“Ik weet niet eens wat het verschil tussen links en rechts is!”

Lizan Bitter
schrijvende_studenten
3 min readFeb 26, 2021
Iris gaat een stemwijzer invullen, om te zien op welke partijen zij zou stemmen (Foto: Lizan Bitter)

Stemmen op je zestiende? Het is een van de onderwerpen waar binnen de politiek veel discussie over is. Er zijn partijen die vinden dat jongeren op hun zestiende net zo weloverwogen kunnen stemmen als achttienjarigen. Uit verschillende onderzoeken is immers gebleken dat de hersenen pas op 24-jarige leeftijd volwassen zijn. Hierdoor zouden jongeren van 16 net zo goed kunnen stemmen als jongeren van 18. Ook is uit onderzoek van de ROB* gebleken dat de politieke betrokkenheid van jongeren zou worden verhoogd als ze eerder zouden mogen stemmen. Maar hoe denken zestienjarigen hier zelf over? Iris uit Zetten is een van die zestienjarigen. Zou zij er nu al klaar voor zijn om te stemmen?

“Ik heb in het derde jaar van vmbo-t maatschappijleer gehad, maar of ik daar ook veel over politiek heb geleerd weet ik niet. De lessen gingen over van alles, maar zeker niet over politiek. Basiskennis over politiek is ons echt nooit geleerd. Hierdoor weet ik niet eens wat het verschil tussen links en rechts is. Ook weet ik eigenlijk nog steeds niet wat een staatssecretaris precies doet. We hebben het wel over een paar politieke partijen gehad, maar dit waren eigenlijk alleen de grootste partijen. Hierdoor weet ik niet welke opties er nog meer zijn zodra ik mag stemmen.

Het is natuurlijk niet alleen de schuld van school dat ik zo weinig politieke kennis heb, hier had ik zelf natuurlijk ook meer tijd in kunnen steken. Op dit moment kijk ik soms wel eens het nieuws, maar dat zou ik veel vaker kunnen doen. Er zullen ook echt wel zestienjarigen zijn die erg heel veel van weten, omdat ze er in hun vrije tijd mee bezig zijn geweest. Toch zou er op middelbare scholen meer aandacht moeten zijn voor politiek. Zeker als de kiesleeftijd naar 16 wordt verlaagd.”

Rol van school

“Ik snap wel dat er tijdens maatschappijleer meer moet worden behandeld dan alleen politiek. Toch heb ik wel een paar tips, omdat ik denk dat er echt wel wat moet worden veranderd om jongeren goed voor te bereiden op de verkiezingen. Sowieso zou maatschappijleer niet maar een jaar gegeven moeten worden. Docenten moeten super veel lesstof in één jaar proppen, waardoor alles heel snel gaat. Als het vak 2 jaar gegeven zou worden zou er veel dieper op onderwerpen in kunnen worden gegaan. Ik vind gewoon dat het belangrijker is om over de politiek te leren dan over de stelling van Pythagoras. Ook hoeft politiek echt niet zo moeilijk te zijn. Als een docent gewoon de basis zou uitleggen die je nodig hebt kan je altijd, wanneer je dat wil, je verder verdiepen in bepaalde onderwerpen. Op dit moment ging het bij mij in de klas eigenlijk nooit over politiek. Waardoor ik zelfs die basis niet heb geleerd.”

Toekomst

“Ik zou nu natuurlijk als een gek stemwijzers kunnen invullen en op die manier een keuze maken, maar of dat nou echt zo’n slim plan is. Als er ooit echt door zestienjarigen mag worden gestemd moet er gewoon vanuit school meer aandacht aan worden besteed. Je kan niet van jongeren verwachten dat ze zich naast school, sport en hobby’s ook nog gaan verdiepen in politiek.”

*ROB= Raad voor het Openbaar Bestuur

--

--