SAĞLIK KURUMLARINDA DİJİTAL DENETİM

Neslihan Yılmaz
SAYGEL
Published in
3 min readJun 2, 2023

Dijital teknolojilerin sağlık sektörüne entegrasyonu, sağlık hizmetleri sunan kurumların faaliyetlerini ve hizmet kalitesini artırmada önemli bir rol oynamaktadır. Bu teknolojilerin en önemli kullanım alanlarından biri de dijital denetimdir (1).

Dijital denetim, sağlık kurumları için bir dizi avantajlar sunmaktadır. İlk olarak, dijital denetim süreci, verilerin otomatik olarak toplanması ve analiz edilmesi sayesinde daha hızlı ve verimli hale gelir. Manuel yöntemlere kıyasla daha az zaman ve çaba harcanırken, verilerin güncelliği ve doğruluğu artırılır. Bu da sağlık kurumlarının daha hızlı ve etkili kararlar almasına yardımcı olur. Ancak, bu işlemlerin doğru bir şekilde yapılması için doğru verilerin doğru zamanda doğru kişiler tarafından kullanılması gerekir. Bu noktada dijital denetim, sağlık kurumlarının faaliyetlerinin doğruluğunu, veri güvenliğini ve hizmet kalitesini artırmak için önemli bir araçtır (2).

Yukarıda da bahsedildiği gibi dijital denetim, veri güvenliği ve gizliliği konularında da önemli bir rol oynar. Geleneksel yöntemlerde, hasta kayıtları ve diğer tıbbi veriler kâğıt tabanlı olarak saklanır ve güvenlik riskleri taşır. Ancak dijital denetim sayesinde, veriler şifrelenir, erişim kontrolü sağlanır ve yedeklenir, böylece yetkisiz erişim riski azalır. Bu da hasta verilerinin korunmasına ve mahremiyetin sağlanmasına yardımcı olur (3).

Dijital denetim aynı zamanda veri analitiği ve iş zekâsı açısından da önemli fırsatlar sunar. Sağlık kurumları, büyük miktardaki verileri analiz ederek eğilimleri, riskleri ve fırsatları belirleyebilir. Örneğin, hasta verileri analiz edilerek hastalıkların yayılma modelleri veya tedavi protokollerinde iyileştirmeler yapılabilir. Bu da sağlık hizmetlerinin daha iyi planlanmasını ve optimize edilmesini sağlar.

Dijital denetim ayrıca sağlık kurumlarının kalite ve uyum standartlarını takip etmelerine yardımcı olur. Sağlık sektöründe birçok düzenleme ve standart bulunur ve sağlık kurumlarının bu standartlara uymaları gerekmektedir. Dijital denetim, kurumların sürekli olarak performanslarını izlemelerini, eksiklikleri belirlemelerini ve düzeltici önlemler almalarını sağlar. Bu da hizmet kalitesini artırır ve uyumluluk risklerini azaltır.

Resim: Kriter Dergi(https://l24.im/gkOLDl7)

Gelecekte, dijital denetim sağlık kurumlarında daha da yaygın hale gelecektir. Yapay zekâ ve makine öğrenimi gibi teknolojilerin entegrasyonuyla, sistemler daha akıllı ve otomatik hale gelecek ve daha kapsamlı analizler yapabilecektir. Örneğin, yapay zekâ destekli algoritmalar hastalıkların erken teşhisini yapabilir veya tedavi önerileri sunabilir. Ayrıca, nesnelerin interneti (IoT) teknolojisi sayesinde, hasta takibi ve sağlık verilerinin gerçek zamanlı olarak izlenmesi mümkün olacaktır. Örneğin, akıllı cihazlar ve sensörler aracılığıyla hastaların kalp atış hızı, kan basıncı ve diğer önemli sağlık göstergeleri sürekli olarak takip edilebilir. Bu veriler, sağlık kurumlarına anlık geri bildirim sağlayarak tedavi planlarının optimize edilmesine yardımcı olabilir.

Bununla birlikte, dijital denetimin başarılı olabilmesi için sağlık kurumlarının uygun altyapıya sahip olmaları gerekmektedir (4). Güvenli ve güvenilir bir veri yönetim sistemi, güçlü bir ağ altyapısı ve uyumlu bilişim sistemleri sağlık kurumlarının dijital denetimden en iyi şekilde faydalanmasını sağlar. Ayrıca, sağlık çalışanlarının dijital teknolojilere uyum sağlaması ve gerekli eğitimleri almaları da önemlidir.

Sonuç olarak, dijital denetim sağlık kurumlarının faaliyetlerini izlemek, verileri analiz etmek ve doğru kararlar almak için önemli bir araçtır. Sağlık kurumları, dijital denetimi kullanarak hizmet kalitesini artırabilir, hastaların güvenliğini sağlayabilir ve daha verimli bir şekilde çalışabilir. Gelecekte, dijital denetim teknolojilerinin daha da gelişerek sağlık sektöründe daha fazla kullanılması beklenmektedir. Sağlık kurumları, bu teknolojileri benimseyerek rekabet avantajı elde edebilir ve sağlık hizmetlerinde daha iyi sonuçlar elde edebilir (5).

KAYNAKÇA

1- Senturk, O. (2021). TÜRKİYE’DE KAMU İÇ DENETİM FAALİYETLERİNİN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜNE YÖNELİK UYGULAMALAR . TIDE AcademIA Research , 3 (2) , 157–186 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tide/issue/68949/1057009

2- Karyağdı Güngör N. (2022). Denetimde Teknolojik Gelişmelerin Denetim Sürecine Olan Etkilerinin Akademisyen Görüşleriyle İncelenmesi, Denetişim Dergisi. Yıl: 13, Sayı: 26,13–31, 2022

2–2268136 (dergipark.org.tr)

3- Öztürk, M. S. (2021). Denetimde Yenlilikçi Yaklaşım Modeli. K. (Ed.) DemirYürek, B. Türk, & A. Kahramanaoğlu içinde, Girişimcilik ve Yenilikçilikte Güncel Yaklaşımlar 2 (s. 103–119). İstanbul: Efe Akademi.

4- Sağlık Hizmetlerinde Dijital Denetim Dönemi Başlatılıyor… (saglik.gov.tr)

5- B. Wang, Liu, , Y., Qian, , J., & Parker, S. (2021). Achieving Eeffective Remote Working During the COVID‐19 Pandemic:: A Work Design Perspective. Applied Psychology,, 70(1), 16–59.

#SayGel #saygel81 #sağlık #denetim #dijitalleşme #sağlıkyönetimi #dijitalveri #dijitaldenetim

--

--