Sport bevindt zich nog altijd in de ijskast

Ties Otten
schrijvende_studenten
2 min readApr 7, 2021
Toen het nog kon.

Eind februari vorig jaar stond ik nog op de latten in het prachtige Mittersil, Oostenrijk. Nog geen twee weken later was het gedaan met de pret. Het coronavirus deed zijn intrede in ons kleine landje en alle sporten werden aan banden gelegd. Dit werd een ‘intelligente lockdown’ genoemd, maar op het eerste woord uit dat nieuwe begrip komt OMT-lid Diederik Gommers nu terug.

“Je moest vooral binnenblijven, maar je moet juist lopen, naar buiten en zorgen dat je voldoende stappen hebt gezet. Ik had liever gezien dat jongere én oudere mensen langer hadden door gesport in de buitensituatie”, zegt hij in de BNR-podcast ‘Vraag het Gommers’. Misschien was die lockdown dus zo intelligent nog niet.

In deze bewuste lockdown was ik was net gestopt met mijn studie. Daarom wilde ik mijn vrije tijd benutten door veel te gaan werken, maar ook veel te sporten. Eén hele week heeft dat geduurd. In die week sportte ik van maandag tot en met donderdag om vervolgens zondag te horen te krijgen dat bijna alle sporten de ban in werden gedaan tot een nog niet nader te bepalen tijdstip. Dat deed de bal aan het rollen. Of nou ja, eigenlijk juist niet, snap je?

In Millingen aan de Rijn, mijn dorp, gingen alle sportverenigingen op slot. Gelukkig voor mij en mijn mede Millingenaren wonen wij aan de dijk. Deze werd dan ook volledig geclaimd door hardlopers, wandelaars en fietsers, want dat mocht nog wel met een paar man. Toch waren er ook velen die het sporten op een lager pitje gezet hadden. Netjes volgens de regels dus. Over het algemeen pakten we het dus sportief op.

Ondertussen zijn we meer dan een jaar verder en is de motivatie in onze schoenen gezakt. Beter gezegd, in onze sloffen. In de sportschoenen zit in ieder geval geen moed, want die staan al een jaar te wachten om weer gedragen te worden.

“Misschien had ik harder moeten roepen, maar eigenlijk hadden we sporten en naar buiten gaan meer moeten stimuleren: dat had de eerste maatregel moeten zijn bij de versoepelingen en dat had het kabinet ook moeten uitstralen”, aldus Gommers. Ik hoop dat u nog iets harder kan roepen meneer Gommers. Dan kunt u er misschien voor zorgen dat het sporten nu weer volledig opgepakt kan worden, want de zwarte sneeuw heb ik zo langzamerhand al wel gezien. En niet in Mittersil kan ik u vertellen.

--

--