The Side Project Show op bezoek bij September.

Julian Wassenaar
September
Published in
4 min readFeb 25, 2020
Jori geportretteerd voor haar de podcast.

Of ik nog leuke developers kende, wellicht wel in mijn eigen studio, die graag werken aan een side-project. Man, stapels. Nee, echt. Want bij September hebben we niet voor niets September Labs, waarin we twee dagen per maand de telefoon van de haak gooien en gaan knallen voor onze eigen ideeën. Dat is niks revolutionairs; scroll eens door alle openstaande vacatures van vergelijkbare studio’s en elk zichzelf serieus nemend internetbureau heeft een vorm van labs. En natuurlijk hebben wij dat ook gewoon gejat van Google. Het leukste verhaal uit die eigen-tijd-projecten van Google is dat daar de meest succesvolle onderdelen zijn bedacht. Oftewel; geef je medewerkers tijd om hun inspiratie en ideeën tot uitvoering te brengen, en succes volgt vanzelf.

Dat doen wij ook, al jaren. En eerlijk is eerlijk, lang niet altijd komt daar iets uit wat werkt of succesvol is. Soms realiseren we een idee dat, bij voltooiing, gewoon niet werkt. Of saai is. Of helemaal niet zo tof als we dachten. Kan gebeuren. Soms komt iets niet af, gaat het stuk en repareren we het niet meer of worden we achterhaald door een nieuwe vinding of manier.

Stek.app.

Maar toen techjournalist Bram van Dijk mij mailde met bovenstaande vraag, wist ik gelijk wie ik daarvoor naar voren kon schuiven. Bram maakt voor de ABN AMRO een podcast-reeks met de titel Side Project Show, over it-ers met een uit de hand gelopen hobby, zeg maar. Ik tikte terug dat ‘ie vooral langs moest komen om Jori te interviewen.

Zij kwam immers bijna twee jaar geleden voor Labs aanzetten met het allereerste idee voor Stek.app: een ruilplatform voor stekjes. Dat dat twee jaar later een hartstikke succesvol leuk ding is, is inmiddels bekend. Nee, we verdienen er geen geld mee. Het is ook geen succesvolle start-up geworden. Het geeft ons ook niet een bepaalde roem binnen onze sector. Maar één ding doet het wel, en dat vind ik het belangrijkste: het maakt ons allemaal supervrolijk.

Bram kwam in november tijdens Labs bij ons over de vloer om de podcast op te nemen. Leuk om mee te maken, leuk voor Jori om in mee te doen, altijd goed voor iemands zelfvertrouwen én nog gratis exposure voor September ook. Win-win-win.

Het plezier van een developer bij September.

Wat ik voor mezelf niet had voorzien is dat ik zóveel trots voelde na het luisteren van die podcast. Als je de naar de podcast luistert, hoor je het plezier van een developer bij September. Jori kwam vier jaar geleden letterlijk bij ons binnen wandelen met de vraag of ze eens kon meekijken. Na jaren in de horeca zocht ze naar een ander vakgebied. In eerste instantie als vormgever met haar kunstacademie achtergrond, maar na enkele weken bleek ze met development de smaak te pakken te hebben en werd ze in anderhalf jaar tijd bij ons klaargestoomd als developer. Inmiddels is ze als ‘chef kwaliteit’ bij September écht niet meer weg te denken een essentieel onderdeel van ons team.

“‘Het kantoor is een soort van jungle. Óveral waar je kijkt staan planten, het zijn er meer dan 300!” — Bram”

En zij is niet de enige zonder ervaring, meer dan de helft van onze developers hebben we zelf geschoold. Development is wat mij betreft niet per se een vak wat je in vier jaar op een school moeten leren. Code moet je leren begrijpen, je moet er nieuwsgierig naar zijn. Toegegeven, je moet je voor een langere tijd kunnen committen. Je hebt echt geduld nodig. Puzzelaars, lezers. Ik ben het perfecte schoolvoorbeeld van iemand die nooit zou kunnen developen, omdat ik vaak al iets na vijf minuten doodsaai vindt. Zo kan ik nooit in mijn eentje een film kijken of doelloos een uur achterin de auto zitten. Ik verveel me de kriebels.

Een beetje lol hebben.

Ik werd zo vrolijk van die podcast omdat Jori zo blij is met wat ze doet. Met Stek.app, waar ze haar ziel en zaligheid en haar neus voor een betere wereld kan tonen, maar ook omdat ze alles wat ze daarmee leert kan steken in haar werk voor onze opdrachtgevers.

“Het is mijn kindje, ik ben trots!” — Jori

Het is dát plezier, wat je hoort in die podcast, wat mij drijft als ondernemer. Tuurlijk moet je brood kunnen kopen, en het liefst wat beleg, maar ik merk dat die lol die je in je werk hebt echt het allerbelangrijkst is. Ik hou het vaak als spiegel voor mezelf, of voor mijn medewerkers: kun je ergens de lol niet in zien, kun je niet uit elke situatie een stukje plezier halen.

Luister de podcast hier!

Enthousiast? Jori zoekt nog een collega in het development team!
Dus check onze website voor de vacature.

--

--