Q&A voor meer zichtbaarheid en acceptatie van de LGBTIQ+ -community

“Onderwijs speelt een grote rol”

SAM
sambyhan
3 min readOct 14, 2021

--

HAN-studenten Thymen en Maud

In het kader van Coming Out Day houden vierdejaars Pedagogiek studenten Maud en Thymen vanmiddag een live Q&A op Instagram. Ze beantwoorden vragen van medestudenten en docenten voor meer openheid, zichtbaarheid en acceptatie van de LGBTIQ+ community.

Tekst: Raïssa Soeter
Foto’s: Ralph Schmitz

“Wat maakt het uit? Doe waar je gelukkig van wordt en wij steunen je in alles.” Maud Bosman (26) kon rekenen op een liefdevolle reactie van haar familie en vrienden toen ze op haar zestiende vertelde dat ze op vrouwen valt, maar haar coming out was een moeizaam proces. “Ik zat in mijn puberteit en twijfelde veel aan mezelf. Ik groeide op in een dorp met een ons-kent-ons-mentaliteit en vond het lastig om te accepteren dat ik ‘anders’ zou zijn. Zo voelde dat indertijd. Ik wilde niet het gesprek van het dorp worden en was ook erg bezig met wie ik het wel of niet vertelde.”

“Een transitie is een nieuw begin maar ook een rouwproces”

Transitie
Voor Thymen Rutten (22) betekende de coming out tijdens de middelbare schooltijd ook kiezen voor een transitie. “Ik ben de helft van een tweeling en het was altijd al duidelijk dat ik ‘de stoerdere’ was. Rond mijn veertiende merkte ik dat ik anders was dan klasgenoten en ontmoette ik andere transjongeren waardoor puzzelstukken op hun plek vielen. Ik heb veel support gekregen vanuit huis, wat fijn is. Want een transitie, zowel sociaal als medisch, is een enorm proces. Het is niet zo dat het je alleen maar gelukkig maakt, je neemt ook afscheid van wie je was. Het is een nieuw begin én een rouwproces.”

Hart onder de riem
De bevriende Pedagogiekstudenten besloten de handen ineen te slaan om andere LGBTIQ+’ers die hun coming out doormaken een hart onder de riem te steken. Maud: “Wij volgen uiteraard een sociale opleiding maar geloven dat het onderwijs an sich een grote rol speelt in het voelen van veiligheid om jezelf te kunnen zijn. Veel studenten in deze community kunnen tijdens hun studie, in een nieuwe klas en een nieuwe stad, voor het eerst zichzelf zijn. Het is heel fijn om dan een praatje te kunnen maken met een docent of een medestudent die begrijpt wat je doormaakt. Zelf heb ik daar in mijn eerste jaar ook veel aan gehad.”

Om zichtbaarheid en acceptatie van de LGBTIQ+-community meer te tonen, hesen de studenten afgelopen maandag, op Coming Out Day, de regenboogvlag op de campus aan de Kapittelweg in Nijmegen. Ook houden ze vandaag van 12.30 tot 13.30 uur een live Q&A op het Instagramaccount van HAN Pedagogiek. Ze delen dit uur hun ervarings- en vakkennis rondom genderdiversiteit en seksualiteit bij jongeren.
“We hopen dat er vaker aandacht wordt besteed aan de LGBTIQ+-community in het curriculum,” zegt Thymen. “Met de Q&A hopen wij in ieder geval toekomstige pedagogen en bestaande beroepsbeoefenaars bij te scholen over dit onderwerp, zodat ze adequaat kunnen reageren als ze hier in het werkveld mee te maken krijgen.” Thymen is het overigens gewend om voorlichting te geven; hij geeft regelmatig gastlessen over genderdiversiteit op het mbo, is vrijwilliger voor de jongerenchat van genderpraatjes.nl en bracht een prentenboek uit over genderdysforie. “In alles wat ik doe hoop ik op meer herkenning en erkenning.”

“In een ideale wereld hebben we geen Coming Out Day nodig”, zegt Maud. “Dan kunnen we zijn wie we zijn zonder daarover veroordeeld te worden, of in angst te leven omdat anderen er moeite mee hebben, maar helaas is dit geen vanzelfsprekendheid.” Ook zij maakte af en toe vervelende dingen mee. Van ongepaste vragen van jongens die ‘mee willen doen’, iemand die meent dat het ‘een fase’ is, tot blikken en opmerkingen op straat omdat ze hand in hand liep met een vriendin. “Hetero’s kunnen het zich misschien moeilijk voorstellen maar een coming out is, los van het persoonlijke proces, een voortdurende struggle.”

Geen tijd om op donderdag 14 oktober van 12.30 tot 13.30 uur aan te sluiten, maar wel nieuwsgierig? Je kunt de Q&A-sessie ook terugkijken.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen