Verslaafd aan het zwarte goud (column)

Martijn van Koolwijk
sambyhan
Published in
2 min readSep 3, 2018
Foto: Tina Guina

Hoi. Mijn naam is Martijn van Koolwijk en ik heb een verslaving. Een koffieverslaving welteverstaan. Tot voor kort had ik vier apparaten in huis om mijn dosis te scoren. Eentje voor kwalitatieve en kwantitatieve hoeveelheden (filterkoffie), een luxe high-class cocaïnevariant voor het begin van de maand (een dolce gusto), de slow variant voor het weekend (een percolator) en tot slot de goedkope crackvariant die niet te zuipen is, maar je wel van je cafeïneshot voorziet (een Senseo-apparaat).

Men zegt dat een verslaving pas echt een probleem is wanneer je dagelijks functioneren er onder lijdt en dat gebeurde bij mij pas toen ik mijn huidige werk ging doen. Bij iedere cliënt die ik bezocht antwoordde ik ‘ja’ op de vraag ‘koffie?’.
Niet uit beleefdheid en ook niet als trucje omdat het vasthouden van een warme drank mensen empathischer maakt. Nee, gewoon echt omdat ik het lekker vond. Terwijl ik koppijn kreeg van te weinig koffie, dronk ik bij cliënten allerhande koffies. Vaak prima, maar soms ook opgewarmd in de magnetron of uit kopjes die later schoongemaakt bleken met vingers onder de aanslag van sigaretten. Het boeide niet. Zolang het zwarte goud zijn weg naar mijn slokdarm maar wist te vinden.

Totdat ik merkte dat ik zelfs in de horrorwinter van maart 2018 met zweterige en klamme handjes mijn fietsstuur vasthield. De koffie-focus-kick die normaal gesproken alertheid verhoogt, was veranderd in de gejaagde gespannen zoektocht naar het volgende cafeïneshotje.

Godzijdank is koffie niet zo verslavend als roken of de eerder genoemde middelen als crack en cocaïne. Het is mij dan ook gelukt vrij gemakkelijk af te bouwen en bij cliënten om een glas water te vragen wanneer zij mij koffie aanbieden. Al heeft al dat water ook een keerzijde. Zo vroeg een cliënt, die ik meerdere malen in de week aan het eind van mijn dag bezoek, onlangs: “Vind jij mijn toilet mooi?”
“Hoezo?”
“Altijd als je hier bent, maak je er gebruik van.”

Martijn schrijft om de week een column voor SAM. Lees hier zijn vorige column.

--

--

Martijn van Koolwijk
sambyhan

Afgestudeerd aan de HAN werkt schrijver Martijn in de geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft onder meer geschreven voor Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen.