Curieuzeneuzen bij Sprimoglass

Sprimoglass
Sprimoglass
Published in
2 min readFeb 11, 2020

Is het verkeerd om te curieuzeneuzen? Nee, bij Sprimoglass willen we het zelfs dagelijks aanmoedigen. En gelukkig zijn er genoeg van die curieuzeneuzen onder ons. Zo is er Frédéric Pignon, Production Manager, die bij Sprimoglass werkt sinds februari 2019.

Een gesprek met een nieuwsgierige geest die nog met de blik van een kind naar de wereld rondom hem kan kijken.

Frédéric, wat betekent “nieuwsgierig zijn” voor jou?

Frédéric: Nieuwsgierig zijn is je elke dag durven afvragen waarom we bepaalde dingen doen. En als je weet waarom, dan moet je vragen of we het goed doen. En als het goed gedaan is, zoeken naar een manier om het anders te doen. Beter, met minder inspanning. De dingen constant in vraag durven stellen.

Waarom vind je jezelf terug in deze waarde?

Frédéric: Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest. Toen ik nog een kind was, haalde ik altijd alles uit elkaar, tot grote wanhoop van mijn grootmoeder. Omdat ik niet per se wist hoe ik die dingen weer in mekaar kon krijgen. Ik bleef maar verder gaan in het leven met een verlangen om de dingen echt te begrijpen. Het stoort me als ik iets niet weet, dus ga ik op zoek naar de antwoorden.

Is nieuwsgierig zijn iets dat je kan leren?

Frédéric: Iedereen kan nieuwsgierig zijn. We hebben het allemaal wanneer we nog klein zijn. Zoals een kind alles in vraag stelt, dat moet je blijven doen. Het is deze ingesteldheid die we moeten cultiveren. Bekijk de wereld met de nieuwsgierige blik van een kind. De overgrote meerderheid van de volwassenen denken dat ze het allemaal wel weten, en we worden gedwongen om ons op een bepaalde manier te gedragen door onze omgeving. Echt alles zullen we nooit weten. Het beperkt de ontwikkeling van iedereen, en dat vind ik jammer.

Iedereen kan nieuwsgierig zijn. We hebben het allemaal wanneer we nog klein zijn.

Hoe zorg jij voor al die nieuwsgierigheid om je heen?

Frédéric: Ik stel vragen zodat mijn familie en vrienden zich ook dingen beginnen afvragen. Nieuwsgierigheid is eigenlijk bijzonder besmettelijk. Voor mij is dat het bewijs van intelligentie: durven zeggen ‘ik weet het niet, maar ik zou het graag willen weten’.

--

--