Kim haklı, kim haksız?: Karim Benzema vs Mathieu Valbuena

Fulya Güray
STANDART
Published in
8 min readOct 11, 2017

2014 yazından beri gündemi işgal eden, sadece spor dünyasına değil, hukuk ve siyaset dünyasına da bomba gibi düşen; baş rollerinde Karim Benzema ve Mathieu Valbuena’nın olduğu bir şantaj vakası…

Karim Benzema, Cezayir asıllı, 2009 yılından beri Real Madrid’de oynayan “eski” milli oyuncu (Geri döneceğine inanmıyorum, en azından milli takımın başında Didier Deschamps olduğu sürece). Dün açıklanan listeye göre aynı zamanda 2017 Ballon d’Or ödülü için seçilen 30 oyuncu içerisinde yer alıyor. Mathieu Valbuena ise, Beşiktaş’ın geçen sezon Avrupa Ligi’ndeki rakibi Lyon’dan Fenerbahçe’ye transfer olan, eski milli oyuncu. Valbuena, Olympique de Marseille ile kariyerinin en başarılı dönemini yaşamış, Dinamo Moskova’ya transfer olmuştu.

Bir telefonla Valbuena’nın başına gelenler…

Olayın en başını Mathieu Valbuena şöyle anlatıyor:

2014 yılında Marsilya’dan Moskova’ya gitmeden önce yeni bir cep telefonu almıştım. (2014 yılında Dinamo Moskova’ya transfer oldu) Axel Angot, futbolcular tarafından tanınan, özellikle de bilgisayar-telefon işleriyle ilgilenen biriydi. Kendisini Djibril Cissé aracılığıyla tanıdım ve bilgisayarımdan yeni telefonuma tüm numaralarını aktarmasını istedim, çünkü bu işi iyi biliyordu. Bir gün Axel Angot ve Mustapha Zouaoui’yi evimde gördüm ve numaraları aktarmak için bilgisayarımla ilgilendiklerini düşündüm.”

Hikaye aslında tam da burada başlıyor; Valbuena masum bir şekilde sadece telefona kişilerin aktarıldığını düşünürken, bu ikili aslında; bilgisayarı araştırırken buldukları Valbuena’nın seks videosunu, harici diske kopyalamakla meşguldü.

Videonun Mustapha Zouaoui’nin elinde olduğundan haberdar olan eski milli oyuncu Cissé, Mayıs 2015’de Valbuena’yı uyardı. Geçmiş yıllarda aynı problemi kendisinin de yaşandığını belirten Cissé, para vererek kurtulduğunu belirtti. Valbuena 2015 yılında yaptığı açıklamada Cissé’nin ona yardım etmeye çalıştığını açıkladı.

“Arkadaşım Djibril Cissé’nin göz altına alındığı için üzgünüm. Djibril’in arkadaşça bana yardım etmeye çalıştığını söyleyebilirim. Dava süreci devam ettiği için şu an konu ile ilgili başka bir şey söyleyemem. Bu dava sürecinin etkili bir şekilde ilerlemesini sağlayan polise teşekkür ederim.”

Olay yargıya taşınıyor

Fransa Milli Takımı, Haziran 2015’te, önce Belçika daha sonra da Arnavutluk ile yapacağı dostluk maçı için bir araya geldiğinde, şantaj ekibinin üçüncü adamı Younès Houass, Valbuena ile iletişime geçmeye başladı. Videonun elinde olduğunu ve bir anlaşma yapmak istediğini söyleyen Houass’ın bu çabalarının “para koparmak” için olduğunu anlayan Valbuena birkaç gün içinde şikayette bulundu ve olay yargıya taşındı. Her ne kadar Houass hiçbir zaman para istemediğini, Valbuena’ya tavsiyeler verdiğini iddia etse de hakkında 31 Temmuz’da şantaj ve suç örgütüne üyelik kapsamında soruşturma açıldı.

Karim Benzema olaya dahil ediliyor

1 Eylül 2015’te Mustapha Zouaoui, Karim Benzema ve çocukluk arkadaşı Karim Zenati ile Madrid’de bir araya geldi. 2016’da L’Equipe gazetesine röportaj veren Zouaoui şöyle anlatıyor:

“Bence Karim Valbuena’yı hiç sevmiyor, videoyu anlattığımda izlemek bile istemedi. Halbuki Olympique de Marseille oyuncuları ve birçok milli oyuncu videoyu izledi ve derhal yayılmasını istediler. Valbuena pek sevilmiyor ve başının belaya girmesini çoğu kişi ister. Tam tersine Benzema videoyla ilgilenmedi bile.”

Bir ay sonra Fransa Milli Takımı iki hazırlık maçı için bir araya geldi ve Karim Benzema ile Mathieu Valbuena video üzerine konuşma fırsatı buldular.

İkili arasındaki konuşma arkadaşça mıydı yoksa Valbuena’nın hissettiği gibi ortada bir şantaj mı vardı? Bu konuşmanın içeriği işte tüm meselenin kara kutusu…

13 Ekim 2015’te Djibril Cissé, Axel Angot, Mustapha Zouaoui ve Younès Houass’ın tutuklanması üzerine dava gündeme bomba gibi düştü. Cissé bir gün sonra serbest bırakıldı: “Onu kandırmadım, sadece dikkat etmesi gerektiğini söyledim.” dedi.

2 Kasım’da ise Benzema’nın çocukluk arkadaşı Karim Zenati gözaltına alındı. Zenati, Benzema ile şantaj ekibi arasında aracı olduğu ve Benzema’yı Valbuena ile konuşmaya ikna etmekle suçlandı. İki gün sonra ise gözaltına alınan kişi Karim Benzema’ydı.

Gün sonunda Valbuena Facebook hesabından Benzema ile fotoğrafını yayınladı. Gözaltı sonunda, Karim Benzema, şantaja teşebbüs ve suç örgütüne üyelik nedeniyle en az 5 yıl hapis istemiyle suçlandı. Soruşturma süresince oyuncunun İspanya’ya dönmesine karar verildi.

Fransa Milli Takımı’nın Almanya ve İngiltere ile yapacağı hazırlık karşılaşmalarının kadrosuna Benzema sakatlık ve gözaltı, Valbuena ise “psikolojik olarak iyi durumda olmama” gerekçesiyle alınmadı. 10 Kasım’da Europe 1, Benzema ve çocukluk arkadaşının konuşmasını yayınladı. Konuşma boyunca ikilinin alaycı tavrı dikkat çekmişti:

“Ona dedim ki: ‘Eğer videonun yok olmasını istiyorsan, arkadaşım Lyon’a seni görmeye gelecek. Onunla buluş ve konuş.’ ”

Fransa Futbol Federasyonu Başkanı Noël Le Graët, Valbuena’nın hakkını aramakta haklı olduğunu, diğer yandan Fransa’nın en önemli oyunculardan biri Karim Benzema için üzgün olduğunu ve ikisine de güvendiğini dile getirdi. Yaptığı bu açıklamalarla Noël Le Graët o dönem büyük tepki çekmişti. Diğer yandan dönemin spor bakanı Patrick Kanner de soruşturma altında olan sporcuların milli takımdan uzaklaştırılmasından yana olduğunu açıklamıştı. Gün geçtikçe, basına soruşturma ayrıntıları da düşmeye devam ediyordu. AFP’nin haberinde Benzema’nın, Valbuena ile çocukluk arkadaşı Karim Zenati arasında ara bulucu rolünü kabul ettiği iddia edildi.

20 Kasım 2015’te bu sefer söz sırası Valbuena’daydı.

Yaklaşık iki buçuk saat süren ifade sonrasında Valbuena’nın avukatı şunları söyledi:

Amacımız kesinlikle Fransız Futboluna zarar vermek değil, Valbuena bir vatandaş olarak kurbanı olduğu bir suçla mücadele etme hakkını kullanıyor.”

Daha sonra da Le Monde gazetesine verdiği röportajda Valbuena; “Hayal kırıklığı yaşıyorum, en büyük düşmanıma bile bunu yapmazdım.” dedi.

2 Aralık 2015’te TF1’de yayınlanan ve soruşturmadan beri verdiği ilk röportajda, Benzema kendisini savundu:

“Ben oyun oynamıyorum, kesinlikle bir yanlış anlaşılma var. Ben sadece yardım etmek istedim. Diliyorum ki ben, Mathieu ve arkadaşım arasındaki bu olay sonlanır. Valbuena ile milli takıma dönmek ve Euro2016’yı kazanmak için savaşmayı umuyorum.”

Ancak işler Benzema’nın umduğu gibi ilerlemedi. 10 Aralık 2015’te FFF başkanı, hukuki açından çözülünceye ve Valbuena ile tekrar arkadaş oluncaya kadar Karim Benzema’nın milli takımdan çıkarıldığını açıkladı. Soruşturma devam ederken bir yandan tarafların savunma metinleri de basına sızdırılıyordu. Valbuena mahkemede yaptığı açıklamada, çok korktuğunu, Benzema’nın ona yalan söylediğini ifade etmişti.

17 Şubat 2017’de Karim Benzema’nın yargı denetiminin “kısmen” kaldırılmasına karar verildi. Bu karara göre, Benzema ve Valbuena bir araya gelebilir ve beraber oynayabilirlerdi. Ancak dönemin başbakanı Manuel Valls, Benzema’nın milli takımına dönmesini uygun bulmadığını, büyük oyuncuların gençler için örnek olması gerektiğini vurguladı.

Aynı gün Twitter’dan açıklama yapan Benzema:

“12 sezondur profesyonelim: 541 maç, 0 kırmızı kart, 11 sarı kart!!! Ve birileri benim örnek olup olmamam hakkında mı konuşuyor???”

13 Nisan 2016’da Benzema Twitter hesabından Avrupa Kupası için milli takıma seçilmeyeceğini açıkladı: “Kendi adıma ve beni her zaman destekleyenler adına üzgünüm. Fransa’daki Avrupa Kupası için seçilmeyeceğim.” Birkaç dakika sonra FFF de teknik direktör Deschamps ve federasyon başkanı Graët’nin ortak kararı ile Benzema’nın açıklamasını doğruladı.

“Sportif başarı Fransa milli takımına seçilmek için gerekli ancak yeterli değildir. Beraberliği bozmayan davranışlar sergilemek, örnek olabilmek de dikkate alınan özelliklerdir.”

Diğer yandan Valbuena da Euro2016 kadrosuna seçilmedi. Dider Deschamps yaptığı açıklamada, Valbuena’nın sakatlıklarla dolu felaket bir sezon geçirdiğini, potansiyelinin çok altında bir performansla oynadığını belirtti.

Oynayabilir kararının çıkmasına rağmen milli takım kadrosuna alınmayan Benzema, Fransa’da hızla artan ırkçılık konusunu spor dünyasında da gündeme taşımış oldu. Benzema, Marca’ya verdiği röportajda antrenör Didier Deschamps’ın ırkçı olmadığını ama ırkçı partinin baskısı altında karar verdiğini söyledi.

Deschamps’la aram iyi, başkanla ve herkesle… Bu sadece onların kararı değil, biliyorsunuz Fransa’da aşırı sağ parti yükselişte. Şimdilik sakinim, kulübüme odaklanmış durumdayım. Fransa ise bana karşı haksızlık yaptığını anlayacak. Şüphesiz ki yaşadığım en büyük hayal kırıklıklarından biri. Fransa’da beni, ailemi, çevremi hep eleştiriyorlar, kötü bir insan olsaydım buralara gelemezdim. Lyon’da 5 yıl, Madrid’de 7 yıl… Eğer bir gün geri çağırırlarsa, problem yok giderim, futbolu seviyorum.”

Diğer yandan Valbuena hakkında da konuştu Benzema:

“Bu hikayede, gerçekten neler olduğunu bilen tek kişi Valbuena idi. Gerçekleri söylemedi ve iş buralara kadar geldi, ben sadece ona yardım etmek istedim fazlası yok, ama hikaye benim başıma kaldı.”

Aralık 2016’da Benzema tarafından davanın düşürülmesi talebi reddedildi ve soruşturmanın tekrar Cissé’yi kapsayacak şekilde genişletilmesine karar verildi.

11 Temmuz 2017’de soruşturmayı yürüten polisin tarafsızlığı ile ilgili şüphelerin haklılığına karar verildi. Polisin soruşturma boyunca “gereğinden fazla aktif” olması Benzema cephesinden “olayın gidişatını etkiledi” eleştirilerine sebep olmuştu.

Ses kayıtlarında; “Lucas” takma adıyla, Valbuena’nın yakını gibi davranan bir polisin, şantaj çetesine 18 bin Euro teklif ederek, çeteyi suça teşvik etmeye çalıştığı tespit edildi.

