Startup Magic!

Peter Gustafsson
Shoreline Stories
Published in
3 min readMar 11, 2017

Det är något magiskt när man går från den där arkitekturskissen på en servett till att skarp data strömmar in från någons kök.

Att starta saker tillsammans med duktiga människor är det roligaste jag vet. Och jag har haft den stora förmånen att få göra det ett antal gånger… om jag räknar rätt så är Shoreline Labs det tionde bolag jag är med och startar. Den här gången känns det som att jag samlar allt jag lärt mig i något som fortfarande är kul och relevant om 10 år, och som vi kan utveckla under lång tid framöver.

En sak som jag har lärt mig, är att njuta av de där magiska ögonblicken.

Kvällsmöten på caféer och i lånade konferensrum innan man ens vet vad bolaget eller produkten heter.

Första inkommande samtalet från en kund, som hade hört att vi hade nåt spännande på gång.

Och när det som fanns på den där servetten, plötsligt var en plattform i molnet.

Det vi har byggt är en plattform för att prototypa och testa IoT-lösningar. Det finns ju massor av riktigt bra lösningar från de stora aktörerna, men i ett tidigt skede så vill man kanske inte committa sig till en leverantör — och väldigt sällan vet man vad man kommer att behöva. Det är ju därför man prototypar! Dessutom är det bökigt att komma till skott i en befintlig organisation.

Det vi märker är att många stora företag också vill ha lite ”startup-magi”.

Det är ett fantastiskt sätt att driva innovation på: sätt rätt människor i en lokal bredvid huvudkontoret, låt dem åka ut till kunden för att förstå vad de egentligen vill ha och bygg enklast möjliga produkt (Minimum Viable Product). Efter ett par iterationer vet man mycket mer om både produkt och möjliga affärsmodeller.

Det är ingen hemlighet att detta funkar. Clayton M Christensen förespråkar metoden i alla sina böcker, från “The innovator’s dilemma:” till nya “Competing Against Luck”. Och Eric Ries har tillämpat principerna från ”The Lean Startup” i några av världens största bolag.

Det är här vi gör nytta.

Med ett grymt startup-team och en prototyp-plattform så kan vi hjälpa bolag att komma vidare i sina IoT-satsningar. Och i vissa fall leder det till att de får egna mjukvarubolag — som kan fortsätta leverera startup-magi även utan oss.

PS. För er som nördar in på teknik så kommer här några ledtrådar… Hör av er om ni vill se vad som finns under huven #iot #prototype #lab #paas #aws #kubernetes #docker #elasticsearch #kibana #logstash #kafka #mqtt #reactive #microservices #devops

--

--

Peter Gustafsson
Shoreline Stories

Entrepreneur & advisor (strategy | IoT | big data). Solo sailor & troublemaker @ Blur.