Neemt de HAN-medewerker een internationale student in huis?

Medewerkerspanel

SAM
sambyhan
3 min readOct 8, 2021

--

Foto: Anton Belitskiy op Unslpash.com

De vraag naar woonruimte voor internationale studenten is zo nijpend dat Hogeschool Rotterdam haar medewerkers heeft gevraagd om een internationale student in huis te nemen. Naar Rotterdams voorbeeld vragen wij aan de medewerkers van ons panel: zou jij desgevraagd een internationale student in huis nemen?

Tekst: Herman van Deutekom

Marco de Haan, Solution Architect, Services ICT:
“Als je elkaar kunt helpen, dan doe je dat natuurlijk. Ik vind dit een creatieve en ‘out of the box’-oplossing. Helaas zullen we steeds meer van dit soort creatieve oplossingen nodig hebben om de groeiende problemen op de woningmarkt op te lossen. Het wordt tijd dat de overheid ook out of the box gaat denken en de ingesleten denkkaders verlaat zodat de problemen op korte termijn kunnen worden aangepakt. Er zijn mogelijkheden genoeg.”

Ton Ammerlaan, docent Engels, Communicatievaardigheden en Onderzoeksmethodologie:
“We hebben dit uitvoerig besproken omdat zojuist de laatste puber op een kamer hebben zitten, en nu dus het huis alleen hebben. Het heeft allerlei kanten. Onze slotsom: ‘tijdelijk’ zou vast lukken, maar het moet vooral een overbrugging zijn, want een structurele oplossing is wenselijker. Belangrijk is dat er een match is, en dat je elkaar de ruimte gunt. Al eerder hadden we een Finse student in huis: hij versierde alles wat los en vast zat, en dat bracht iets te veel reuring in huis, inclusief snikkende dames na zijn vertrek naar Helsinki.”

Mariëlle Verhoef, onderzoeker Lectoraat Beroepspadagogiek:
Nee, ondanks dat ik het een mooi en menselijk idee vind, zou ik geen vreemde in mijn huis willen. Ons huis heeft geen mogelijkheden om ruimte af te scheiden, dus we zouden elkaar voortdurend tegenkomen in de badkamer en aan de keukentafel. Dat zou mij het gevoel geven een gast te zijn in mijn eigen huis. Bovendien werken zowel mijn vriend als ik veel thuis, waardoor we ieder een eigen werkkamer nodig hebben. Om een kamer vrij te maken zou dan een van ons met de laptop in de woonkamer moeten gaan werken. Niet bevorderlijk voor ons werkplezier, vrees ik.

René Donders, docent Beelden en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:
In 2005 heb ik een woongemeenschap opgericht om een groot huis te kunnen delen met de visie van random family, diversiteit in leeftijd en afkomst. Ook met (internationale) studenten. De Rotterdamse oproep vind ik neoliberaal over de schutting gooien van het probleem. Een veilige leeromgeving eindigt niet bij de muren van een Hogeschool en als je die niet kunt geven moet je stoppen met studenten lokken. Besturen zouden moeten nadenken over hun rol in dit probleem. Acuut zou bijvoorbeeld uit de marketingbudgetten van alle hbo’s en universiteiten huisvesting kunnen worden ontwikkeld die in deze vraag voorziet, maar feitelijk is er system thinking nodig op zorgplicht voor (internationale) studenten voor een veilige en betaalbare leeromgeving.

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen