Leef mijn leven: Justine & Philippe

Sprimoglass
Sprimoglass
Published in
4 min readMar 2, 2021

Daar is hij, de langverwachte “leef mijn leven”! Opnieuw werden twee van onze medewerkers in een (bijna) onbekende omgeving gebracht waar zij enkele verborgen facetten van hun dagelijks werk konden ontdekken. Voor deze editie hebben we de posities van Justine en Philippe uitgewisseld, die beiden te maken hebben met kaders en kruishouten, maar op verschillende niveaus. Zij zijn voor één dag van functie gewisseld.

Justine — Dienst aankoop

Justine werkt sinds 3 maanden op de inkoopafdeling. Zij houdt zich bezig met het beheer van de kaders en de kruishouten (voorraad, aankoop, creatie in de database).

Philippe — Departement kaders en kruishouten

Philippe zal in 2021 zijn 12e jaar bij Sprimoglass zijn. Hij werkt momenteel op de afdeling kaders en kruishouten.

Kan je een typische werkdag kort samenvatten?

Justine: Mijn dag begint met het lezen en sorteren van e-mails, die ik volgens prioriteit behandel. Vervolgens zorg ik voor de codering van de bestellingen van kruishouten in verband met de verzoeken die ik van de klantendienst ontvang. Voor alle bestellingen moeten we zorgen voor een continue opvolging, van codering tot ontvangst. Ik besteed ook een deel van mijn tijd aan opleiding en onderzoek om onze dagelijkse manier van werken te verbeteren. Men moet zichzelf altijd in vraag stellen om vooruit te komen.

Philippe: Als ik aankom, sorteer ik de productieorders in volgorde van prioriteit en vertel ik de kozijnbediener de volgorde en de lijnnummers die ik tijdens mijn pauze ga produceren. Daarna ga ik over tot de volgende stappen om de kruishouten in elkaar te zetten: snijden, frezen, afbramen, boren, monteren, nieten en schoonmaken, alles met nauwgezette aandacht voor detail om defecten te voorkomen.

Was je bezorgd voor je het experiment startte?

Justine: Ik ben al verschillende keren naar de uitvoerende afdeling geweest uit nieuwsgierigheid, maar ook om een verband te leggen tussen mijn werk en dat van de productie, zodat ik niet op onbekend terrein aankwam. Aan de andere kant, ik ben niet handig en ik kan zeggen dat ik twee linkerhanden heb, dus wat me bang maakte was dat ik per ongeluk een vinger verloor, maar het is in orde, ik heb ze nog alle 10.

Philippe: Ja, er zijn meer computerhulpmiddelen (multi-schermen, nieuwe bestanden maken, toegang tot tarieven, enz.) Ik was bang om fouten te maken, ondanks de begeleiding van Justine.

Ik besef dat er vóór de productie een zekere hoeveelheid werk is waarvan je je na verloop van tijd niet meer zo bewust bent. — Philippe

Wat is je indruk?

Justine: Bewustzijn en zorg zijn op hun plaats, er is geen ruimte voor slordigheid of gebrek aan netheid. In elke fase worden de staven geblazen om zoveel mogelijk vijlsel te verwijderen en aan het einde van de cyclus gaan de dwarsbalken door een manuele reinigingszone om alle onvolkomenheden te verwijderen. Van onze kant doen we ons best om onze klanten zo veel mogelijk tevreden te stellen op het gebied van service, dus het is bevredigend om te zien dat we allemaal op dezelfde golflengte zitten.

Philippe: Ik besef dat er vóór de productie een zekere hoeveelheid werk is waarvan je je na verloop van tijd niet meer zo bewust bent. Ik had de werkdruk in verband met de aankoopdienst en de verscheidenheid van taken niet verwacht.

Wat neem je mee van de ervaring?

Justine: Dat het in alle opzichten heilzaam is om je in de ander te kunnen verplaatsen. Samen hebben wij zaken kunnen identificeren die het werk van de ander negatief beïnvloeden, zoals de database van de steunen. Bij de inkoop weten wij dat dit een probleem is, maar als we zien welke gevolgen dit heeft voor anderen, kunnen wij er optimaal mee omgaan. En afgezien van de professionele kant, stelt ervaring ons in staat mensen te ontmoeten die uiteindelijk deel uitmaken van ons dagelijks leven, maar over wie wij weinig weten. Ik was verheugd de ervaring met Philippe te delen.

Philippe: De ervaring leert dat indien wij meer belangstelling zouden hebben voor het werk van de ander (curious) wij, als radertjes die tot één mechanisme zijn samengevoegd (one team), steeds meer kwaliteitsproducten aan onze klanten (winner) zouden kunnen voorleggen. Dank je, Justine, dat je me de andere kant van de medaille hebt laten ontdekken.

--

--