Minor in Malawi

“Wat kunnen we van elkaar leren?”

SAM
sambyhan
3 min readJan 28, 2020

--

Derdejaars Leraar Aardrijkskunde Naomi Dibbets (21) gaat voor de minor ‘Onderwijs in Internationaal Perspectief’ 4,5 maand naar Malawi. “Kinderen kennis bijbrengen vind ik het mooiste wat er is.”

Tekst: Raïssa Soeter
Foto’s: Eva Broekema

Horizon verbreden
Andere klasgenoten gaan in dezelfde periode onder meer naar Spanje en Oostenrijk, maar Naomi wilde ‘heel wat anders’. “Al sinds ik begonnen ben met mijn studie wil ik buitenlandervaring opdoen in een land waar mensen door omstandigheden, ofwel door armoede, heel anders leven dan in Nederland.” De derdejaars studente gaat haar horizon verbreden in Embangweni, een dorp in het noorden van Malawi. De minor ‘Onderwijs in Internationaal Perspectief’ wordt georganiseerd door Edukans, een ontwikkelingsorganisatie voor onderwijs.

Schooluitval
Malawi is een land in zuidelijk Centraal-Afrika dat geheel door land omgeven is en tot de armste landen ter wereld behoort. De economie is grotendeels afhankelijk van traditionele landbouw (tabak, suiker, thee en visserij). Kinderen kunnen er gratis naar de basisschool maar de uitval is zeer groot. Na de middelbare school doorstuderen is voor de meeste mensen onbetaalbaar. “Het lijkt me mooi om onder begeleiding van een dorpsgenoot met ouders in gesprek te gaan over het belang van onderwijs. Daarnaast hoop ik met de docenten van daar te kijken naar verschillen en overeenkomsten in het onderwijs. Wat kunnen we van elkaar leren?”

“Ik neem geen koffer met schriften en pennen mee, ik ga in eerste instantie naar Malawi om te leren”

Trainingsdagen
Om goed voorbereid te beginnen aan haar minor verdiept ze zich momenteel in de taal (Engels en Chichewa), geschiedenis en de politiek, en volgt ze drie trainingsdagen van Edukans. “Studenten leren hier wat ‘goed’ vrijwilligerswerk is en hoe je bijvoorbeeld met kinderen en verschillen in geloof omgaat. Ze laten je realiseren dat het om kennisuitwisseling gaat en dat het niet de bedoeling is dat je een ongelijke relatie opbouwt door voor Sinterklaas te spelen. Ik zal dus bijvoorbeeld geen koffer met schriften en pennen meenemen. Ik ga in eerste instantie naar Malawi om te leren.”

Wennen
Hoe haar dagen er precies uitzien is nog niet helemaal duidelijk, maar Naomi verblijft samen met een studiegenoot in een huisje op de campus van de docentenopleiding en zal in ieder geval veel voor de klas staan. De 21-jarige vertelt dat ze er naar uitkijkt omdat ze goede verhalen hoorde van studenten die haar voorgingen, maar dat ze het ook spannend vindt. “Ik heb nog niet veel buiten Europa gereisd, eigenlijk alleen in Turkije en Rusland. Het zal wennen zijn om te leven zonder stromend water, stroom en internet, wat vaak het geval zal zijn.”

Geld inzamelen
Een voorwaarde voor vertrek is dat Naomi haar best doet om 1000 euro op te halen op de website inactievooredukans.nl. “Inmiddels staat de teller, met dank aan vrienden, familie, buren en kennissen, op 840 euro. Zelfs studenten die het niet breed hebben, maakten geld over. Geweldig!” De opbrengst verdeelt Edukans over meerdere projecten zoals het verbeteren van onderwijs in ontwikkelingslanden, het organiseren van onderwijsuitwisseling; een klein percentage gaat naar voorlichting en fondsenwerving.

Haar studentenkamer is inmiddels onderverhuurd, vaccinaties zijn gezet en liters zonnebrand zijn ingeslagen. Wil je haar avontuur volgen? De HAN-studente vertrekt begin februari en deelt haar foto’s en ervaringen op naomidibbets.reislogger.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen