Soda bespreekt: alles wat je moet weten over PAPER

Soda Studio
Soda studio
Published in
5 min readJun 2, 2015

--

Nieuws in nieuwsland! Vorige week lanceerde De Persgroep een spannend nieuw concept: PAPER. Het idee is dat je dagelijks vijftien artikelen voorgeschoteld krijgt in de app of op de (responsive) website. De artikelen worden door een bescheiden redactie geselecteerd uit verschillende De Persgroep-titels (Trouw, Volkskrant, Parool, en een zevental regionale kranten).

Daarnaast verschijnt er ook exclusieve content. Jeroen Mirck schreef daarover: ”Toch graaft de nieuwkomer beduidend minder diep: geen longreads”, zoals bijvoorbeeld bij De Correspondent. Het is toegespitst op de lezer die weinig tijd heeft.

PAPER is kort, clean, en behapbaar. Weg met de “oneindigheid, stress en afleiding die kleven aan digitaal,”aldus hoofdredacteur Barbara van Beukering.

Op ieder device PAPER bij de hand met de responsive site.

Nou hebben we bij Soda studio eerder gewerkt voor (digitale) uitgevers. Het onderwerp ligt ons nauw aan het hart. Sjoerd, Judith en onze director Evan hebben een week kunnen rondneuzen, de uitgelezen kans om de balans op te maken!

Sjoerd

Het aanmaken van mijn PAPER-account ging, in tegenstelling tot veel reviews en tweets, vrij soepel (computer says ‘yes’!).

Eenmaal ingelogd in de mobiele app valt op dat flink de ruimte wordt genomen voor de dagelijkse PAPERS en de bijbehorende artikelen met veel, vaak schermvullende fotografie en een fraaie typografie. Precies de “rust en reinheid” die hoofdredacteur Van Beukering aanstipt.

Die typografie had om het comfortabel te kunnen lezen trouwens best een slag groter gekund, en in tegenstelling tot andere nieuws-apps is de lettergrootte (nog) niet aanpasbaar. Wat mij betreft geen must, die aanpasbaarheid, zo lang de default grootte prima is voor het grootste deel gebruikers. Als je kijkt naar de standaardgrootte in Medium, Pocket of Blendle Trending, dan vind ik lezen op een kleiner beeldscherm daar net iets fijner.

Rust, reinheid & regelmaat

Maar de “rust en reinheid” is ook terug te zien in de afleidingsvrije (dit wordt nog eens een woord) manier van lezen. Er zitten geen ‘sticky’ labels of navigatie-elementen in de weg. En, inmiddels een bekend interactiepatroon, de titelbalk bovenin verschijnt pas weer wanneer je terug naar boven scrolt.

Swipen door de 15 artikelen gaat makkelijk, maar misschien net te makkelijk. Er is weinig ruimte voor foutjes (zoals diagonaal naar beneden swipen); de kans is groot dat je even uitschiet naar het vorige of volgende artikel. Deze gevoeligheid werkt de beoogde rust juist weer tegen!

Wat ook nog weinig rust uitstraalt zijn de schermtransities. Die zijn vaak grof, abrupt en soms nog erg ‘glitchy’. “God is in the details”.

Wat aanbod betreft lijkt PAPER voor € 5,95 per maand een goeie deal, al heeft de artikel-selectie me nog niet helemaal overtuigd. Zoals Bart Breij omschrijft: “ik hoef niet elke dag over theater en kunst te lezen, echt niet”. De redactie zal zich nog wel moeten onderscheiden en vertrouwen van de hoogopgeleide lezer met weinig tijd moeten winnen.

Mist alleen nog verfijning

Conceptueel is het allemaal lekker compact, echt een single-purpose app. Met weglaten en vereenvoudigen verwacht ik echter wel dat wát er is aan inhoud en interface als een warm bad aanvoelt. Een minimum lovable product. Als aan dit gevoel samen met sterke redactie verder wordt geschaafd, dan heeft PAPER zeker potentie als nieuwe speler!

Judith

De makers van PAPER zijn er goed in geslaagd de boel plat te houden. Met zo min mogelijk functionaliteiten lees je soepel door het nieuws heen.

Bovenaan ieder artikel staat hoe lang het duurt om het te lezen, zo weet je waar je aan begint. Liever een ander artikel lezen? Dan swipe je eenvoudig naar de volgende.

Van links naar rechts: de kiosk, het artikeloverzicht en een artikel in de PAPER iPhone-app

Door te drukken op het PAPER-logo bovenin schakel je tussen het artikeloverzicht en de kiosk, waar alle PAPERS staan. Dat de oude PAPERS bewaard worden in die kiosk vind ik overigens een beetje afdoen aan het concept; je krijgt toch weer een beetje dat ‘er-ligt-nog-een-hele-stapel-leeswerk-gevoel’.

Gij zult niet delen

Op een gegeven moment wilde ik mijn vriend graag een artikel tippen over bootvluchtelingen. Helaas. Daar doet PAPER niet aan, en dat voelt toch een beetje onwennig. Een digitaal equivalent van het uit de (papieren) krant scheuren is er niet… Dan maar even goed onthouden wat ik gelezen heb.

PAPERtijd

Het is twaalf uur. Onderweg naar de lunch snel koppen snellen in de app, dan weet ik in ieder geval waar het gesprek over zal gaan, als ik PAPER mag geloven.

Ik denk dat ik de komende (gratis!) maand PAPER met plezier ga uitproberen. Want het lijkt me stiekem toch wel fijn, zo’n hapklare portie aan artikelen. Als ik dan toch behoefte heb aan mijn eigen keuze of verdieping dan log ik wel ergens anders in.

Evan

PAPER is een mooie vereenvoudiging ten opzichte van de enorme stroom aan content die op je afkomt. Het concept is daarom echt iets voor mij.

De content-keuze van de redactie past alleen niet zo goed bij me, en dat hebben misschien wel meer mensen. Ik ben daarom heel benieuwd of deze gekozen niche zal leiden tot genoeg lezers. Ik hoop het wel. Maar vanuit business-perspectief zal er denk ik toch een schaalbaar model gevonden moeten worden. Ik zie in dat geval niet een oplossing in een breder geaccepteerd assortiment aan artikelen. Juist de focus op een niche is een sterke zet. Ik denk dat je schaalbaarheid zou kunnen bereiken door eerst dit concept goed uit te ontwikkelen en om daarna meerdere verschillende lezersgroepen te introduceren.

Het huidige PAPER mikt iedere dag voor de helft op culturele zaken. Dat is misschien voor anderen heel interessant, maar voor mij te veel. Als dit voor 80% zou worden ingeruild voor artikelen over bijvoorbeeld innovatie, psychologie, inspirerende ondernemers en af en toe een bijzonder sportverhaal zou het veel beter bij mij passen.

Op die manier kunnen er denk ik nog een aantal niches worden gevormd. Bijvoorbeeld eentje die meer mikt op human interest, of (voor mij) eentje die mikt op Amsterdam en zo zal er ook een Rotterdamse kunnen bestaan. Ik zie dit niet als secties, maar als losse niches met mogelijk enige overlap aan content. Een sterke naam zoals PAPER kan dat zeker dragen, zonder afbreuk te doen aan het scherpe concept. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Wat vind jij

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ben je het (on)eens met de analyses of hebben we iets over het hoofd gezien? Laat het weten via info@sodastudio.nl of de onderstaande social media.

Originally published at www.sodastudio.nl.

--

--