Ondernemen in coronatijd: MikMak

“We zijn gemotiveerder dan ooit”

SAM
sambyhan
4 min readMay 14, 2020

--

Eigenaar van eetbar MikMak, Maarten Driessen. Foto: Ralph Schmitz

Oud-HAN-studenten Maarten Driessen (34) en Floyd Schoenaker (28) runnen sinds een jaar eetbar MikMak in Nijmegen. “We doen er alles aan om de coronacrisis te doorstaan en overeind te blijven.”

Tekst: Raïssa Soeter

Na een flinke verbouwing konden de twee ondernemers MikMak in april 2019 openen. In eerste instantie voor lunch, diner en borrel, maar het diner liep zo goed dat ze het bedrijfsplan aanpasten en alleen in de avonduren opengingen. We spreken eigenaar Maarten, die vertelt dat het eerste jaar ondanks de horecadichtheid in Nijmegen boven verwachting goed liep. “Al zijn er honderd restaurants in de omgeving, als je kwaliteit biedt, dan loont dat. Ons eten is lekker, vers, betaalbaar en mooi. Floyd en ik bleken elkaar ook goed aan te vullen in de bedrijfsvoering. We kregen goede recensies en zaten ieder weekend vol.”

Surrealistisch

Als een verrassing kwam het niet, dat premier Rutte op 14 maart aankondigde dat de horeca dicht moest. En wel binnen een half uur. “We merkten al eerder dat er minder reserveringen binnenkwamen, maar die avond was surrealistisch. Gasten die net hun hoofdgerecht geserveerd kregen, moesten per direct vertrekken. Er was veel politie op straat om te controleren of alles echt dicht was. Ondertussen stond er bij de coffeeshop naast ons een lange rij. Het voelde alsof we in een slechte film beland waren. We hebben een potje zitten balen maar pakten de handschoen wel snel weer op.”

Take away
De volgende dag werden er afhaalmenu’s bedacht, bakjes ingeslagen en een nieuwe indeling voor personeel toegepast. “Er mochten maximaal twee mensen in de keuken en één in het restaurant aanwezig zijn. ’s Avonds deed één persoon alle afwas.” Diezelfde week konden klanten twee menu’s met vijf verschillende gerechten voor 15 euro per persoon afhalen. Met Koningsdag verkocht MikMak cocktails-to-go, met Pasen een asperge-menu en met Moederdag kregen klanten een armbandje van My Jewellery Nijmegen bij de bestelling. “We zijn ook een samenwerking aangegaan met Textieldrukkerij Groenewas. Als ondernemers help je elkaar door deze tijd.”

Overheidssteun
Maarten vertelt dat het afhalen goed loopt. “We kunnen de vaste lasten en het personeel betalen, dat is nu het belangrijkste.” De eigenaren ontvingen het overheidssteunpakket van 4000 euro (eenmalig), een vergoeding van een bepaald percentage van de loonkosten en de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (een lening).

1,5 meter proof
Op 1 juni mag het restaurant — waarschijnlijk — weer open voor publiek. “Dat is fijn, hoewel er haken en ogen aan zitten. We moeten kijken hoe we het gezellig houden ondanks de afstanden; horeca is een beleving. En ook hoe het met een derde van de bezetting rendabel wordt want de huur, inkoopprijzen en belastingen gaan niet omlaag.”

Maarten en Floyd hebben dan ook een plan bedacht voor terrasverruiming op het plein van Kelfkensbos. Samen met andere horeca-buren is er een vergunning aangevraagd bij de gemeente. Ondertussen wordt MikMak 1,5 meter proof gemaakt met nieuwe indelingen in het restaurant en de binnentuin, en onder meer een aangepaste reserveringstool en wasbakken om handen te wassen.

Drijfveer
“Het is een hoop geregel en er is veel onzekerheid voor alle horecaondernemers. Dat je niet weet hoe lang dit duurt, is voor mij het grootste stresspunt. Maar ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest om er iets van te maken. Op mijn veertiende kreeg ik voor het eerst een afwasbaantje in de horeca en wist ik: ooit werk ik in mijn eigen zaak. Bij alles wat er daarna op mijn pad volgde, had ik dat in mijn achterhoofd. Ik kom niet uit een familie met veel eigen geld dus ik heb hier hard voor gewerkt. Nu het eindelijk zover is en we een succesvol jaar achter de rug hebben, zal ik er alles aan doen om de zaak niet kapot te laten gaan.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen