Därför älskar jag som some-kille Gräv

Per Palmqvist
Socialamedier
Published in
3 min readApr 6, 2017

”Vad gör DU här?”

Kollegans blick var häpen. Vi stod vid incheckningsdisken på Gräv 2014 i Umeå, mitt första grävseminarium, och det var inte helt solklart, ens för mig, vad jag som ”digital utvecklingsredaktör med ansvar för sociala medier på Sveriges Radio” hade att göra på en konferens om grävande journalistik.

Min enda Instagrambild från #gräv2014. Censur pga privat konto pga orsak.

Men det klarnade snabbt.

Under de följande två dagarna diskuterade vi nämligen allt från att punktera filterbubblor till Facebook-wallraffande, klickjournalistik och ryska ”trollfabriker”. Det visade sig att majoriteten av de guldspadenominerade hade använt sig av sociala medier i någon form, till exempel för att göra research eller för att kartlägga makthavare. Jag lämnade konferensen full av inspiration, peppad av nya tankar och insikter kring hur dagens journalister arbetar digitalt.

Och nu är det äntligen dags igen! I morgon fredag sparkar nämligen årets grävseminarium upp portarna i Uppsala i en förförande kombination av (garanterad) ryggdunkande firmafest och (förhoppningsvis) tankeväckande utbildningsinsats för 600 journalister. Jag och min SR-kollega Robert Jacobsson tänker bevaka journofesten på vår blogg SR:s sociala medier-team här på Medium i jakt på nya lärdomar i allmänhet och de digitala guldkornen i synnerhet.

Tanken är också att det hela ska resultera i en podd på Medieormen.

Programmet är som vanligt fullt med intressanta föreläsningar — här är fem stycken som jag särskilt har ringat in:

Fredag 10.00
Become a master on internet research
Med den gamle BBC-räven Paul Myers. Enligt programmet ska han lära oss ”hitta personer på sätt du inte trodde var möjliga”. Ni hör ju! Needless to say så hoppas jag på mycket Jason Bourne-känsla på den här föreläsningen.

Fredag 11.15
Find and investigate people on the net
Paul Myers igen! Den här gången har han inte fått till en riktigt lika sexig rubrik, men enligt beskrivningen så kommer Myers bland annat att visa oss ”Facebooks bakdörr”. Kan ju inte bli tråkigt?

Fredag 14.15
Skrapa data från från webben — och kartlägg nätverk på Facebook
Nej, om det hade delats ut guldspadar för föredragsrubriker så hade Jens Finnäs nog gått hem tomhänt. Men det här känns som något varje journalist borde ha i verktygslådan idag.

Fredag 15.30
Finding Trump’s tax returns : Things I’ve learned from covering Donald Trump
Amerikanerna däremot, de vet hur man sätter en rubrik de! Nej, kopplingen till sociala medier är inte solklar men föredraget hålls av Susanne Craig, “investigative reporter”, New York Times och visst blir man nyfiken?

Lördag 11.30
Så gräver du via Darknet
Jag hör redan House of Cards-vinjetten i huvudet. Dessutom är det My Vingren, Sveriges intressantaste grävare de senaste åren, som håller i föreläsningen. Jag har lyssnat på henne flera gånger förut och varje gång har det gett mig samma mysiga känsla som när jag levlar i Battlefield 1.

Lördag 13.30
How to make the best investigative podcasts in the world
Återigen är kopplingen till sociala medier inte glasklar, men jag, som lägger två timmar om dagen på podcasts och tycker att den tokhyllade första säsongen av ”Serial” är grovt överskattad, kan såklart inte hålla mig borta från det här föredraget av Susanne Reber från Reveal.

Svenskarna älskar sociala nätverk. Idag använder 77 procent av internetanvändarna dem för att dela och ta del av information, bygga bilden av sig själva samt umgås med sina vänner. 77 procent! Det är här historierna finns, det är här vänskapsbanden knyts och det är antagligen här valet 2018 kommer att avgöras. Så nej, det är inte konstigt att Sveriges Radio har digitala representanter på plats på helgens grävseminarium i Uppsala. Det konstiga är att inte alla medier har det.

Vad är Gräv?

Saxat från fgj.se:

”Föreningen Grävande Journalisters årliga grävseminarium är en av de största och mest uppskattade träffarna för svenska journalister. Här samlas journalister från både Sverige och andra länder för att föreläsa om grävande journalistik och utbyta erfarenheter från jobb som gjorts och områden som bevakats.

Seminariet avslutas med prisutdelning av årets Guldspadar.

Gräv 2017 hålls på Uppsala Konsert & Kongress i Uppsala den 7–8 april.”

--

--

Per Palmqvist
Socialamedier

Utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio.