IK ben SAM

Renée Jenniskens
sambyhan
Published in
2 min readJun 14, 2018

SAM is de naam van het nieuwe medium van de HAN. Daarom zijn we op zoek gegaan naar naamgenoten. Iedere week stelt een andere Sam zich voor.

In India kreeg Sam de naam Sameena, ruim 26 jaar geleden. Afgelopen zomer ging ze voor het eerst terug naar het kindertehuis waar ze woonde voordat ze geadopteerd werd, een bijzondere gebeurtenis. ‘Ik herkende de vrouw die mij verzorgd heeft nog van de foto. Ze werkte er nog!’, zegt ze blij.

In Nederland was Sam van der Mijden jarenlang slachtoffer van een loverboy. Ze vocht zich uit die situatie en voert nu actie tegen mensenhandel. Zo liep ze maar liefst twee keer een ultra-marathon om aandacht te genereren voor gedwongen prostitutie.

Hardlopen werd haar hartstocht. Afgelopen jaar behaalde ze de eerste plaats onder de vrouwen bij de marathon van Amersfoort. De organisatie van de marathon van Cyprus nodigde haar zelfs persoonlijk uit om — geheel verzorgd — te komen lopen. Daar pakte ze de eerste prijs én een persoonlijk record van 3:02:48. Krijgt ze er geen genoeg van? Nee, na deelname aan het Nederlands Kampioenschap Skyrunning begin deze maand (waar ze na 62 kilometer rennen in de bergen van Zwitserland met twee kapotte enkels moest opgeven) is ze zich nu alweer aan het voorbereiden op het NK Ultraloop in Winschoten aanstaande september.

Naast haar sport, studie en het actievoeren werkt Sam ook nog drie dagen per week in de zorg. Al ligt daar niet haar hart. Zodra ze haar diploma heeft stopt ze met dat werk. ‘Ik heb een post-hbo-opleiding Mensenhandel gedaan. Bij de uitreiking was een rechercheur van de politie aanwezig. Die bracht mij op het idee om naar de politieacademie te gaan. Tot nu toe dacht ik dat alleen ‘neutrale mensen’ bij de politie konden werken, maar dankzij zijn bezoek ging er een nieuwe wereld aan mogelijkheden voor mij open.’

--

--