Een grijze dag verdient een rood potloodje

Juliadelijster
schrijvende_studenten
3 min readMar 19, 2021

BENNEKOM — Het zit erop. Wekenlang hebben de partijen campagne gevoerd voor de stem van het Nederlandse volk. Ook in Bennekom stemt men.

Ingang stembureau Bennekom

Het is nat en bere koud. Het wordt al avond en de Bennekomers hebben net gegeten. Verschillende mensen komen lopend, met de auto en natuurlijk als een echte Nederlander op de fiets aan bij het stembureau. In verband met de corona regels moeten ze buiten in de kou in een rij wachten tot dat ze mogen stemmen. Het is stil, er is geen gepraat, iedereen staat voor zich uit te staren tot dat ze naar binnen mogen.

Men wacht geduldig buiten in de kou

Ik besluit wat vragen te stellen aan de mensen in en rond het stembureau in Bennekom. Ik vraag aan iemand die net gestemd heeft: “Op wie heeft u gestemd en waarom?”

Deze man van ongeveer 35 jaar zegt enthousiast: “Ik heb op VVD gestemd omdat we nu in een crisis zitten. Los van de toeslagenaffaire, heeft Rutte ons er best wel goed doorheen geloodst vind ik. Natuurlijk is het zwaar voor iedereen maar ik geloof niet dat een andere partij dat beter had kunnen doen.” Een mevrouw loopt langs en heeft het antwoord van deze man gehoord en is het hier mee eens. In het voorbijgaan zegt ze nog snel even: “Ik heb op dit moment niet het gevoel dat een ander partij dit land beter kan regeren”.

Meerdere mensen hebben op de ChristenUnie gestemd. Een mevrouw 30 jaar zegt: “Ik stem op de ChristenUnie, omdat deze partij de gebarentaal in de grondwet wil vastleggen en dit vind ik heel belangrijk.”

Langzaamaan wordt het donkerder. Ik spreek nog wat andere mensen die later aansluiten. De meningen zijn verdeeld. De een stemt voor Ja21, de ander voor GroenLinks: “Ik heb op GroenLinks gestemd omdat ik de klimaatverandering heel belangrijk vindt. Ik heb ook veel stemwijzers gemaakt en het kwam altijd op hetzelfde neer.”

Een mevrouw van 25 jaar stemt op de PvdA. “Ik stem PvdA omdat ze meer geld willen geven aan defensie en werk gerelateerde dingen zoals het minimumloon verhogen. Dat vind ik belangrijk.”

Stemhokjes

Binnen is het aangenamer. Pijlen op de grond geven aan wat de looproute is. De bezoekers van dit stembureau zijn te spreken over de maatregelen. Er waren een paar stemmers die zich afvroegen waarom we nu in deze tijd nog steeds met een potlood stemmen: “we leven in de 21st eeuw en ik snap niet waarom we het nog met een potloodje doen. Waarom is het niet geautomatiseerd, dat zou toch veel handiger en efficiënter zijn?”.

Dat stemmen dit jaar anders is dan anders mag duidelijk zijn. Een ding zal de bezoekers van dit stembureau het beste bij blijven: eindelijk mogen ze het rode potlood houden. “Fantastisch,” roept een glunderend man terwijl hij het potloodje in zijn zak steekt.

--

--