Chief Value Officer… en ny roll för CFO?

Peter Gustafsson
Shoreline Stories
Published in
2 min readMay 2, 2017

Jag är allergisk mot att hitta på nya titlar på roller som egentligen inte ändras.

Att en klassisk IT-chef plötsligt är CIO, eller Chief Digital Officer… eller Data Officer.

Däremot gillar jag organisationer där alla sätter sina egna titlar (förutiom Mood Manager då) så jag antar att jag är ambivalent i frågan?

Begreppet Chief Value Officer kom upp i samband med en föreläsningsserie som jag håller. Där jag skall prata digitalisering, affärsmodeller och innovation inför CFOer och controllers i medelstora bolag.

Ett superkul uppdrag. Framförallt eftersom jag var tvungen att utmana mina egna fördomar… När man har jobbat med försäljning i många år (foten på gaspedalen) så ser man gärna CFO som en defensiv roll (foten på bromspedalen).

https://www.zuora.com/guides/modern-cfo/

Men när man tittar på vad som händer när organisationer blir mer datadrivna, när vi säljer mer funktion och prenumeration och när vi laborerar med affärsmodeller — då blir CFO-rollen kritisk.

Man är vana att hantera data, man förstår alla delar i en business (även ägarperspektivet), man kan hantera risk, man vet hur en portföljstrategi funkar och man kan vara en motvikt till en visionär CEO.

Den nya tidens COO?

Chief Value Officer?

Och det visar sig att många av de CFOer jag träffar är drivande i förändringsarbetet. Och duktiga på att hantera både gas och broms.

Jag älskar när mina fördomar kommer på skam.

https://www.greenleaf-publishing.com/online-collections/chief-value-officer

--

--

Peter Gustafsson
Shoreline Stories

Entrepreneur & advisor (strategy | IoT | big data). Solo sailor & troublemaker @ Blur.