Werken op een stembureau, hoe gaat dat nu?

Ties Otten
schrijvende_studenten
2 min readMar 18, 2021
Bart aan het werk op het stembureau.

MILLINGEN — Het is zover: de verkiezingen zijn begonnen. Drie dagen lang mag heel Nederland naar een stembureau bij hem of haar in de buurt, maar hoe gaat stemmen tijdens de coronacrisis in zijn werk? De Rijksoverheid meldt dat zo’n zeventigduizend mensen in heel Nederland helpen op een stembureau. Bart Wolsing (21) is er hier één van.

Bart, je bent nog best jong, heb je al vaker gewerkt op een stembureau?

“Ik heb één keer alleen geteld. Toen was ik nog te jong om echt als lid op het bureau te zitten. Dat was met de vorige Tweede Kamerverkiezingen. Twee jaar geleden heb ik als lid bij het stembureau gewerkt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Dit was dus mijn tweede keer als stembureaulid.”

Waarom ben je hiermee begonnen?

Lachend: “Als ik eerlijk ben voor het geld. Je zit een dagje op zo’n bureau en daar krijg je een leuke vergoeding voor. Ook wordt er via het gemeentehuis, waar mijn moeder werkt, dan gevraagd naar mensen die dit willen doen. Het lijntje van mijn moeder naar mij is dan kort en zo ben ik hier jaren geleden mee in aanraking gekomen.”

Spreek je op het stembureau dan veel mensen over hun keuze of valt dat mee?

“Nee eigenlijk helemaal niet. Je mag niemand beïnvloeden in zijn of haar keuze. Dit wordt benadrukt in de cursus die je van tevoren krijgt van de gemeente. Er zijn altijd wel mensen die tegen je beginnen te praten over hun stem, maar daar mag je dan niet op reageren.” Lachend: “Ook is er altijd wel een grapjas die aan je vraagt waar hij/zij op moet stemmen.”

Hoe gaat het stemmen nu in deze crisis? Dat is toch wel anders kan ik mij voorstellen.

“Ja het is wel anders. Je zit normaal met vier mensen, nu met vijf. Er zit er nu eentje bij de ingang speciaal voor het controleren op mondkapje en handen desinfecteren. Verder staan er nu veel van die spatborden en er is een looproute door het stembureau heen zodat niemand elkaar tegenkomt en iedereen afstand kan houden. Alleen het desinfecteren van de handen wil nog weleens vergeten worden. Dan denk ik wel van: ja hallo, je weet inmiddels toch dat wanneer er zo’n apparaat staat dat je even je handen moet desinfecteren. Gelukkig houdt bijna iedereen zich verder netjes aan de regels.”

Heb je zelf al gestemd?

“Nee, ik ga morgen mijn stem uitbrengen.”

En weet je al wel op wie of welke partij?

“Net zoals bij eerdere verkiezingen vul ik een stemwijzer in. Ik kom dan eigenlijk altijd op de VVD uit, dus ik denk dat ik daarop ga stemmen. Ik weet in ieder geval waar en hoe ik dat moet doen.”

--

--