Fastpacking gjennom Jotunheimen. En guide og erfaringsdeling.

Hans Kristian Smedsrød
Sky Blazers
Published in
18 min readJul 16, 2017

Jeg ble nettopp ferdig med en 6-dagers uforglemmelig fastpacking-løpetur gjennom Jotunheimen. Jeg løp fra hytte til hytte og la bak meg ca 160km og ca 8000 høydemeter.

Dette er en komplett guide til deg som vil gjøre noe lignende og er ute etter tips og triks for hva man trenger og hva man ikke trenger å ta med seg på en slik tur.

Innholdsfortegnelse:

  1. Bakgrunn
  2. Rute-beskrivelse
  3. Budsjett
  4. Utstyr og pakking
  5. Utstyrs-debrief
  6. Fotpleie
  7. Apps
  8. Værmelding
  9. Telefondekning
  10. Ekstra-tips

Bakgrunn

Jeg driver med ultra-fjelløping og bor i Oslo. Og som vi alle vet, så er ikke Oslo begavet med så mange spektakulære fjell. For å trene meg opp til fjelløp tyr jeg ofte til å løpe opp og ned Grefsenkleiva som tar meg nøyaktig 6min fra bunnen av traséen til toppen. Derfor dagdrømmer jeg ofte om å bo et sted som er omringet av store og spektakulære fjell. Mange ultraløpere i samme situasjon som meg stikker derfor til Chamonix i sommerferien av denne enkle grunnen. Det er populært å løpe UTMB-løypa (rundt Mont Blanc) på 3–4 dager og bo på diverse hytter langs stien. Men hvorfor dra til Frankrike og alpene når vi har spektakulære Jotunheimen og DNT? Dette ville jeg komme til bunns i, så jeg satt ut på en real rundtur i vår 37 år gamle nasjonalpark.

Hvorfor dra til alpene når vi har spektakulære Jotunheimen og DNT?

Ruta

Jeg ble tipset om denne ruta som er egnet for 12 dager normalt tempo for turgåere. Jeg tenkte at det lot seg gjøre på 5–6 dager med løping. Men det betydde at jeg måtte legge opp et stramt program i forkant.

Slik fordelte jeg etappene:

Dag 1: Gjendesheim — Glitterheim

Dag 2:

  1. Glitterheim — Spiterstulen (via Glittertinden)
  2. Spiterstulen — Galdhøpiggen — Spiterstulen

Dag 3:

  1. Spiterstulen — Leirvassbu
  2. Leirvassbu — Olavsbu

Dag 4:

  1. Olavsbu — Fondsbu
  2. Båt fra Fondsbu til Torfinnsbu. Overnatting på Torfinnsbu.

Dag 5:

  1. Torfinnsbu — Gjendebu
  2. Gjendebu — Memurubu

Dag 6:

  1. Memurubu — Besseggen — Gjendesheim
  2. Gjendesheim — Knutshøe — Gjendesheim

Dag 1:

Gjendesheim — Glitterheim

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1063824963

Fra venstre: 1: Første kneika. Her har du utsikt over Gjende og Besseggen. Her vil du returnere om 5–6 dager.
Fra venstre: 3: Her ser vi Galdhøpiggen i det fjerne. I morgen er du på toppen. Tenk så kult at det er beina dine som skal ta deg hele veien dit. Du er der i morgen!
Du vil møte på partier som ikke er så veldig løpbare. Noe snø og noen tekniske steinrøyser det kan være greit å roe litt ned for å minimere skaderisiko.
Fra venstre: 2: Rommet mitt på Glitterheim + alt utstyret mitt.

Dag 2:

Etappe 1: Glitterheim — Spiterstulen (via Glittertinden)

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1063827147

En idiot på tur. Bak meg ser du Glittertinden. Det var en del snø på toppen denne dagen. Det anbefales å IKKE gå ut på skavla. Hold deg 50 meter på siden av det du tror er toppen. Det kan friste å ha lyst til å gå heeelt til toppen, men da utfordrer du også skjebnen.
Fra venstre: 2: Er du uheldig som meg og løper i skare-snø, så anbefaler jeg deg å ikke løpe i shorts. Da får du fort kutt på leggen. 3: Hjemmelaget energibar smakte himmelsk.
Fra venstre: 1: Selv om jeg hadde løypa innlagt på klokka, så belaget jeg meg ikke på den. Jeg brukte for det meste et fysisk kart — mest fordi det er gøy, men også fordi man blir tvunget til å lese terrenget og bli kjent med omgivelsene på et dypere nivå enn om man outsourcer det til teknologi. 2: På vei ned til Spiterstulen. Over elva på andre siden av dalen ser man stigningen til Galdhøpiggen. 3: Jeg stoppet på Spiterstulen og tok en kaffe og litt å spise. Jeg booket også rom for natten.

Etappe 2: Spiterstulen — Galdhøpiggen — Spiterstulen

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1064222127

Fra venstre: 1: Langt i det fjerne kan du skimte Glittertinden — Norges nest høyeste fjell. Nå skal vi straks opp på det høyeste. Forhåpentligvis har du bedre vær og mindre snø enn det jeg hadde.
Tips! Det er en hytte på toppen av Galdhøpiggen. Her kan du kjøpe div snacks og drikke. Men det er også svindyrt. Ikke belag deg på å kjøpe noe her. Jeg kjøpte en flaske med vann. 0,33l Imsdal til 40,-. Ta heller med deg vann opp fra en av bekkene.
Til høyre: Rommet mitt på Spiterstulen.

Dag 3:

Etappe 1: Spiterstulen — Leirvassbu

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1066874045

Fra venstre: 1: Frokost på Spiterstulen. Dette er porsjon nr. 2; havregrøt, müsli, kulturmelk og kanel. Og kaffe, selvsagt!
Å løpe mot ikoniske Kyrkja (2032moh) langt i det fjerne ga meg masse energi. Det trengtes sårt etter gårdagens harde økt.
Ankomst Leirvassbu. Her passer det bra å ta en kaffe, en vørterøl og en bit sjokolade og studere kartet og ruta til neste stasjon. For meg bar det mot Olavsbu.

Etappe 2: Leirvassbu — Olavsbu

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1066874557

Som du ser, så var dette en meget snøfylt etappe. Det anbefales å sjekke snømengden før du drar til Jotunheimen. Du burde også sjekke snømengden for de forskjellige områdene. Olavsbu ligger på 1440moh mens feks Spiterstulen ligger på 1106moh. Snømengden kan derfor variere betraktelig fra område til område.
Fra venstre: 1: Å ta på seg sandaler ved ankomst etter flere timer med løping i snøen var helt fantastisk. 2: Olavsbu er en ubemannet hytte, så du må lage mat, fyre opp i ovnen, hente vann i elva, vaske og gjøre alt selv. Uten telefondekning drar det deg rett tilbake til steinalderen. For meg var det helt fantastisk å bli tvunget til å bli “nullstilt” og bli dratt tilbake 100 år i tid. 3: Døtiden på kvelden brukte jeg til å planlegge resten av ruta.
Fra venstre: 1: Solnedgang Olavsbu. 2: Her kan du se hvilken type mat det er å få på DNT’s ubemannede hytter. Det er mye Toro, makrell i tomat, hermetikk og havregryn. Jeg spiste hermetisk bacalao til middag. Anbefales!
Sovesalen

Dag 4:

Etappe 1: Olavsbu — Fondsbu

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1066875331

Fra venstre: 1: Her er jeg ca halvveis til Fondsbu. Men det er stort sett bare nedoverbakker som gjenstår. Fortsatt en del snø i sikte. 3: “Du vet det er galskap det du driver med, ikke sant?”, sa han da jeg løp forbi han opp den snøbelagte skråninga. “Ja”, svarte jeg og løp videre.

“Du vet det er galskap det du driver med, ikke sant?”

Undertegnede i god driv fra Olavsbu til Fodsbu
Siste nedstigning til Fondsbu. Mye fin og løpbar sti her.
Ankomst Fondsbu. Her rakk jeg å ta et herremåltid før båten tok meg videre til Fondsbu kl 15:30.

Etappe 2: Båt fra Fondsbu til Torfinnsbu. Overnatting på Torfinnsbu.

Noen bilder fra proviantlageret på Torfinnsbu. Nøyaktig samme utvalg som på Olavsbu. Det virker som DNT har et system. I kveld ble det potetmos, hermetiserte grønnsaker og makrell i tomat + 2stk knekkebrød til middag. Jeg klinket til med hermetisert ananas til dessert og sparte rester til frokosten.
Ved ankomst Torfinnsbu valgte jeg å ta på meg sandalene, legge meg i fjæra, tøye og bøye litt og sørge for at beina var freshe til morgendagen. Det bør du også gjøre!

