Vi gör ingenting på #theconf

Robert Jacobsson
Socialamedier
Published in
3 min readSep 4, 2017

Jenny är konstnären som inledde #theconf med rubriken ”How to do nothing”. Jenny har tidigare gjort denna föreläsning och hon har sammanfattat den på Medium här tidigare. Och förlåt för bilden på oss som är lite sönderfrätt.

Sociala medier-gruppen är nu på #theconference tillsammans med Medieormens Cecilia och maria.dietrichson från Digitala Medier (lätt förklarat jobbar Maria med det digitala för P4). Att få gå ut ur radiohus runtom i landet (Stockholm, Uddevalla och Malmö) och hamna rakt in i en föreläsning som vaggar en i att inte göra någonting känns ganska underbart. Vill du också hänga med oss? De streamar live!

Det är tredje året jag är på The conference, en konferens som verkligen avviker från alla andra konferenser jag gått på. Här tänker de på helheten och skapar känslor med musik, inredning och grafik samt sätter föreläsningarna i ett sammanhang.

Nåväl. För att vara ärlig har jag faktiskt varit skeptisk till #theconference i år. Tidigare år har det kryllat av seminarium för och av journalister och inom fältet ”psykologi-sociologi-humaniora” kopplat till mänskligt beteende. I år lyser föreläsningar av journalister med frånvaro och fokus verkar vara på kreativt innovativt entreprenörskap. Jag hoppas dock jag har fel!

I år hålls #theconf i vackra Operahuset i Malmö. Rummen utanför själva salongen är sprängfyllda med kreativa bollar, där folk sitter och visionsinnoveranätverkar.

How to do nothing – Jenny Odell

I en tid där jag tycker mig se mindfulness explodera, dels genom självhjälpsböckernas framväxt och dels genom det jag upplever ökar inom psykologiska interventioner – ja till och med på SR har vi haft mindfulness i grupp för stresshantering – så skriver Jenny in sig i liknande fält, bland annat för att hålla som människa.

Jenny går igenom olika sätt att inte göra någonting, genom arkitektur och genom rum. I Ditt Egna Rum där du gör Ingenting, kan vi fokusera, läka, self-care och fundera på komplexiteten samt lära oss att lyssna. Vill du ta del av innehållet: läs länken längre upp i texten. Förutom det faktiska rummet går Jenny också in på ljud (vi avslutar med att höra åska och regn med stängda ögon) utifrån Pauline Oliveras definition:

--

--

Robert Jacobsson
Socialamedier

Socionom, sexolog, föreläsare och utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio.