STRATEJİK YÖNETİM

Sema Gücükkara
SAYGEL
Published in
3 min readJul 22, 2024

Sağlık işletmelerinin temel amaçlarından biri, en iyi sağlık hizmetini verimli ve etkin bir şekilde verecek strateji ve yöntemlerin geliştirilmesidir. Sağlık sektöründe hızla ilerleyen gelişmeleri takip edebilmek kadar bu gelişmeleri sağlık işletmelerine uygulamak da oldukça önemlidir. Burada kuşkusuz en önemli unsurlardan biri hastane yönetimi ve yönetimin stratejik yönetim sürecini uygulama başarısıdır.

Başarılı sağlık kuruluşlarının, dışsal değişimin doğasını ve etkilerini, değişim için etkili stratejiler geliştirme yeteneğini ve iradenin yanı sıra örgütün ivmesini aktif olarak yönetme yeteneğini anlayan liderleri vardır. Bu faaliyetler toplu olarak “stratejik yönetim” olarak adlandırılmaktadır. Örgütlerde liderliğin en açık ifadesi stratejik yönetimin ve faaliyetlerinin varlığıdır. Stratejik yönetim, dinamik ortamlarda lider kuruluşlarda esastır. Stratejik yönetim, değişim için yön ve momentum sağlar.

Yönetim; işletme veya örgütün amaçlarını gerçekleştirmek üzere üretim kaynaklarını (doğal kaynaklar, insan kaynakları, sermaye, hammadde, makineler, vb.) etkili ve verimli olarak kullanma sürecidir. Stratejik yönetim ise daha çok işletmenin genelde günlük ve olağan işlerinin yönetimi ile değil, işletmenin “uzun dönemde yaşamını sürdürebilmesini mümkün kılacak ve ona rekabet üstünlüğü ve ortalama kar üzerinde getiri sağlayabilecek” işlerin yönetimi ile ilgilidir. Stratejik yönetim süreci literatürde farklı yazarlar tarafından farklı şekillerde ifade edilmiş olsa da temelde benzer amaçlar doğrultunda seyir gösteren bir yapıya sahip olduğu gözlemlenmektedir. Bu aşamalar David’e göre üç basamaktan meydana gelmektedir. Bunlar:

> Strateji oluşturma

> Strateji uygulaması

> Strateji değerlendirmesi

Stratejik Yönetim Süreci

Stratejik Yönetim Amaçları- Yararları ve Özellikleri

Stratejik yönetim, uzun dönemdeki faaliyetlere ve nihai sonuçlara yoğunlaşan bir işletme yönetim sürecidir. Uzun dönemde yaşamını devam ettirebilmek için kendisini tehdit eden çevre unsurlarını inceler. Uzun dönemde varlığını sürdürebilmek için rekabet üstünlüğünü sağlayacak işler ve faaliyetlere odaklanmayı zorunlu kılar. Bu işler ve faaliyetlerin odak noktasında daha önce de ifade edildiği üzere ortalama üzerinde getiri elde etmek yer almaktadır. Bu bağlamda stratejik yönetim analitik bir süreçtir ve etkililik ve verimlilik esastır.

Stratejik yönetim, çevreyi değerlendirme ve geleceği tahmin etme imkanı verir. Bu nedenle işletme nasıl davranacağı ve ne gibi tedbirler alacağı konusunda hazırlık yapma fırsatı bulur. Fırsat ve tehditleri izleme imkanı yakalar. Stratejik yönetim, koordinasyon sağlamada ortak bir hedef oluşturarak, işletmenin alt bölümlerinin birbirlerinden ayrılarak, farklı amaçlara yönelmesine engel olur. Stratejinin olmaması halinde bölümler gittikçe farklılaşacak ve her biri ortak amacı değil, kendi amacını gerçekleştirme eğilimini gösterecektir.

Modernist Görüş Açısından Stratejik Yönetim ve Önemli Amaçları

Stratejik yönetimin temel özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz:

Stratejik yönetimin amacı organizasyonun gelecekteki performansının artırılması, karlılık ve verimliliğinin yükseltilmesidir. Stratejik yönetim geleceğe yönelik vizyon oluşturulmasını amaçlar. Organizasyonda vizyonun belirlenmesinden sonra, bu vizyona ulaşılabilmesi için misyon belirlenir.

Stratejik yönetim esasen üst yönetimi ilgilendiren bir konudur. Üst yönetim tarafından oluşturulan stratejik planlama daha alt kademelerde görev alacak stratejistler tarafından uygulanır ve izlenir. Stratejik yönetimin başarısı için stratejik yönetim sürecinde görev alacak yönetim görev alacak yönetici, uzaman ve danışmanların belirlenmesi önem taşımaktadır.

Stratejik yönetim, organizasyonun gelecekle ilgili faaliyetlerinin planlanması, örgütlenmesi, koordinasyonu, uygulanması ve kontrol edilmesine imkan sağlar.

Stratejik yönetim stratejilerin oluşturulması ve seçiminde rekabet ve pörtföy analizlerinden yararlanır.

Stratejik yönetim “stratejik düşünme” ye yardımcı olur. Bu çerçevede en doğru strateji ve taktikler belirlenemeye çalışılır ve bunlar uygulanır.

Stratejik yönetim ekip çalışmasına dayalı olarak organizasyonun hedeflere ulaşabileceğinin önemi üzerinde durur. Stratejilerin tespiti üst yönetimde geniş bir katılım ile yürütülür ve karar verme tekniklerinden şirket için en optimal olanı seçilir.

Stratejik yönetim, organizasyondaki problemlerin en etkin bir şekilde belirlenmesi ve çözümüne yardımcı olur. Bu çerçevede toplam kalite yönetimi tekniklerinden geniş ölçüde yararlanılır.

Sağlıkta stratejik yönetimin peç çok yararı vardır. Bunlar :

•Sağlık yöneticisine uzun vadeli düşünme ufku kazandırması

•Sağlıkta stratejik konu ve faktörlere odaklanması

•Düzenli bir modern stratejik yönetim akışı sağlaması

  • Yöneticilere stratejik bakış yetkinliği kazandırması
  • Küresel sağlık işletmeciliği bilincini aşılaması olarak ifade edilmektedir.

Kaynakça : Sağlık İşletmeleri Yönetiminde Temel Boyutlar Rehberi

--

--