Terugkijken op een leven dat je wilde leiden

HAN-docent biedt afgestudeerde hbo’ers groei- en mentorprogramma’s aan

SAM
sambyhan
4 min readJun 16, 2020

--

“Tegenslagen ombuigen naar nieuwe mogelijkheden is voor iedereen een essentiële vaardigheid, zeker in onzekere tijden als deze.” Jan Berkers is docent Pedagogiek en geeft met zijn onderneming ‘De Magneetfactor’ groei- en mentorprogramma’s aan studenten en afgestudeerden.

Tekst: Raïssa Soeter
Foto’s: Ralph Schmitz

“Iets wezenlijks bereiken is geen kwestie van geluk”, zegt Jan Berkers. Volgens de docent Pedagogiek zijn er onderweg altijd simpele en essentiële principes toegepast. “Mensen die iets bereiken, zoals topsporters, politici en beroemdheden, zijn in veel gevallen gestart vanuit een achterstand of een ongemak. Dit is wat ze drijft: ze hebben een helder doel en zetten zich hier volledig voor in. Naast commitment gaat het om dealen met gedoe door een manier van denken en kijken, en het maken van de juiste keuzes die passen bij het individu.” Iets wat je volgens de docent niet direct op school leert, en wat hij zelf ook op latere leeftijd pas ondervond.

Tegenslag
In 2007 verloor hij zijn baan, ging zijn relatie uit en zat het financieel tegen. “Het was een cruciaal moment waarop ik terugkeek naar keuzes die ik tot dan toe had gemaakt. Op mijn 27e werkte ik als adviseur in het onderwijs. Een baan waar ik op dat moment weinig energie uithaalde maar die wel goed op mijn cv stond. Eigenlijk was ik er terechtgekomen doordat ik altijd deed wat anderen van mij verwachtten. Onbewust wilde ik aan het plaatje voldoen.” Hij besloot het roer om te gooien en bewuster keuzes te maken, dichter bij zijn gevoel. Een levensinstelling die zijn pad naar eigen zeggen voorgoed veranderde.

Perito Moreno
“Ik dacht na over waar ík energie van kreeg, en dat was lesgeven.” Jan solliciteerde bij de Pabo in Arnhem en besloot ook tijd vrij te maken voor iets anders dat hem energie gaf: reizen. “Ik sloeg een reisgids open op een willekeurige bladzijde om zo de bestemming te bepalen voor mijn kerstvakantie. Het werd Perito Moreno, een gletsjer in een nationaal park in het zuiden van Argentinië.” Het was daar tussen de ijsschotsen dat de docent de liefde van zijn leven ontmoette. “Ze vroeg me een foto van haar te maken, en vanaf dat moment was er een mega-klik.”

All you need is…
Jan kwam tot over zijn oren verliefd terug in Nederland en dat bleef niet onopgemerkt. Een collega, een student en zijn broer gaven hem — afzonderlijk van elkaar — op voor het tv-programma All You Need Is Love. Robert ten Brink overviel hem, met zijn Braziliaanse liefde Beatriz, tijdens het lesgeven. Inmiddels is het bijna tien jaar na dato en zijn Jan en Beatriz getrouwd en hebben ze een zoontje van anderhalf. De moraal van dit uitzonderlijke liefdesverhaal? Want was het niet puur toeval en geluk? “Nee, niet alleen,” zegt Jan. “Er moesten ook een hoop moeilijke beslissingen worden gemaakt om samen te kunnen komen.”

(privéfoto Jan Berkers)

Kansen keren
Hij vervolgt: “Iedereen maakt tegenslagen en gedoe mee. Daar ontkom je niet aan, maar als je op tijd weet hoe je hier mee om kunt gaan, dan ben je in staat om nieuwe mogelijkheden te laten ontstaan. Of het nou gaat om de liefde, werk, wat je doet in je vrije tijd of studeren.” Als slb’er spreekt Jan regelmatig studenten die vastlopen of worstelen met lastige situaties of onverwachte tegenslag. “Ik zie keer op keer dat wanneer zij de situatie accepteren en bepalen wat ze er mee gaan doen, dat kansen keren. Door zelf de touwtjes in handen te nemen, transformeren ze het tot iets positief. Het levert mogelijkheden op die ze van tevoren niet hadden bedacht.”

Zelf keuzes maken
Om studenten en afgestudeerden intensiever te kunnen begeleiden, startte hij twee jaar geleden zijn eigen onderneming, ‘De Magneetfactor, de innerlijke weg naar mogelijkheden’. Jan: “Veel studenten ervaren druk door verwachtingen van de omgeving en familie. Daarnaast dealen ze met een gigantische hoeveelheid impulsen die via de digitale snelweg op ze worden afgevuurd. Hun referentiekader is beïnvloed door wat ze van anderen hebben meegekregen. Vaak hebben ze dat niet door, en hebben ze niet geleerd zelf keuzes te maken. Ik leer ze in een aantal sessies op een andere manier te kijken, denken en doen. Zo kijken ze straks terug op een leven dat ze daadwerkelijk wilden leiden.”

De HAN-docent heeft sterk de overtuiging dat er in ieder mens een magneet zit waarmee je dingen kunt aantrekken. “Niet dat je alles naar je hand kunt zetten, maar wel dat je meer af kunt gaan op je eigen koers. Je kunt met iedereen rekening willen houden of het je aantrekken dat mensen iets van je vinden, maar het gaat om jou. Het is doodzonde om simpelweg mee te gaan met de stroom of te blijven zitten waar je zit, uit angst of onzekerheid. Durf vooral zelf te kiezen voor wat je wilt in dit leven. We leven maar één keer.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen