Nu există un „glonț de argint” pentru un produs bun

Toma Grozăvescu
SMARTERS Grow
Published in
5 min readAug 10, 2016

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4"][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Gloanțele sunt făcute în general din plumb și un înveliș de cupru sau alte aliaje. Aceste materiale sunt folosite pentru că sunt cele mai accesibile ca și preț și sunt destul de dure pentru a fi eficiente.

Dar în cultura populară mereu a existat „glonțul de argint”, instrumentul folosit ca și armă secretă pentru a doborî dușmanii cei mai dificili, pentru a străpunge armuri de nestrăpuns și pentru a ucide vampiri sau vrăjitoare.

La fel și în afaceri, foarte mulți oameni caută această armă secretă, acea tactică de marketing sau acel unic lucru pe care să îl facă pentru a avea succes. Cred că întrebarea care mi se pune cel mai des este „care e cea mai bună tactică de marketing?”. Îmi pare rău că trebuie să fiu plictisitor și chiar enervant uneori, dar răspunsul e: nu există.

Răspunsul mai lung ar fi că depinde foarte mult de la caz la caz. Ce funcționează pentru o companie poate că nu va funcționa pentru alta, deși sunt foarte similare. Pentru a ști care este cea mai bună abordare de marketing pentru o companie îmi trebuie foarte multe informații despre clienți, despre ce s-a mai încercat în trecut, ce a funcționat, ce nu, care sunt obiectivele, care este valoarea adăugată a produsului etc. înțelegi ideea.

Scriu acest articol tocmai pentru că am observat foarte mult în jurul meu, și chiar la mine, mereu căutăm acel „ceva”, acea unică acțiune care ne va duce spre succes. Dar chiar mai mult, când ne confruntăm cu o provocare în business, în special competiția, imediat încercăm să căutăm acel „glonț de argint” care poate fi folosirea unui nou canal de promovare, scoaterea în evidență a altor beneficii ale produsului sau orice altă tactică care să ne ajute să evităm confruntarea.

Îmi amintesc foarte clar cum atunci când am început să fim luați mai serios în vizor de alte firme de web design din Timișoara, când am început să ne „batem” 1 la 1 pentru câte un client, prima mea reacție a fost „Atâtea detalii vor, și oferte… Ori vor să lucreze cu noi ori nu”. Și când am văzut că intrăm prea mult în competiție cu concurența pe anumite nișe, am început să căutăm altele sau să folosim alte canale de marketing, să evităm confruntarea directă.

Dar ne-am dat seama că acesta era cel mai prost lucru pe care îl puteam face. Pentru că problema nu era că acel canal de atragere a clienților era prea aglomerat, ci că noi nu aveam cel mai bun serviciu, cu care să nu ne fie frică să intrăm în orice confruntare.

Acela a fost momentul când am realizat că în afaceri, dacă vrei cu adevărat să ai succes și să ai un impact, nu poți apela la „glonțul de argint”, nu poți să cauți mereu căi alternative și să fugi de competiția reală. Singurul lucru pe care îl poți face este să ai cel mai bun produs sau serviciu.

Să nu mă înțelegi greșit, mereu recomandăm cele mai ieftine și puțin aglomerate canale de atragere ale clienților. Chiar am scris un articol în care am subliniat crezul nostru că un buget mai mare nu e tot timpul soluția, că trebuie să acționezi inteligent. Dar înainte de a găsi un mod mai eficient de a ajunge la clienți trebuie să te asiguri că ai produsul/serviciul cel mai bun. Trebuie să ai încrederea că dacă ajungi să te bați cot la cot cu un competitor tu vei câștiga.

În ziua de azi, indiferent de ce canal de a atrage clienții alegi, oricât de creativ ar fi, nu va dura mult până ce competiția te va urma. Iar dacă atunci nu ești în stare să câștigi lupta, nimic nu te va salva. Într-un final vei rămâne fără canale noi sau fără bani. Iar ce urmează nu e prea plăcut.

Hai să ne gândim puțin. Atunci când un junior din echipa de marketing sau chiar tu însuți te gândești să eviți competiția directă și în loc să angajezi o echipă de vânzări care să se confrunte cu cea a concurenței cauți diferite tertipuri de marketing, ce te îndeamnă să mergi spre varianta 2? Care e motivul care te face ca măcar să consideri acest lucru?

Cred că dacă stai să analizezi mai bine situația vei ajunge la un răspuns similar cu al meu din situația de mai sus cu web designul. Deși îți vor veni în minte 100 de motive de la „n-am timp să pregătesc oamenii”, „nu am timp să recrutez” sau „ne merge bine așa”, în sinea ta știi că motivul pentru care eviți asta e pentru că știi că vei pierde. Știi că dacă clientul va compara cele 2 produse sunt șanse mari să meargă pe al clientului.

Pentru că, dacă stăm să ne gândim mai bine, nu avem absolut nici un motiv să evităm concurența directă atunci când avem un produs mai bun. Ba chiar vrem să creăm cât mai multe astfel de situații pentru ca clientul să poată compara cele 2 produse și să decidă, pentru că știm de ce al nostru e mai bun.

Ziua în care am realizat că motivul pentru care evit concurența se datorează încrederii în propriul serviciu oferit a însemnat o schimbare majoră în modul în care facem lucrurile. Am făcut o listă cu toate lucrurile pe care trebuie să le aibă un website eficient, am creat un checklist pentru a ne asigura că nu ne scapă nicio greșeală, am început să oferim un serviciu mai complet, care să ofere nu doar website-uri frumoase ci și eficiente, am acordat fiecărui om din echipă timp din orele plătite pentru a învăța și a aprofunda aspectele unde mai aveam de lucrat și am definit procese care să ne asigure că rezultatele noastre sunt cel puțin de 10x mai bune decât media pieței și ca și raport calitate/preț. Acum toate website-urile sunt optimizate SEO, optimizate pentru mobil, țin cont de psihologia consumatorului în mediul online, folosesc tehnici de copywriting testate și în general încorporează cele mai bune practici din domeniu.

Rezultatele? Ei bine, după nicio lună de când am implementat aceste lucruri serviciul de web design a devenit principala sursă de venit. De asemenea am redus timpul de execuție semnificativ și am îmbunătățit enorm feedback-ul de la clienți. Acum când un client ne întreabă dacă facem „X” îi pot spune liniștit că da, și că și Y și Z sunt incluse în preț.

Dar mai presus de toate știu că am făcut o treabă pe cât de bine am putut și că dacă acel client va merge într-o bună zi la concurență, când aceștia se vor uita la ce am făcut nu vor putea găsi nici un motiv consistent pentru a spune că am făcut o treabă proastă.

[banner]

Există numeroase motive pentru a încerca abordări noi în marketing, canale noi sau propuneri de valoare diferite, dar singurul lucru pe care nu trebuie să-l facem este să ne ferim de concurență pentru că am pierde o confruntare directă datorită calității produsului/serviciului. Cu alte cuvinte, da, caută mereu niște noi și moduri noi de a face marketing pentru că asta poate rezulta în costuri și bugete mici de marketing, dar dacă nu ai un produs bun vei pierde orice luptă pe orice canal.

Un produs sau serviciu bun este esența afacerii și nici un „glonț de argint” nu ne va feri permanent de competiție. Singurul lucru pe care îl putem face este să oferim oamenilor ceea ce vor și au cu adevărat nevoie. Atunci vom avea o afacere grozavă.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

--

--

Toma Grozăvescu
SMARTERS Grow

Founder & Growth Hacker @SMARTERS Romania, my purpose is to show people that it can be done.