Een bewogen jaar (deel 1)

Maarten Bennis
3 min readDec 17, 2018

--

December, een tijd van terugblikken. Voor ons was het een zeer bewogen jaar….

Het spoor bijster

2018 is een woelig jaar voor ons geweest. En dan druk ik mij nog zacht uit. Rain — Lidwien en ik waren er al 2,5 jaar mee bezig- bleek het spoor volledig bijster te zijn geraakt. Voor de derde keer in korte tijd werd het compensatieplan gewijzigd. Dit met als doel de swung er weer in te krijgen in Nederland en Europa. En die was er al een tijd niet meer. Wijzelf hadden in het eerste jaar heel snel een toppositie bereikt maar we konden er maar niet in slagen dit succes te bestendigen laat staan door te zetten. Eerst ging het langzaam maar na twee jaar ging het hard achteruit. Geen verandering in het compensatieplan die daar iets aan kon doen;)

En geen partnertraining ook…

Dieptepunt
Op het dieptepunt in juni werden we uitgenodigd door een oude bekende van ons om te komen praten over een nieuw bedrijf dat in Europa voet aan de grond wilde krijgen. We gingen erheen uit beleefdheid.

Het was in het Sheraton op Schiphol. We zouden een gratis lunch nuttigen, bedanken en meer niet. Rain was nog steeds onze baby. We hadden zelfs nieuwe plannen gemaakt. En daar paste een ander bedrijf niet in. Maar het liep anders.

We hoorden het verhaal aan en het klonk best goed, maar om daar alles wat we hadden opgebouwd bij Rain voor op te geven…? Ik was zeer kritisch en liet me niet zomaar overtuigen. Maar er was één opmerking die mij aan het denken zette: De producten van Rain waren volgens hen veel te duur.

En niet alleen van Rain maar van zo’n beetje alle Amerikaanse netwerk marketing bedrijven. Het liet ons niet meer los.

Prijs: het ontbrekende puzzelstukje
Al meer dan een jaar had ik me af zitten vragen waarom wij er niet in konden slagen ons succes door te zetten. Alles liet ik de revue passeren om tegen het licht te houden en niet in de laatste plaats onszelf. Zoals zovelen binnen netwerkmarketing doen. Als het niet lukt, is het vanwege jou! “Het ligt altijd aan jou”

Maar er was één ding waar ik nog nooit naar gekeken had en dat was de prijs. En nu bleek plots dát het ontbrekende puzzelstukje te zijn. Hoe heb ik dat zo over het hoofd kunnen zien!!? Opeens kon ik alles verklaren.

Ik weet niet of jullie het weten maar in marketing is prijs een alles bepalende peiler van de zogenaamde marketingmix: de 4 P’s. Product, plaats, promotie en prijs. Met de eerste drie zat het bij Rain wel goed. Echter het was veel te duur. Niet een beetje maar belachelijk veel te duur.
Welk gezin is bereid elke maand €150 aan voedingssupplementen te spenderen? Dat zijn er maar heel weinig en als ze het al doen dan maar voor korte tijd.

Mooie praatjes
Bij Rain hadden wij op het laatst zo’n 3600 klanten én partners in een verhouding van 2:1. En dat zegt eigenlijk alles: de gemiddelde partner kon maar twee klanten aan zich binden. En dan ook nog eens voor heel korte tijd. Niet echt een basis voor een gezonde business. Immers het zijn de klanten waar het om draait. Maar niet in netwerk marketing. En dan te bedenken dat de verhouding bij Rain nog heel gunstig afsteekt bij het gemiddelde in de branch (minder dan 1:1). Daar waren we nog trots op ook!

Het gevolg was — is, dat iedereen zich automatisch richt op het werven van nieuwe partners (recruiten). Wij ook. Met mooie praatjes over geld verdienen en dat iedereen het kan als-ie maar doet wat ‘m verteld wordt. Nu ik er zo op terugkijk was het vreselijk naïef. Want zonder vaste klanten die maand na maand bij je bestellen, ga je natuurlijk nooit een groot succes maken.

En dat kan alleen als het product heel goed is én betaalbaar.

Onze zoektocht begon… .

Wordt vervolgd in deel 2.

Originally published at www.smpl.international.

--

--

Maarten Bennis

Health by Seeds/New Money/Free Energy/Power to the People