Benzema cephesi için olumlu şekilde ilerleyen dava sürecinde, 24 Temmuz 2017’de Temyiz Mahkemesi, şantaj davasıyla suçlanan Benzema’nın adli incelemesinin tamamen kaldırılması kararını verdi.

Ancak soruşturma düzgün işlemediği için, Yargıtayın tekrar soruşturma başlatabileceği konuşuluyor.

Diğer yandan karar sonrası açıklama yapan, Karim Benzema’nın avukatı Me Spinosi, önlerindeki hedefin, başından beri savundukları, Karim Benzema’nın tamamen suçsuz olduğunu kanıtlamak olduğunu söyledi.

L’Equipe gazetesi abonelerine özel hazırlanan röportajda Benzema çarpıcı açıklamalar yaptı.

“Yaşadığımız her şey Valbuena’nın hikayesi, gerçeği bilmiyoruz. Bu kadar yaşanan olaydan sonra şimdi benimle tekrar oynamak istiyormuş. Kesinlikle problemleri var. Bir yıl öncesine kadar beni, ailemi karalayıp kötü bir adam olduğumu söylüyordu. Arkadaşımı (Karim Zenati) onun yüzünden iki yıldır göremiyorum. Yalan söylemeyi bırakmalı ve gerçekleri anlatmalı, farklı sahnelerde farklı oynuyor. Üstüne benim hakkımda konuşmayı da bırakmıyor.”

Bunun üzerine Twitter hesabından Valbuena: “İftira güçsüzün silahıdır! Bu üzücü!!! Gerçeği adalet tekrar sağlayacak!!!” açıklamasını yaptı.

Röportajda, milli takıma seçilmemesi hakkında da konuşan Benzema,

“Beklediğim tek şey bir açıklama, iki dakikalarını alacak bir açıklama. Eğer cumhurbaşkanı ve başbakan sizin adınızı kullanıyorsa, durum zorlaşıyor. İsmim kullanılıyorsa, bu futbol dışında başka nedenlerden manipüle edildiğinin göstergesidir. Güçlü durmak ve savaşmak zorundayım. Eğer teknik direktör bu kararın sadece futbol nedeniyle olduğunu söylerse, tamam daha çok çalışırım.”

Fransa son seçimlerinde, Macron’u kutlayan Benzema bu konuda da açıklamalar yaptı: “Ondan bir beklentim yok, kendisini önceden de tanıyordum. İyi bir futbolsever, birkaç kez yemek yedik ve mesajlaştık. Benimle ilgili düşünceleri değerli ama sonuçta kararı verecek olan milli takımın başındaki kişi.”

Seçim zamanı, Karim Benzema ve yaşadığı bu süreç, Müslümanlara bakış, ırkçılık gibi konularda adayların bakış açılarını yansıtmak için etkili bir araçtı. Örneğin sol adaylardan Benoît Hamon, her ne kadar Didier Deschamps’ın ırkçı bir karar verme ihtimalini düşünmese de, toplumun eşit davranmadığının altını çizerek hentbol oyuncusu Nikola Karabatic örneğini vermişti. Karabatic, dolandırıcılık suçundan para cezası almıştı.

“Kesinlikle aynı şekilde ilerlemedi, yargı sistemimiz iki oyuncu için aynı işlemiyor. Benzema’nın kökeni, yaşadığı sürecin önemli bir sebebi” şeklinde görüş bildiren politikacı; “Eğer Benzema iyi oynuyorsa, ondan daha iyisi yoktur ve evet ben dönmesinden yanayım” açıklamasını yapmıştı.

Geçtiğimiz günlerde Canal +’a açıklamalar yapan Antalyalı Samir Nasri de bu konuya değindi:

“Eğer Valbuena hala milli takımda olsaydı, kabul ediyorum Benzema’nın seçilmemesi doğru olabilirdi, çünkü ikisi arasında bir hikaye var. Ama artık Valbuena milli takımın radarında değil, e o zaman Benzema neden dönmüyor? Bunun altında kesinlikle ırkçı bir yaklaşım var. Haksızlık”

2014 yılından beri devam eden bu şantaj vakasında, hala net bir karara varılamadı. Özellikle hukuki alandaki son gelişmelerle Valbuena, büyük bir itibar kaybetti. Fransa Milli Takımı, kariyerinin zirvesinde olan Karim Benzema’dan yararlanamadı ve hala yararlanamıyor. Dünya Kupası kadrosunda yer alıp almayacağı ise büyük bir soru işareti…

--

--