Wanneer mogen we weer?

Femke Schneider
schrijvende_studenten
2 min readApr 16, 2021
Wijn drinken in een café. (Foto: unsplah.com)

Een heerlijk drankje doen in een club of op een terrasje. Bij de gedachte alleen al krijg ik een serotonine kik. Veel studenten, waaronder ikzelf, zien het uitgaan als een heerlijke bezigheid. Helaas zit daar een grote stop in, maar eindelijk. Er is licht aan het eind van deze donkere tunnel. Haal je feestbroek uit de kast en neem je testbewijs mee, we gaan op stap!

Nu dat we dat drankje niet op een terrasje kunnen doen, moeten we maar verder kijken. Zaterdagavond in de club kan je ook al gelijk wegstrepen en een huisfeestje houdt ook snel op wanneer je maar maximaal 1 persoon per dag mag ontvangen. Waar kunnen we dat drankje dan wel doen? Testevenementen!

Jammer genoeg gaat het helemaal nog niet zo gemakkelijk. Inschrijven, wachten, testen en ga zo maar door. Veel mensen in mijn omgeving proberen tickets te bemachtigen, maar ik ken eigenlijk niemand die daadwerkelijk kan gaan. Iedereen heeft dit zo erg gemist, dat het eenmaal erg gewild is.

Er wordt nu ook besproken om de testevenementen groter te maken. Dit klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren bij vele. Meer plekken is meer kans om toch eindelijk weer even uit je dak te gaan. Om toch even je stress weg te dansen. Om weer ff lekker een biertje te doen en nieuwe mensen ontmoeten.

Hoe geweldig ik dit concept ook vind, is het toch jammer dat ik dat drankje niet op een terras kan doen. Ik snap dat we stapje voor stapje weer dingen mogen doen, maar voor mijn gevoel zitten we echt in een eindeloze draaikolk. Er worden steeds persconferenties gegeven waar naar mijn gevoel steeds hetzelfde wordt gezegd.

Er verschijnen veel artikelen over horecabedrijven die deze testevenementen als een mes in de rug zien. Bij bijna elke persconferentie wordt gesproken hoe zwaar het wel niet is voor de horeca. Dit kan iedereen ook van dichtbij zien. Café, na café, van alles gaat failliet. Wanneer je door de stad loopt, staan er een stuk meer lege panden dan voorheen.

Kortom, ik ben erg blij met uitvoeringen van de testevenementen. Alleen moeten we niet vergeten dat er ook kroegen zijn waar we dat biertje eerst deden. Zoals Premier Rutte al een half jaar zegt: “Hou nog heel even vol”.

--

--