image by Verawaty

Het streven naar gedeelde onafhankelijkheid

Pherawaty
schaduwlucht
Published in
4 min readSep 19, 2022

--

Met het verhaal Het Droomhuis heb ik Brigitte Mattiez zo goed als ik kon als een onafhankelijke vrouw neergezet. Een dame die wellicht veel verantwoordelijkheid op haar schouders heeft, maar wat ook past bij haar ondernemende en krachtige karakter. De inspiratie ontstond bij mij gedurende de eerste weken van de COVID-lockdown in 2020. Deze periode gebruikte ik om mij te verdiepen in het beleggen en door middel van het verhaal over Brigitte ordende ik mijn gedachten en focus over de informatie die ik verzamelde over de economie en de wereld van beleggen en handelen in aandelen, Forex en crypto. Zelf ben ik er nog geen expert in, maar het was leuk om een wereld te beschrijven van een persoon die dat wel is, oftewel het creëren van mijn eigen wonderverhaal.

De vele gezichten van voorspoedige welvaart

Brigitte is aan de ene kant die wonderlijke dame die over veel gaven bezit, maar aan de andere kant worstelt met haar emoties over het recentelijke verlies van haar broer en het gemis van haar ouders die al jaren eerder zijn overleden. Daarnaast draagt zij ook een adoptie-geschiedenis met zich mee, die zij liever niet onder ogen ziet. Gedurende het verhaal is zij juist genoodzaakt meer bewust te worden van haar adoptie verleden. Een combinatie van chaos, intelligentie en toewijding maken van Brigitte een onafhankelijke vrouw die altijd haar rug recht houdt, ondanks de emoties die zij ervaart.

Bij het opbouwen van onafhankelijkheid is niet alleen de kwaliteit van een dame als Brigitte essentieel, ook is de houding van de partner hierbij van belang waarbij ik vooral gelijkheid na streef. Partners met ambities en het steunen, stimuleren en motiveren van deze ambities. Dit is niet een samenwerking die eenvoudig hoeft te gaan, dat wordt uiteindelijk duidelijk in Het Droomhuis.

Ik wilde geen verhaal schrijven waarbij financiële voorspoed over rozen gaat.

Mensen laten er veel voor, werken hard en maken daarin bepaalde keuzes die weer ten koste gaan van andere zaken. Welvaart krijgen we namelijk niet zonder offers in onze schoot geworpen en dat wilde ik toch beschrijven in het verhaal van Brigitte. Dat zij ondanks haar intelligentie, toch worstelt met de ambitieuze houding van haar man. Hoewel ze hem erg liefheeft, voelt ze een afkeer voor zijn ambitieuze levensstijl die zij zelf ook niet goed kan plaatsen, maar desondanks blijft ze hem steunen in de wensen en behoeften voor zijn eigen carrière.

De reële wisselwerking van kwetsbaarheid

Het is een continue proces die bij tijd en wijlen ook verandert naar de nieuwe behoeften bij een van de partners. Dan is het de vraag of en hoe je elkaar wilt steunen. Je begint een relatie, je werkt naar een leven samen met de verwachtingen over niet alleen de relatie maar ook je eigen leven. Gedurende de jaren die je samen doorbrengt is het maar afwachten of de andere persoon ook blijft voldoen aan die verwachtingen en het beeld dat jij hebt voor jouw leven en het leven met die persoon. Hetzelfde geldt ook voor de partner. Deze wisselwerking gaat niet altijd over rozen, zeker niet wanneer beide partijen streven naar continue ontwikkeling en vooruitgang, waar veranderingen een onderdeel van zijn.

Met Het Droomhuis wil ik een karakter beschrijven die continue ontwikkelingen en veranderingen niet uit de weg gaat.

Maar wanneer het om emotionele veranderingen gaat, toch bewust wordt van haar kwetsbaarheid. Een kwetsbaarheid die zij liever niet wil tonen, maar toch op haar eigen manier ondergaat. Ze loopt niet weg, maar neemt de tijd om stap voor stap een nieuwe realiteit onder ogen te komen en berusting te vinden in een nieuwe situatie waar ze in is beland. Ook hierin wil zij haar onafhankelijkheid behouden en probeert zij niet te veel te leunen op haar partner of de mensen om haar heen die hun hulp aanbieden. Alleen zal zij vroeg of laat genoodzaakt zijn toch hulp te aanvaarden. Volledige onafhankelijkheid is niet altijd reëel en dan is gezamenlijke onafhankelijkheid waarin de ruimte van iedereen wordt gerespecteerd de beste manier om de veranderingen naar nieuwe fase te doorlopen.

Het streven naar ultieme vindingrijkheid

Onafhankelijkheid is niet een ideale wereld waarbij alles naar je toe komt als je er maar hard genoeg voor werkt. Voor velen lijkt dat wellicht zo en dat is ook het begin van Het Droomhuis. Een villa, een gezin, een huwelijk en twee kinderen. Van de buitenkant is het een perfect plaatje, maar we weten nooit waar mensen emotioneel mee worstelen om die wereld en de onafhankelijkheid die daarbij komt kijken in stand te houden. Toch blijft het mijn wonderverhaal, een levensstijl waar ik zelf zeker naar toe wil werken. Niet per se vanwege de villa, maar wel de kracht, intelligentie en vindingrijkheid waarmee Brigitte keer op keer de mensen om haar heen een stap of meer voor is en dat is toch uiteindelijk de ultieme onafhankelijkheid om naar toe te werken.

Dit artikel is geschreven voor SteadyHQ. Voor meer artikelen op SteadyHQ, volg de link naar lovepeacevera.

--

--

Pherawaty
schaduwlucht

As Pherawaty, real name Verawati Calmer, I write prose and poetry to embrace darkness and sadness with love and light. https://linktr.ee/pherawaty