Venemaa Kamtšatka poolsaare idakülg suubub Alaskast läänes Vaikse ookeani poole. Selles talvepildis on vulkaaniline maastik peidetud lumega kaetud tippude alla ja oru liustikud viivad sinist jääd rannikuvetesse.

Kuidas ma kogemata kosmosetööstusesse sattusin

Tea Tüür
Satelliiditee
Published in
4 min readJun 23, 2020

--

Peagi on Vega raketi pardal kosmosesse startimas Eesti tudengisatelliit Hämarik. Hämariku vennas, satelliit Koit leidis oma tee orbiidile juba 5. juulil 2019. Eesti esimene satelliit oli aga Tartu Ülikooli tudengisatelliit EstCube-1, mis lennutati orbiidile aastal 2013. Sellega sai Eestist nii öelda kosmoseriik.

Eestist sai 2013. aastal maailma 41. kosmoseriik

Aga miks on meie kosmoseriigis jätkuvalt nõnda vähe inimesi, keda kosmos ja satelliidid siiralt huvitavad? Mina leian, et üheks suurimaks põhjuseks on puuduv või ebaadekvaatne info kättesaadavus. Satelliiditees üritan eesti keeles lihtsasti ja arusaadavalt seletada, miks see valdkond nii lahe on ja kuidas rohkem eestlasi saab kosmosesektoris karjääri teha.

Natukene minust

Ma sündisin selles nüüdseks kosmoseriigis mõned kuud peale Eesti taasiseseisvumist Hiiu saarel. Praegu elan natukene suuremal saarel — Suurbritannias, Oxfordi ja Harwelli kosmoseklasteri läheduses. Olen Ühendkuningriikides elanud ja siinses kosmosetööstuses töötanud 3 aastat ning selle aja jooksul õppinud hindama satelliitide ja kosmosetehnoloogia väärtust ning aru saanud, kui huvitav see valdkond on.

Muideks, ma ei ole astronaut ega mingisugune elektroonika või mehaanika või muusugune tehnoloogiaekspert. Kosmosevaldkond on täis eri võimalusi ja ameteid, millest ma Satelliiditees tulevikus lähemalt räägin.

Ebapopulaarne satelliiditeema

Jutustasin Facebookis hiljuti vana sõbrannaga, kellega me pole kiire elutempo tõttu väga sidet hoidnud. Olime rääkimas eluoludest üldiselt, kui ta ütles mulle midagi huvitavat ja kummalist: “Sinu töö on vist nii keeruline, et ma ei saaks parima tahtmise juures ka midagi aru.”

Ta ei ole vähemalgi määral ebaintelligentne inimene, aga see ei olnud esimene kord, kui ma sarnaseid kommentaare olen kuulnud — paljud pereliikmed ja sõbrad on mulle sama väitnud. See kehtib aeg-ajalt ka äripartnerite, klientide ja kolleegide kohta.

Minu tee satelliitide juurde

“Sinu töö on vist nii keeruline, et ma ei saaks parima tahtmise juures ka midagi aru.”

Tagasi mõeldes oleksin kolm aastat tagasi ise sama öelnud. 2017. aasta jaanuaris olin värskelt TTÜst ja EKAst magistrikraadi kätte saanud ning viimased kolm kuud Lissabonis veetnud. Tahtsin töötada Portugalis või Hispaanias, arvatavasti mõnes start-up’is, samal ajal päikest nautides üritanud tehnoloogia abil maailma paremaks muuta (see on jätkuvalt mu põhikirg ja eesmärk).

Sattusin kogemata töökuulutuse peale Satellite Applications Catapult-ist (eesti k – satelliitrakenduste katapult), kes otsisid oma disainimeeskonda ‘disainimõtlejat’. Mõte satelliitrakendustega töötamisest hirmutas mind, sest mul polnud õrna aimugi mida see endast ette kujutab, aga samas olin üsna põnevil ka, sest töökuulutuse keskne sõnum oli see:

  • 🌏Sa saad aidata inimesi, ettevõtteid ja välisriike katastroofiabiga, põllumajanduse jätkusuutlikumaks muutmisega, ookeanide kaitsmisega jne. (Jee, vägev!🥳)
  • ✈️Sa saad palju reisida, rahvusvaheliselt töötada ja eri taustaga inimesi ühise eesmärgi nimel kokku tuua (Jee, vägev!🥳)
  • 🚀Sa saad aidata Suurbritannia kosmosetööstuse suur- ja väikeettevõtetel enda äriideid paremini määratleda ja väljendada ning aidata neil n.ö. kasutajakesksem olla (tol ajal mõtlesin: “Okei, miks ka mitte.”)

Lühidalt kokku võttes kandideerisin töökohale, võtsin riski ja lendasin tööintervjuuks Inglismaale, sain töökoha ja olen nüüdseks kolm aastat töötanud Inglismaal ülivägevate projektide kallal, lahedate inimeste ja ettevõtetega ning reisinud Colombiasse, Hispaaniasse, Prantsusmaale, Fijisse, Vanuatusse ja Saalomoni saartele.

Satelliiditee

Niisiis, mis on Satelliiditee ja miks ma seda kirjutan? Mul on olnud põnev karjäärialgus. Ma usun kirglikult, et kosmosevaldkond on huvitav ja et Eestil kui digitaaltehnoloogia ja -teenuste maailmaliidril on võimalik arendada tugev kosmosesektor. See nõuab aga eestlaste suuremat huvi kosmose ja satelliitide vastu. Oleme ausad, see teema tundub enamus inimestele igav ja keeruline, või võib-olla lihtsalt väheoluline. Ma üritan teid siin ümber veenda seletades satelliittehnoloogiat inimkeeles, rääkides enda kogemustest selles valdkonnas, tutvustades erinevaid põnevaid rakendusi ja nende mõju meie kõigi eludele.

Satelliiditee kirjutamiseks on mul 4 peamist põhjust. Kolm neist on üsna asjalikud, viimane on veidi piinlik.

  1. Tutvustamaks noortele eestlastele võimalusi kosmosesektoris – milliseid ameteid see ala pakub? Mida teile karjäärinõustaja koolis ei õpeta?
  2. Andmaks ettevõtjatele ja ITK-sektori ekspertidele ideid, kuidas satelliittehnoloogiaid enda toodetes ja äriideedes kasutada.
  3. Tutvustamaks igale Marile ja Jaanile kosmosevaldkonda, et nad saaksid põnevusega enda teadmisi laiendada ning pere ja sõpradega õpitut jagada.
  4. Mulle endale, harjutamaks eesti keelt, kuna pikka aega võõral maal olles hakkab emakeel natukene rooste minema, eriti kui peab tööst ja muudest keerulistest teemadest rääkima.

Postitan uusi artikleid iganädalaselt. Kui sa leiad, et Satelliiditee on huvitav, siis:

  1. Plaksuta! – clap 👏
  2. Jäta vastus – responses 💬
  3. Jaga Satelliiditeed enda sõpradega! 🛰

--

--

Tea Tüür
Satelliiditee

Innovation consultant, change-maker, human-centered designer 🌏🛰🎨