Werken voor de HAN in coronatijd (10)

“Ik mis de informele gesprekken met collega’s bij het koffiezetapparaat”

SAM
sambyhan
3 min readMay 28, 2020

--

In onze laatste aflevering van Werken voor de HAN in coronatijd spreken we Benjamin Bles. Hij heeft binnen de HAN een carrièreswitch gemaakt. Van praktijkcoördinator en coördinator 3e en 4e jaar voor de opleiding Food & Business is hij nu waarnemend hoofd Studentzaken van de HAN. En dat terwijl de school op slot zit.

Tekst: Herman van Deutekom
Foto: Marcel Krijgsman

Net als de meeste medewerkers van de HAN werkt Benjamin al een paar maanden thuis. Op zijn zolderkamer heeft hij gezelschap van de drogende was en zijn hond Max. Hij is de hele dag aan het bellen of zit via Teams in overleg. “Ik heb jaren in het bedrijfsleven gewerkt. Ik hou ervan om op een dag verschillende dingen toen. Ik hou van afwisseling. Ik open graag deuren, leer graag nieuwe mensen kennen.”

Van bedrijfsleven naar onderwijs
Op zijn zoektocht naar toegevoegde maatschappelijke waarde besloot Benjamin de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs te maken: “Ik kwam bij de opleiding Commerciële Economie terecht en viel meteen met mijn neus in de boter: ik gaf soms wel 30 tot 36 uur per week les.” Na anderhalf jaar maakte Benjamin de switch naar de opleiding Food & Business. “Het was kleinschalig, maar deze opleiding groeide snel uit van 150 naar 700 studenten. Naast lesgeven begeleidde ik ook studenten met hun stage en afstuderen. In het begin waren dat er 23, maar na enkele jaren over de 100. Dus moest het team van praktijkcoördinatoren uitgebreid worden om niet dag in dag uit dezelfde gesprekken te hoeven voeren.”

Volgende stap
Naast zijn rol als praktijkcoördinator coördineerde Benjamin ook het 3e en 4e jaar van de opleiding. “Met alle werkzaamheden een hele afwisselende baan. Maar toch, het werd tijd voor een volgende stap. Ik ging op zoek naar iets anders binnen de HAN. Ik kende de voorkant van het onderwijs inmiddels heel goed. Tijd om de achterkant te leren kennen.”

Van vraag naar aanbod
Per 1 april bekleedt hij de functie Hoofd Studentzaken ad interim. “Het was een hele gekke tijd. Ik heb het sollicitatiegesprek nog op school gehad. Vervolgens heb ik mijn team bij Food & Business verteld dat ik een nieuwe baan had. Daarna hadden we een crisisoverleg over de sluiting van de scholen in verband met corona. Ik besefte niet dat dat de laatste keer was dat ik mijn naaste collega’s live zou zien.”

Lokalen opmeten
Sindsdien is Benjamin nog vier keer op de HAN geweest. “Het was heel vreemd: ik was onlangs op Kapittelweg 33, waar het normaal bruist van de energie van al die studenten. Nu was er complete stilte. We waren er met drie man. We hebben lokalen opgemeten om te zien hoeveel studenten er in één lokaal kunnen om tentamens te maken met anderhalve meter afstand. Na 15 juni gaat de school weer open, maar alleen zodat studenten hun tentamens kunnen komen maken. Er worden dan nog steeds geen reguliere lessen gegeven, met als uitzondering het praktijkonderwijs dat noodzakelijkerwijs op school moet plaatsvinden.”

Digitale kennismaking
De kennismaking met zijn nieuwe collega’s verliep door de coronamaatregelen anders dan normaal: “Ik heb mijn nieuwe leidinggevende Henk Stomphorst en enkele teamleiders nog wel live gezien tijdens het sollicitatiegesprek, maar de verdere kennismaking verliep via mijn laptop, hier op zolder.” Hij vindt het best een uitdaging om de processen en structuren in zijn nieuwe functie door te krijgen. “Ik mis de informele gesprekken met collega’s bij het koffiezetapparaat. Deze voor iedereen nieuwe manier van werken, was best even wennen. Maar ik werk met een groot en fijn team van hardwerkende mensen, goed voor zo’n 70 fte. Dat doe ik samen met goede teamleiders. Ik kijk er naar uit om ze persoonlijk te ontmoeten.
De kunst voor ons is om met onze aanbodkant zo goed mogelijk aan te sluiten op de vraagkant. Dat vind ik een mooie uitdaging. de nieuwe stap bevalt tot nu toe goed. Ik ben hier nog lang niet klaar.”

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen