Ouwe meuk

(column)

Guus Gelsing
sambyhan
2 min readJul 13, 2018

--

Guus maakt zich boos. Dit keer om het woord ‘vintage’. En misschien nog wel meer omdat hij door dit woord wordt aangetrokken. Maar daar heeft hij een oplossing voor.

Weet je waar ik onderhand helemaal jeuk van krijg? Van het woord vintage. Alles is tegenwoordig vintage en retro. Nee, lieve mensen, het is geen vintage of retro. Het is gewoon ouwe meuk!

Ik was laatst in Amsterdam, op de Haarlemmerdijk welteverstaan. Daar troffen mijn vriendin en ik — na het nuttigen van een lekker speciaal biertje te vroeg op de middag waardoor we al veel te snel melig werden — een zogenaamde vintage winkel aan. Het eerste wat mij opviel was de versletenheid van de troep die ze daar verkopen. Vrijwel meteen daarna schoot er een bepaalde geur door mijn neus. Die geur herkende ik meteen: de geur van ouwe troep. Ouwe schoenen met zweetvoetengeur. Ouwe blousjes met de zweetmoleculen van misschien wel een internetgekkie. Vieze, ouwe, stinkende meuk.

Maar, het ziet er natuurlijk altijd wel heel leuk uit in zo’n vintage winkeltje. Lekker nostalgisch, ouwe posters, ouwe muziek, een lekker zweverig type achter de kassa — meestal een ouwe hippie. Dat is ook waarom ik er potverdorie telkens door word aangetrokken, omdat ik toch denk dat ik een vet cool uniek oud bijzonder ‘iets’ kan vinden. Iets wat echt vintage is. Iets wat ik kan dragen en waardoor ik ga denken: ik ben de enige die dit heeft. Maar ja, die gedachte slaat natuurlijk ook nergens op, hè. Fuck die uniekheid joh, van binnen willen we toch allemaal hetzelfde: Vintage kleren. Nee, grapje. Dat niet.

Maar hé, wat doen we nou met die vintage winkels? Want ik vind dat ze veel te veel succes hebben voor de ouwe troep die ze verkopen. Zullen we gewoon voortaan alle (kleding)winkels met het woord vintage erin gewoon vervangen met ‘ouwe meuk’? Lijkt mij gewoon een stuk eerlijker. Dan ga ik er ook met een veel prettiger gevoel heen. Dan weet ik: nee Guus. wat je ook koopt, het is niet cool, het is niet vet, het is niet stoer, het is niet uniek. Het is gewoon gore ouwe meuk.

Guus schrijft elke week een column voor SAM

--

--

Guus Gelsing
sambyhan

Is 4e jaars student Culturele & Maatschappelijke Vorming. Houdt zich vooral bezig met persoonlijke ontwikkeling, kwetsbaarheid, ethiek en de toekomst.