“In Nederland is alles up-to-date en nauw verbonden met de praktijk”

Indiase studenten kiezen massaal voor master aan de HAN

Olga Helmigh
sambyhan
3 min readOct 30, 2019

--

Dixon Devasia voor het Automotivegebouw

Van de 269 studenten die de Master Engineering Systems volgen aan de HAN in Arnhem komt meer dan de helft (142) uit India. Deels door de warme contacten die de HAN onderhoudt met Indiase universiteiten, maar ook zeker omdat studenten hier veel kansen zien. Zoals Dixon Devasia: “In India is alles heel theoretisch. Hier ga je veel meer de praktijk in.”

“Een jaar geleden ben ik naar Nederland gekomen om aan de HAN te studeren. Ik doe de master Automotive Systems en werk aan een thesis over Intelligent Mobility in vrachtwagens. De reden dat ik hier ben, is omdat het onderwijs in India niet verder gaat dan theorie. Je hebt in een paar grote steden wel universiteiten waar meer in de praktijk wordt gewerkt, maar het is heel moeilijk om de toelatingsselectie door te komen. Na mijn studie Mechanical Engineering, in mijn geboortestaat Kerala, zocht ik online naar een mogelijkheid om in het buitenland te studeren. Sowieso om levenservaring op te doen en een andere cultuur te ontdekken, maar zeker ook om mijn carrièrekansen te vergroten. Al vlug stuitte ik op een video over de masters van HAN Automotive. Alles sprak me aan: er werd goed Engels gesproken, de beelden van de school en de omgeving zagen er goed uit en de masteropleiding klonk me perfect in de oren. Uiteindelijk heb ik de stap gezet.”

Nauw contact met het werkveld
“Het onderwijs hier vind ik heel fijn en professioneel. Vooral de middelen die beschikbaar zijn: de juiste soft- en hardware, alles is up-to-date, de docenten hebben nauw contact met het werkveld en de laatste ontwikkelingen in de branche worden scherp gevolgd. Dat is in India wel anders. Daar is de infrastructuur niet zoals hier en zijn veel studieboeken en materialen verouderd.”

Pit en kruiden
“Ik woon in Westervoort in een huis met andere internationale studenten. Wat ik mooi vind, is dat we uiteindelijk als mens helemaal niet veel van elkaar verschillen. De basisbehoeften, zoals liefde, vriendschap, geluk en vreugde, wordt door iedereen nagestreefd. Natuurlijk leer ik veel over verschillende culturen, religies en gewoontes. Dat is heel leuk en soms verrassend. Eigenlijk ga ik niet veel om met de andere Indiase studenten, want tja, ik ben hier om zo veel mogelijk mijn horizon te verbreden, haha! Wat ik mis uit India is het eten, vooral mijn moeders kookkunsten en biriyani, een rijstgerecht met kip. Veel eten in Nederland is flauw, ik mis de pit en kruiden. Biriyani is dan ook het eerste wat ik ga eten als ik met kerst terugga naar India. Sowieso mis ik mijn familie en vrienden natuurlijk, en mijn vriendin. Wat ik zal missen aan Nederland als ik vertrek, is de directe mentaliteit. Er zijn internationale studenten die Nederlanders nogal bot vinden, maar ik houd wel van die informele openheid en directheid.”

Dromen
“Wat de toekomst me brengt dankzij mijn master hier? Ik hoop op meer kansen op de arbeidsmarkt en dus een leuke baan. Na mijn afstuderen ga ik dan ook proberen ergens in Europa werk te bemachtigen. Ja, dan zie ik mijn familie heel lang niet…. Gelukkig staan ze honderd procent achter me en willen dat ik mijn dromen najaag.”

--

--

Olga Helmigh
sambyhan

Journalist met focus op human interest, cultuur, onderwijs en media. Redacteur bij SAM, het journalistieke medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen.