensen coachen kan net zo goed online als face to face. Bij online lesgeven is het een ander verhaal: dit kan haast nooit op tegen fysiek lesgeven. Ik zal dus zeker online blijven werken wanneer dat in één-op-één-situaties simpel kan. Of ook wanneer ik rust om me heen nodig heb om me te kunnen concentreren. Bovendien kan iedereen in Teams zien of ik beschikbaar ben; dat werkt net zo makkelijk als wanneer ik op de HAN aanwezig ben.”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Al jaren zie je dat ict-marketing digitalisering aanprijst als bijna een synoniem voor efficiëntie en effectiviteit. Maar de afgelopen periode heeft ruw op de zere plek gedrukt: gezond productief werken komt in de knel wanneer we constant omringd zijn door schermen. De mens als een geheel, het contact, de menselijke maat en de culturele uitwisseling blijken juist pijlers te zijn onder ons werk, in plaats van een dure bijkomstigheid. Met dat inzicht ben ik blij. Mijn vertrouwen groeit dat we met elkaar nu tot bewustere keuzes gaan komen. Vooral over wat ons in de toekomst wel of niet digitaal te doen staat, om op een duurzaam gezonde manier mooie resultaten te behalen.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen