De puzzel van thuiswerken in combinatie met thuisonderwijs

“Constant ‘aan’ staan breekt inmiddels wel op”

SAM
sambyhan
4 min readFeb 1, 2021

--

Monique met haar drie dochters van 3,5 en 7 jaar

Nog een week en dan gaan basisschoolleerlingen weer terug naar de klas. Veel HAN-medewerkers combineren hun werk al een aantal weken met het onderwijzen van hun kinderen. Zo ook Monique Burggraaf, docent Ondernemen & Retail Management: “Het is elke dag
weer een puzzel.”

Tekst: Olga Helmigh
Foto’s: Marcel Krijgsman

Stipt 10 uur verschijnt Monique online op Teams. Haar achtergrond is een kroeg. “Oh wacht, die is nog van de pubquiz van gisteravond. Niet dat je denkt dat ik zo lesgeef aan studenten”, lacht ze. Ze pakt er een kop koffie bij en verandert de achtergrond naar een foto van het HAN-gebouw waar ze werkt. “Lijkt het toch een beetje of we daar zijn.”

Doorgaan
Monique is meteen duidelijk: eigenlijk heeft ze niks te klagen. “We zijn gezond en redden ons, ondanks het gepuzzel. Het is erger voor mensen die ziek zijn, iemand verloren hebben, hun onderneming kapot zien gaan, eenzaam zijn, in een onveilige situatie zitten, ga zo maar door.” Het is vooral het constant ‘aan’ staan en doorgaan dat begint op te breken. “Er komt een nieuwe lesperiode aan, waarbij ik veel online colleges geef. Daar zijn we hier thuis wel gestrest over. Al komt er nu iets meer ruimte, nu de basisscholen en de opvang weer opengaan.”

Stunt- en vliegwerk
Tot nu toe is het door de kerstvakantie, de opstart en de tentamenweek redelijk overzichtelijk geweest. “We zagen niet aankomen dat de basisscholen en de kinderopvang dicht zouden gaan”, aldus Monique, die drie dochters heeft van 3, 5 en 7 jaar. “We hoorden het op maandag, dinsdag konden we nog van alles regelen, woensdag hebben we het gered met wat stunt- en vliegwerk en donderdag en vrijdag waren we om beurten vrij. Ik had vervolgens twee weken kerstvakantie en mijn man had een aantal vrije dagen opgenomen. Daarna begon het voor ons pas écht.”

Ongestoord werken
Sindsdien leggen ze elke dag hun agenda’s naast elkaar om de momenten te bepalen waarop ze echt even ongestoord kunnen werken. “Als ik lesgeef, ben ik natuurlijk écht weg. Ik wil niet dat de kinderen storen. Mijn man is dan bij ze, helpt hen met huiswerk en houdt een oogje in het zeil.” De man van Monique, eveneens thuiswerkend, heeft gedurende de dag (video)gesprekken die ook ongestoord moeten verlopen. “We plannen mijn online lessen en zijn online afspraken om elkaar heen. Een hele puzzel.”

Vroeg naar bed
Hoe verloopt een dag? “We ontbijten ’s ochtends samen en daarna gaat onze dochter van zeven boven in haar kamer aan haar huiswerk. Ze is snel afgeleid, dus ze vindt de rust prettig. Haar zusje van vijf heeft knutselwerk en opdrachtjes vanuit school en die van drie speelt veel.” Ouders en schoonouders helpen gelukkig: ze passen geregeld op. ’s Avonds werken lukt niet altijd. “Meestal ben ik zó moe, dat ik vroeg mijn bed in duik.”

Concentreren
Monique merkt vooral dat concentreren lastig is. “Je kunt je niet volledig verliezen in je werk, want er komen veel vragen van de kinderen tussendoor: of je kunt helpen bij het toilet, een boterham wilt smeren, een som wilt uitleggen, een kleine ruzie wilt sussen of een knuffel kunt geven, ga zo maar door. Dat is niet erg, ik ben graag met mijn kinderen. Maar het is natuurlijk heel anders dan dat zij gewoon op school zitten en jij je werk ongestoord kunt doen.”

Meer stress
Valt deze lockdown zwaarder dan de eerste? “Ja. De eerste keer was iedereen nog onwetend over hoe lang het ging duren. We moesten veel meer gezamenlijk onze weg vinden in het thuiswerken en online lesgeven. Er was meer geduld. Nu loopt het allemaal, wat fijn is, maar tevens meer werk en stress oplevert. Ook het weer was in de eerste lockdown véél beter, ik herinner me dat we zowat elke dag zon hadden. Naar buiten gaan was makkelijker. We bewegen nu te weinig, merk ik.”

Perspectief
Gelukkig is er vanuit de HAN veel support, ook in het team van Monique. “Onze leidinggevende toonde meteen veel begrip voor iedereen: wat is je thuissituatie, hoe kun je het inrichten, waarbij kunnen we helpen? Niet alleen voor thuiswerkende ouders, trouwens, het is voor iedereen een pittige tijd.” Hoe probeert Monique perspectief te houden? “Ik pin me telkens vast op de datum die per verlenging gesteld wordt. Nu dus 8 februari wat betreft het thuisonderwijs voor onze kinderen. We zien wel hoe het daarna gaat. Op deze manier hak ik het in stukjes en houd ik het vol.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen