E621? Vet lekker!

Benny Naber
Siteworkers Blog
3 min readNov 3, 2015

--

“Wat een prachtige stoel! Geniale vormgeving! Mooie kleur ook, past precies in het interieur van mijn woning. Én nog betaalbaar ook! Maar helaas zit niet echt lekker…”

Startups beginnen altijd met een goed idee. Dit concept wordt uitgebouwd tot een product. Meestal is de techniek of het businessplan van een onderneming het probleem niet. De echte kunst zit hem in het bij elkaar laten komen van deze kernwaarden bij de derde kernwaarde, de gebruiker. Bij Siteworkers zijn deze waarden onlosmakelijk verbonden in een driehoek: techniek, business en de user.

De Siteworkers piramide

Een hoop sparren, brainstormen, kneden en puzzelen is nodig om uiteindelijk de perfecte balans te vinden. Het is briljant als de drie segmenten zich uiteindelijk vormen tot een gebruikersvriendelijk product. Hier kom ik kijken binnen Siteworkers, de user staat voor mij centraal. Hoe zorg je ervoor dat complexe zaken, bijvoorbeeld een nog niet bestaand internetconcept, begrijpelijk worden naar klant of user? En hoe zorg je er nou voor dat een stoel er niet alleen prachtig uitziet, maar ook lekker zit?

Mijn werk zit hem vooral in het aantrekkelijk maken van techniek en business. Hierbij speelt verleiding een belangrijke rol. Verleiding creëren wij door vanuit de gebruiker te denken en hierop in te spelen met onbewuste triggers. Een voorbeeld van zo’n onbewuste trigger is het E-nummer 621. Dit stofje zorgt ervoor dat ik de borrelnootjes, die ik tijdens het schrijven van dit blog eet, lekker vind. Dit stofje heeft onbewust deze werking op mij. Zonder dat ik het door heb, raak ik bijna verslaafd aan de smaak van de balletjes die ik per minimaal vijf naar binnen gooi. Probeer ze maar eens één voor één te eten, dit lukt vaak niet door de vraatzuchtige werking van het stofje. Zo’n onbewuste trigger kan de perfecte finishing touch zijn in de producten die je levert. Denk aan een nieuw huis, compleet ingericht met allemaal nieuwe meubels.

“Wat een mooie bank!”
“Zie je dat schitterende schilderij?”

Je loopt de deur uit en voelt toch een bepaalde onrust. Onbewust voel je dat er iets mist. En als je goed kijkt, zie je dat de plintjes nog niet zijn gemonteerd. Wij zijn altijd op zoek naar dat ene detail, die kers op de taart, dat nummertje 621, die plintjes, de finishing touch, dat het product écht helemaal afmaakt. Wat is de grote verleider en wat zijn de details? Om daarmee het onbewuste aan te spreken. Het gaat hierbij om maatwerk, deze triggers zijn geheel afhankelijk van het bedrijf en het product. Wat is toch datgene dat het echt afmaakt? Daarnaar gaan wij op zoek, met ons oog voor detail! Dat is die onbewuste trigger. Je merkt het misschien niet, maar het werkt wel, want ik eet die dingen van Duyvis nog steeds. Lekker zijn ze, hè?

Als Siteworkers hebben we als missie om de beste te zijn. Met dit doel voor ogen, slaan we onze eigen wegen in. We kijken hierbij niet naar de concurrent, maar gaan uit van onze eigen kracht. Dit maakt ons uniek. Door onze drie principes (techniek, business en user) op de juiste manier te combineren, creëren we zichzelf overstijgende concepten. Met een klein groepje ontwikkelaars maken we grootse goedwerkende internetconcepten. Wij verwachten van alle bedrijven waarmee we samenwerken dat ze deze kernwaarden als basis hebben. Missen ze één van deze segmenten? Dan voegen we die toe. Daarmee is de cirkel rond. Of driehoekig… ;-)

--

--