Krijgt de HAN een rookvrije campus?

Renée Jenniskens
sambyhan
Published in
2 min readJun 20, 2018

Kijk maar eens goed naar de rokers op het campusterrein: alle kans dat ze over een paar jaar verdwenen zijn.

Is de HAN over twee jaar uitgerookt? foto: Thomas Bjornstad

Daarom stellen we je even voor aan Esra en Jeffrey (twee studenten van de FEM) die op het campusterrein in Arnhem even een peuk staan te doen. Zo meteen hebben ze weer een tentamen en als roker heb je dan toch echt steun aan je peuk, vinden ze. In de tentamentijd roken ze allemaal veel meer. Anderhalf pakje per dag is geen uitzondering.

HAN rookvrij

Wat zouden ze ervan vinden als over twee jaar het campusplein rookvrij zou moeten zijn? Esra heeft aan een woord genoeg: ‘Bullshit!’ roept ze.

Er komt redding van medestudent Achmed, die trouwens niet rookt, met de zin: ‘Ah joh, dan ben je al lang van school af!’. Dan ken je Esra nog niet. ‘Ik zie het net als met evaluatie van lesmodules, dat doe je ook voor de mensen die ná jou die module gaan volgen. Ik vind het rot voor mensen die na mij komen, als ze niet meer op het campusterrein mogen roken.’

Campusplein rookvrij? Bullshit!

Jeffrey vindt dat er in het hbo alleen maar volwassenen rondlopen. Die moeten zelf weten of ze roken of niet, hoewel iedereen heus wel weet dat roken slecht voor je is. Esra ziet anders ook wel voordelen: ‘Het is goed voor je stoelgang’, weet ze.

Blauwe lijnen

Nou even niet om het een of ander, maar deze studenten staan wel bínnen de blauwe lijnen te roken. Ze weten dat dat niet mag, maar ze denken dat er momenteel niemand last van ze heeft. ‘En ik dan?’ vraagt Achmed. ‘Jij staat hier voor ons!’ zegt Esra.

Esra steekt er vlug nog eentje op. Ze heeft zo haar laatste tentamen. ‘Ik heb mijn moeder beloofd dat ik ophoud met roken als ik mijn propedeuse haal’, zegt ze.

De studenten blijken moslim te zijn. Rookten ze ook tijdens de Ramadan? Esra: ‘Ja maar wij vastten niet. Dus dan mogen we ook roken.’

Hoe dan ook: Esra vindt dat al of niet roken je eigen keuze is. ‘En wat niet mag, dat is juist leuk.’

Rookvrije campus

Hoe zit het met roken op de HAN in de toekomst? Marieke Janssen van Facilitaire zaken vertelt dat de HAN samen met de Radboud Universiteit nagaat of de campus rookvrij moet worden. Of dat over twee jaar al zover is, weet ze niet. Dat hangt af van het draagvlak. De Medezeggenschapsraad heeft in ieder geval tegenover het College van Bestuur de behoefte aan een rookvrije campus uitgesproken.

--

--