“Ik had al veel liefde voor de wijk, maar nu denk ik er zelfs aan om een spijker op mijn arm te tatoeëren.”

Tessa Kelderman
Spijker Studenten
Published in
3 min readJun 21, 2021

Maaike Kalkhoven over haar studententijd in het Spijkerkwartier.

Maaike Kalkhoven met haar zelfgemaakte zine over het Spijkerkwartier. (Foto: Tessa Kelderman)

“Een magische wijk, dat is het Spijkerkwartier. Het is mijn thuis.” Maaike Kalkhoven (20), studente aan de kunstacademie ArtEZ, woont nu voor het derde jaar in het Spijkerkwartier. De wijk die drie jaar geleden voor haar nog een onbekende plek was, heeft inmiddels een speciaal plekje in haar hart gekregen. Zó speciaal, dat ze haar eigen zine in elkaar heeft gezet; een portret van de wijk, vol met haar ervaringen. “Ik had al veel liefde voor de wijk, maar nu denk ik er zelfs aan om een spijker op mijn arm te tatoeëren.”

*Dit interview is onderdeel van onze zoektocht naar dé studenten-experience van het Spijkerkwartier. Lees de explainer voor meer informatie over ons onderzoek!

“Ik kom oorspronkelijk uit de buurt van Rotterdam”, vertelt Maaike. “Toen ik werd aangenomen op ArtEZ, moest ik opzoek naar een studentenkamer in Arnhem. Ik fietste met mijn ouders door de stad en op een gegeven moment kwamen we door de Parkstraat. We zeiden allemaal: “Wauw, wat een mooie huizen! Je zou hier maar wonen!” Maar wat ik toen nog niet wist, is dat ik later die dag in deze straat een kamer ging bekijken.” Maaike was meteen verkocht en werd in augustus 2018 een bewoner van één van die o-zo-mooie huizen.

Drie jaar later, en het Spijkerkwartier is een echt thuis geworden voor de studente. “Toen ik een keer in de kringloopwinkel aan het rondsnuffelen was, vond ik een klein boekje met foto’s van Arnhem uit 1970”, vertelt ze. “Hier stonden foto’s in van plekken waar ik dagelijks langs kom. Ik herkende de locaties, maar de sfeer in de foto’s voelde heel anders. Toen realiseerde ik mij dat mijn plekje ooit het plekje van iemand anders is geweest, en dat ik eigenlijk geen idee had van waar ik woon.”

“Toen realiseerde ik mij dat mijn plekje ooit het plekje van iemand anders is geweest, en dat ik eigenlijk geen idee had van waar ik woon.”

Spijker-zine

Door haar grote bewondering van de wijk, besloot Maaike om een zine te maken van deze plek. “Ik begon het project door met mijn camera rond te lopen door de wijk. Ik ben hier natuurlijk elke dag, dus ik dacht alles al te kennen, maar opeens ga je alles heel anders bekijken”, vertelt ze enthousiast. “Ik had bijvoorbeeld nog nooit de schoenenschraper in deze straat gezien. Dat is zo’n ding waar je je schoenen mee schoon kunt maken.”

Een sneak peak van Maaikes Spijker-zine (Foto’s: Tessa Kelderman)

Maaike sprak met talloze mensen die haar liefde voor de wijk alleen maar hebben vergoot. “Ik heb door dit project vooral een veel breder beeld gekregen van het Spijkerkwartier”, vertelt ze. “Een breder beeld over de hele drive van de wijk. Ik heb zoveel mensen gesproken, en zij hebben allemaal zoveel liefde voor de wijk!” De studente geeft de Watertuin als voorbeeld. Dit is één van de elf verborgen tuinen in het Spijkerkwartier die door de bewoners zelf zijn opgezet. “Ik vind het erg bijzonder om te zien hoe dit na 28 jaar nog steeds draait op alleen vrijwilligers. En de tuin ziet er nog steeds prachtig uit!”

Maaike kan uren praten over alles wat er in deze wijk gebeurt en wat zij hier allemaal meemaakt. “Ik heb gewoon een vakantiegevoel op mijn eigen balkon”, vertelt ze wanneer ik vraag wat zij het leukste vindt aan de wijk. “Het is een soort Frankrijk gevoel, maar dan in Arnhem.” Maaike kijkt om zich heen, naar de straat waar zij haar eigen plekje heeft gevonden. “Dit is een plek met een mooie groep mensen, met zóveel passie. Ik ben hier echt gelukkig.”

Volg ons @spijkerstudenten op Instagram voor alle updates ;)

--

--