Dag 5:

Etappe 1: Torfinnsbu — Gjendebu

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1068613269

Fra venstre: 1: Utsikt fra utedoen. 2: Frokosten. Havregrøt med en av mine hjemmebakte energibarer oppi og fire skiver ananas.
Velkommen til Nasjonalparken. Funfact: Visste du at Jotunheimen nasjonalpark ble opprettet i 1980?
Fra Torfinnsbu bærer det oppover i ca 30min. Deretter er det løpbart stort sett helt fram til Gjendebu. Kos deg!
Følelsen av å løpe ned til Gjende og mot Gjendebu med denne utsikten er helt sjuk. Husk å se deg rundt!
Jeg tok meg en pitstop her nede ved vannet. En kaffe, en mandelsmør-energibar og en snickers var det som skulle til for at jeg fikk ladet batteriene til neste etappe.

Etappe 2: Gjendebu — Memurubu

Her er det bare å følge skiltingen. Ca 3km langs vannet, før det bærer rett opp i fjellet opp den såkalte Brekkveggen. Jeg utfordrer deg til å ta Strava CR’en min på 33:10. Det skal være fullt mulig, siden jeg stoppet og tok bilder på veien. Dette er nok den bratteste stigningen på hele turen. Perfekt for intervaller!
Etter Brekkveggen er du eksponert til denne fantastiske utsikten. Fra venstre: 1: På andre siden av vannet er fjellene du nettopp løp over for å komme deg fra Torfinnsbu til Gjendebu. Tenk at dine apostlers hester har bragt deg hele veien hit.
Stopp og se deg rundt. Reine Tidemand og Gude-bilde, jo! Her har du utsikt over hele Gjende. Fra venstre: 3: Gjendesheim i det fjerne. Besseggen på venstre side. Memurubu (dagens destinasjon) nede til venstre.
Velkommen til Memurubu! Ta deg en velfortjent vørterøl, en kaffe og en vaffel med blåbærsyltetøy og brunost.
Fra venstre: 1: Her ser du patenten jeg lagde for å skåne korsryggen mot gnissingen. Patenten var også vond mot ryggen, men mindre vond enn gnissingen.

Dag 6:

Etappe 1: Memurubu — Gjendesheim (via Besseggen)

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1068643407

Fra venstre: 1: Her har jeg kommet meg opp i høyden. Utsikt over Besseggen, ca 3km lengre borte. 3: Selve Besseggen er råere å se på fra avstand enn det er å løpe over. Det anbefales å stoppe opp og nyte utsikten her!
Fra venstre: 1: Nedstigning rett før selve Besseggen-klatringen starter. 2: Fra Besseggen. Mye turister. 3: Fra etappens høyeste punkt. Mye grus. Ikke morsomt å løpe på. Nå gjelder det bare å holde seg på beina før det raser nedover mot Gjendesheim.
Fra venstre: 1 og 2: Straks nede ved Gjendesheim. Ganske løpbart. Avhengig av når på dagen du løper, kan det hende at du må løpe litt slalom mellom turister. Ellers tipp topp. 3: Vørterøl, vaffel med blåbærsyltetøy, appelsin og en kaffe på Gjendesheim mens man gjør seg klar for fastpacking-eventyrets siste etappe — nemlig Knutshøe.

Etappe 2: Gjendesheim — Knutshøe — Gjendesheim

Strava-recording: https://www.strava.com/activities/1070384536

Tips 1: Jeg gjorde ikke nok research før jeg satt ut på denne turen. Det viste seg at for å komme til stien opp til Knutshøe, så er det ca 3–5km med asfalt. Det var ikke særlig fristende, så jeg prøvde meg på å krysse elva for å unngå det, men det gikk ikke så bra. Jeg endte opp med å haike fram og tilbake. Om du har bil, så ville jeg valgt å kjøre fram og tilbake til stien.

Tips 2: Jeg droppet å løpe over hele eggen og ned i dalen. Dette ville resultert i en betydelig lengre tur, og et langt og flatt parti langs elva. Gjør som du vil, men jeg valgte heller å løpe til toppen av fjellet og ned samme vei.

Fra venstre: 2: Det er ganske bratt et par partier på denne turen. Tauene er mest til hjelp på nedstigningen. 3: Utsikt fra eggen. Vannet på andre siden er Gjende og Besseggen.
Fra venstre: 1: Inni bilen til en fremmed som var på vei til Lom. 2: Hadet bra, fremmed! Takk for skyss!
Solnedgang og utsikt fra rommet på Gjendesheim.

Budsjett

Jeg kommer ikke til å gå inn i detalj på hva utstyr koster. Men la oss se på kostnadene som går med på kost og losji. Jeg tar da høyde for at du er DNT-medlem og drar nytte av alle rabatter og fordeler det har med seg.

Her er det du må regne med å bruke:

  • Overnatting bemannet hytte med middag og frokost inkl: Ca 1000,-
  • Overnatting ubemannet/selvbetjent hytte med hermetikk og frysetørret mat: Ca 600,-
  • Buss tur/retur Oslo-Gjendesheim: Ca 900,-

Og om du vil ha et grovt estimat, så regn med én lapp om dagen.

Tips! Om du er DNT-medlem får du rabatt på NOR-WAY Bussekspress.

GPS-ressurser

Jeg har laget en gps-pakke med alle GPX-filer du trenger. Den inneholder følgende:

  1. .gpx-fil for hele ruta sammenhengende
  2. .gpx-filer for alle etapper jeg gjennomførte (med forbehold om at jeg løp meg litt vill et par ganger, anbefaler jeg deg ikke til å følge disse slavisk)

Last ned hele pakka her (452kb) ⤓

Utstyr og pakking

Jeg la ut alt jeg skulle ha med meg på gulvet og noterte ned alt på notat-appen på telefonen. Det var lurt fordi:

  1. Det er greit å ha en oversikt over alt du har med deg i tilfelle du febrilsk leiter etter noe og er usikker på om du har det med deg eller ikke.
  2. Du blir veldig klar over alt du har med deg. Du blir også veldig fort klar over hva du evt har glemt å kjøpe inn. Jeg anbefaler deg å gjøre dette i god tid før turen.
  3. Om du mister eller blir frastjålet sekken din, er det greit å ha noe å vise til forsikringsselskapet.
  4. Ved neste fastpacking-prosjekt vil jeg kunne gå tilbake og se hva jeg hadde med meg på denne turen, for så å kunne gjøre klokere valg.

Min utstyrsliste

Her er utstyrslista mi. Jeg har “tagget” hver enhet med emojis, hvor emojiene betyr følgende:

😡 = Dette var virkelig unødvendig. Jeg brukte det aldri/kunne klart meg uten og var useless.

🤔 = Jeg tok det med just in case, men brukte det aldri.

😃 = Nyttig/essensielt. Jeg fikk bruk for det.

😍 = Ikke essensielt, men brukte det hyppig.

Ymse:

Tech:

  • 1stk Hodelykt 😡
  • 1stk Backup-telefon (liten Nokia) 🤔
  • 1stk iPhone 7 😃
  • 1stk GoPro Hero 4 😃
  • 1stk Garmin Fenix 3 + ladekabel 😍
  • 1stk mini usb-kabel 😃
  • 1stk micro usb-kabel 🤔
  • 1stk usb-stikkontakt med usb-uttak 😃
  • 1stk Extra powerbank med solcellepanel 12000mAh 😡

Klær

  • 1stk tynn ull-lue (Arcteryx) 😡
  • 1stk vind- og vanntett jakke (Mizuno) 😃
  • 1stk tynn ull-hals 😃
  • 1 par tynne hansker (Salomon) 😃
  • 1 par varme ull-hansker 🤔
  • 3pr tå-sokker. 2 for å løpe med, 1 for å sprade rundt med. (Injinji) 😃
  • 1stk løpetights (Salomon) 🤔
  • 1stk split shorts (Nike) 😃
  • 1stk lett bukse (til å sprade rundt med ved ankomst + overtrekks/ulykke-scenario. Nike) 😃
  • 1stk superundertøy-overdel kortermet (Newline) 😃
  • 1stk superundertøy høyhalset langermet (Craft) 😃
  • 1stk lett teknisk t-skjorte til å sove med 😍
  • 1stk Sky Blazers-caps (Patagonia) 😍
  • 1 par gamasjer (Salomon) 😡

Sko:

  • 1 par flip flops for å sprade rundt med ved hytteankomst mens løpeskoene er på tørk 😃
  • 1 par Salomon S-LAB Sense 6 SG 😃

Mat:

  • 12stk kalori-bombe-bars (hjemmelagde. Oppskrift kommer!) 😡
  • 6stk små melkesjokolader 😡
  • 6stk nut butter filled Clif bars 😡
  • 3stk Snickers 😡
  • 1stk makrell i tomat (liten boks) 😡
  • 1stk Sponser recovery drink powder (essensielle elektrolytter og aminosyrer + carbs) 😍
  • 10stk essential electrolytes capsules 😡
  • 3stk te-poser grønn te 😡
  • 80ml instant coffee 😍

Utstyrs-debrief. Hva kunne jeg gjort annerledes?

Mat:

Som du kan se, så er de fleste av “angry-face”-emojiene lagt til mat-seksjonen. Jeg erfarte tidlig at jeg ikke hadde trengt å ta med meg alt jeg skulle spise mellom hyttene fra dag 1. For å spare vekt kunne jeg heller kjøpt energi-bars/Snickers på hyttene. Mine hjemmelagde energi-bars er dessuten ganske tunge sammenlignet med feks Snickers. Ja, det blir et lite kompromiss på dietten, men du sparer vekt og det er ikke det dummeste du kan putte i deg mens du er i bevegelse. På den andre siden, så var det motiverende å spise seg ut av sekken. Den ble lettere for hver dag som gikk.

Tech:

Jeg kunne klart meg uten oppladbart batteri. Alle hyttene hadde strøm, og jeg fikk aldri bruk for det. Det ville til og med vært unødvendig i et nødstilfelle, ettersom jeg hadde med meg en backup-telefon som har en sykt bra batterikapasitet.

Klær:

Jeg kunne klart meg uten lua. Har man en god hals og en caps, så gjør det samme nytta. Jeg kunne også klart meg med ett par varme, lette og durable hansker i stedet for ett par tynne og ett par tykke/varme.

Jeg løp i shorts. Men hadde jeg lagt turen til høsten ville jeg nok løpt i tights. Jeg valgte den shortsen jeg var komfortabel med ikke ville skape gnaging på innsiden av lårene.

Sko:

Salomon S-LAB Sense SG var kjempefine til denne turen. Men alle typer løpesko som har en gummiblanding som funker på mye forskjellig underlag og har bra grep kombinert med en solid “rock plate” vil gjøre susen. Jeg løp gjennom alle tenkelige terreng; skog, gjørme, snø, is, lyng, kampesteiner, grus, glatte steiner med mose og over elver. Andre sko-valg kunne vært Altra King MT (om du liker 0mm dropp), Hoka One One Speedgoat (om du vil ha litt ekstra padding).

Ymse:

Jeg prøvde meg på å bruke gamasjer i de verste snø-partiene, men med liten effekt. Ja, de hindret snøen i å komme inn i skoen, men jeg ble selvfølgelig fortsatt våt og kald. Unødvendig bruk av plass og vekt.

Jeg fikk heller ikke noe bruk for vannflaskene. Det er såpass mange bekker og elver i Jotunheimen at jeg kunne drikke stort sett når jeg var tørst. Du trenger altså ikke ta med deg drikkeflasker. Om du har en liten og snedig kopp, kan det muligens være en idé. Jeg brukte bare hendene.

Fotpleie

Jeg hadde ingen problemer med gnagsår. Bildet ovenfor som viser avskrellet hud under foten fikk jeg etter den siste turen til Knutshøe hvor jeg prøvde å krysse ei elv i en halvtime før jeg gav opp, for så å løpe i tre timer med våte føtter.

Jeg anbefaler deg uansett å ta med basic utstyr for å holde føttene i sjakk.

Her er mine råd:

  1. Ta med deg sandaler som du kan sprade rundt med når du ankommer hytta.
  2. Ta deg tid til å pleie føttene dine når du ankommer hytta. Jeg brukte negl-saksa og klippet av overflødig hud og smurte de inn med Climb On-fett for å hindre oppsprekking når føttene tørket.
  3. Ha med deg sportsape og gngsår-plaster just in case.

Apps

Det er ikke så bra telefondekning i Jotunheimen, så du må sørge for å laste inn kart og andre nødvendigheter før du setter ut på din ferd.

Apps jeg brukte på turen:

  1. Bratt — detaljert helningskart med 10meters oppløsning kombinert med topografisk kart for hele Norge. Gode muligheter for å lagre kartet lokalt på telefonen din.
  2. DNT — greit å ha om du er medlem. Greit å kunne vise frem på hyttene ved innsjekk. Jeg tror også at de kommer til å tilby betalingsløsninger der i framtiden.
  3. UT.no turguide — et bra oppslagsverk for ruter og hytter.
  4. Hjelp 113-GPS — om du har telefondekning og uhellet skulle inntreffe, så tilbyr denne appen muligheten til å oppgi dine GPS-koordinater til nødetatene. Så slipper du å si “Hei, jeg ligger i ei skrent med et brukket bein sånn ca 600m sør-øst for Kjyrkja i Jotunheimen”.
  5. Audible — lydbok-app levert av Amazon. Jeg hørte meg gjennom to lydbøker under turen, men kun etter ankomst til hyttene for å få tiden til å gå. En fysisk bok ville tatt både vekt og plass. Jeg har sjelden noe på øret mens jeg løper. Det er superviktig å ha alle sansene dine skjerpa når du er alene i fjellet. For hvert steg du tar bruker du alle sanser for å beregne det neste. Å eliminere hørselen kan bety fall + skade. Da kan du plutselig få bruk for Hjelp 113-GPS-appen!

Værmelding

Screenshot fra YR’en min. Ikke så dumt vær i sikte!

Været vil påvirke turen din på alle mulige måter— klesvalg, hvor lang tid turen tar, trivsel og risiko for skade. Å vite hvordan været blir er avgjørende, spesielt når du løper “light and fast”!

Gå inn på yr.no/nb på smarttelefonen din og søk opp alle hytter og fjelltopper du skal løpe til. Lagre de deretter som “favoritter” slik at de legger seg i en liste på forsiden. De vil da være der neste gang du besøker YR. Er du ekstra smart, så organiserer du de i rekkefølgen du skal besøke hyttene. Det kan være store lokale værforskjeller i Jotunheimen, så å søke opp “Jotunheimen” er ikke spesifikt nok.

De printer også ut et screenshot av dagens vær på de fleste hyttene. Men dette er heller ikke nøyaktig nok. Været kan endre seg ganske sporadisk utover dagen, så du kan ikke stole 100% på det som ble skrevet ut på papir kl 07:00.

Telefondekning

En av fjellvettreglene lyder at man alltid skal melde fra hvor man går. Dette gjelder spesielt for denne ruta, ettersom det er manko på telefondekning store deler av Jotunheimen.

Her er en liste over steder jeg definitivt husker jeg ikke hadde dekning:

  1. Store deler av turen fra Gjendesheim til Glitterheim
  2. Glitterheim (men de hadde en betalingstelefon på hytta. 5kr pr 30sek)
  3. Nesten hele veien fra Spiterstulen til Fondsbu.

Her kan du regne med at det er dekning:

  1. Gjendesheim (4G)
  2. På toppen av Glittertinden (Edge)
  3. På toppen av Galdhøpiggen (4G!)
  4. Spiterstulen (Edge)
  5. Fondsbu (4G)
  6. Torfinnsbu (4G)
  7. Besseggen (Edge, 3 og 4G)
  8. På toppen av Knutshøe (4G)

Ekstra-tips

Ekstra-tips #1:

Siden dette er en rundtur i Jotunheimen med start og slutt på Gjendesheim så byr det på en gylden mulighet for å ha med seg litt ekstra stash som du kan ha bruk for når du er ferdig med turen. Jeg hørte med de ansatte på Gjendesheim om det var greit om jeg la fra meg baggen min der. Og 2det var det! Følelsen av å ankomme Gjendesheim og ha reine og tørre klær liggende der var fantastisk. Det bør du gjøre og.

Ekstra-tips #2:

Pakk sandalene innerst mot ryggen. Da kan du pakke resten av sekken som du vil uten at det buler inn mot ryggen. Dette funker selvfølgelig bare om du har stive sandaler. Five fingers funker ikke!

God tur, da!

--

--