Startup Bülten Girişimleri Şimdi Ne Yapıyor ? #12

Yucel F. Sahan
startupbulten
Published in
4 min readApr 11, 2020

Evlere tıkılı kaldığımız şu günlerde hepimiz çeşitli uğraşlara daldık. Bu kadar gürültünün içinde farklı bir şey yapmak istedim, hayat devam ediyor.

Bazılarınızın da takip ettiği üzere 2018 Mayıs’ta Startup Bülten isimli 11 sayıdan oluşan bir bültene başlamıştım. İlk sayıdan son sayıya kadar içerik üretmem konusunda cesaretlendirici bir çok geri bildirimler de almıştım ama ölüm vadisindeki yolculuğuma denk geldiği için devam ettiremedim.

Aslında bülteni okuyanlardan çok bana faydası oluyordu, dünyadaki hiçbir yatırım haberini kaçırmıyor yepyeni iş modellerini keşfediyordum. Keşke bırakmasaydım diyorum şimdi, bu yazıyı da Startup Bülten’e devam etme motivasyonu olarak yorumlayabilirsiniz.

YouTube olsun, podcast, newsletter olsun düzenli içerik üreten herkese saygım sonsuz artık ✊

Konuya gelelim; Startup Bülten’i yazmaya başladığımda kıyıda köşede kalmış yatırım-satın alma haberlerini derleyeceğimi yazmıştım. Dikkatimi çeken, radarıma giren girişimlerin yatırım haberlerini yazmaya başladım. Şu anki bakışım ise “Ben olsam yatırım yapar mıydım ?” noktasında. Bu yazı da başlıktaki soruyu kendime sormamla ortaya çıktı-çıkıyor. Ben de oturdum şimdiye kadar bültende adı geçen startup’ları incelemeye başladım:

Startup Bülten’de 11 sayıda 122 Girişim haberi paylaştık
Startup Bülten’de 11 sayıda 122 Girişim haberi paylaştık

Satın alma haberlerini dışarıda bıraktığımızda 122 girişim’e yer vermişim.Bülten başına ortalama 11 yatırım haberine yer vermişim, fena değil. 122 girişimin 18 tanesi tohum aşaması, 28'i Seri A, 35 tanesi Seri B, 22'si Seri C son olarak da 19 tanesi de Seri D ve sonrası yatırımlar almış.

Girişimlerin Turlara Göre Dağılımı
Girişimlerin Turlara Göre Dağılımı

Aşağıdaki tablodaki rakamları topladığımızda 122'yi aşıyoruz. Seri B turundan sonra gerçekleşen Venture Round, Corporate Round’ları Seri C olarak belirttim. Tabi farklı kaynaklarda farklı isimlendirmeler mevcut, buradaki verileri Crunchbase’in veritabanı ile karşılaştırarak yazdım.

Turlara Göre Yatırım Dağılımı
Turlara Göre Yatırım Dağılımı

Şimdi bu notları tek tek bir araya getirme sebebime geliyoruz yani en tatlı bölüme :) Startup Bülten’deki yatırım haberinden sonra yeni yatırım alan, devam yatırımı alan girişimlere göz atalım.

Devam Yatırımı Alan Girişimler
Devam Yatırımı Alan Startuplar

Ben aslında Startup Bülten’i yazmaya devam edecektim de girişimlerin belli bir noktaya gelmesini bekledim 😝

Şaka bir yana fena değil. Techcrunch’ta ya da Twitter’da gezinirken tanıdık girişimlerin yeni yatırım haberlerine rastladıkça içten içe seviniyordum sanki benim de emeğim varmış gibi ama başka bir duygu olduğunu söyleyebilirim. En son Webrazzi’de, Universe’ün yeni yatırım haberini görünce tablodaki oranı iyice merak etmeye başladım.

Devam yatırımı alanlara göz atalım;

Devam yatırımı alan Startuplar
Devam yatırımı alan Girişimler

Tabloyu biraz daha inceltelim; Sequoia Capital’in girdiği turdan sonra bu girişimde gelecek var demek çok vizyonerlik gerektirmese gerek. Seri A ve tohum yatırımlarına bakalım.

Tohum yatırımı haberi ile Startup Bülten’de bahsettiğimiz girişimler
Tohum yatırımı haberi ile Startup Bülten’de adı geçen Startup’lar
Seri A yatırımı haberi ile Startup Bülten’de bahsettiğimiz girişimler
Seri Ayatırımı haberi ile Startup Bülten’de adı geçen Startup’lar

Aslında bu girişimlerin ne kadar yatırım aldığını, ne kadar çarpan getirdiklerini de hesaplamak istedim ama birkaç defa “Undisclosed Amount” notu ile karşılaşınca hevesim kalmadı, zaten değerlemeyi bilmeden bu bilgiye ulaşmak kolay değil. Biz çıkış yapan “Exit” girişimlere bakalım.

Exit Yapan Girişimler
Exit -IPO Yapan Girişimler
  • 2015 yılında kurulan Grove, 2019 yılında Wealthfront tarafından satın alınıyor. Crunchbase
  • 2017 yılında kurulan Cursor, 2019 yılında DataRobot tarafından satın alınıyor. Crunchbase
  • 2015 yılında kurulan Triology Education, 2019 yılında 2U Inc. tarafından 750M $’a satın alınıyor. Crunchbase
  • 2012 yılında kurulan Cortexyme, 2019 yılında 442 M $ değerleme ile halka açılıyor. Şirketin bugünkü piyasa değeri 1 milyar $ üzerinde. Crunchbase
  • 2013 yılında kurulan Cruise, General Motors tarafından satın alındıktan sonra da Softbank ve Honda gibi devlerden yatırım almaya devam etti. Crunchbase

Bundan Sonrası

Startup Bülten

Startup Bülten’in sonraki sayılarında yatırım haberlerini derlemektense; “küçük bir fon yönetiyor olsam şu girişime yatırım yapardım” dediğim girişimleri paylaşmaya çalışacağım. Önceden olduğu gibi 10–12 yatırım değil, 2–3 girişimi yazacağım. Haftalık sayı çıkarmak da zor görünyor şu an en iyi ihtimalle “bi-weekly” diyelim ya da ayda bir kez. E sonuçta biraz daha derinlemesine inceleyeceğim bu girişimleri 😎

Her bültende 100 avakodom olur, bunları da girişimler arasında dağıtırım diye düşünüyorum, yatırımı da siz yaparsınız 🙃 🥑

Notion

Bu sayıda gördüğünüz tüm tabloları Notion’da hazırladım, harika bir araç. Notion’da da işler harika gidiyor ama onu da başka zaman konuşuruz, o tren kaçtı artık. Her neyse, Startup Bülten abonelerine henüz e-mail göndermedim, pazartesi günü göndereceğim. Girişimleri incelemek isterseniz listeyi sizinle de paylaşabilirim. Aşağıdaki forma e-mail adresinizi bırakmanız yeterli.

https://startupbulten.today/abone-ol/
https://startupbulten.today/abone-ol/

Startup Bülten’in devam etmesini istiyorsanız bülteni paylaşarak ve yorumlarınızla destek olabilirsiniz. Sağlıcakla kalın!

--

--