Sam 4 (video)

Serie portretten van HAN-studenten en -medewerkers die Sam heten

SAM
sambyhan
2 min readMay 28, 2019

--

Wie: Sam Pirson
Wat doet Sam: student Social Work
Wordt genoemd: Sam, Sammie, Samson, Samsonite
Bekijk Sams videoportret hier.

Hij heet nog niet zo lang Sam, maar zijn klasgenoten, vrienden en familie weten inmiddels niet beter. “Ik ben geboren als vrouw, maar zo voel ik me niet. Ik word het liefst aangesproken met ‘hij’, maar zit eigenlijk tussen man en vrouw zijn in. De naam Sam past daar wel bij.”

Foto: Ralph Schmitz

“Ik heb me altijd een buitenstaander gevoeld, anders gevoeld. Ik wist niet wat ik wilde, maar ik voelde op jonge leeftijd al dat ik geen meisje ben. Het was een heel proces. Inmiddels sta ik op de wachtlijst voor een intakegesprek bij een genderteam. Ik wil geen volledige transitie, maar ik wil wel beginnen met hormoonbehandeling zodat onder andere mijn stem en de vetverdeling in mijn lichaam verandert. Dan voel ik me meer mezelf.”

“Ik hoop dat mijn spiegelbeeld op een dag klopt bij hoe ik me van binnen voel”

Sam (21) studeerde twee jaar Psychologie aan de RU, maar stapte over naar de HAN voor de opleiding Social Work. “Psychologie was te theoretisch, daar heb ik me op verkeken. Hier zit ik beter op mijn plaats.” De student hoopt na deze studie aan de slag te kunnen in de jeugdzorg. “Zelf heb ik niet de professionele hulp gekregen die ik nodig had. Dat wil ik andere kinderen wel bieden. Ik denk dat er beter geluisterd moet worden naar wat jongeren te vertellen hebben.”

De eerstejaars zet zich naast zijn opleiding in als voorzitter van studievereniging Swere. Zo vliegt hij van vergaderingen naar hoorcolleges en werkveldbezoeken, en organiseert hij activiteiten voor onder meer de RAGweek. In zijn vrije tijd staat Sam het liefst op het hockeyveld, wandelt hij in de Ooijpolder of kijkt hij sciencefictionseries met zijn vriendin en kat Bubbel. Sams motto: Leef voor jezelf en zorg goed voor anderen.

Bekijk het vorige portret, van Sam Mouzarmi, student Lerarenopleiding Geschiedenis, hier.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen