Walidacja MVP w 3 dni 🛠

Dariusz Ciesielski
StartupMakers
Published in
4 min readFeb 18, 2018
Photo by Barn Images on Unsplash

Jakiś czas temu wpadłem na kolejny “genialny” pomysł 💡, który to mógłby przerodzić się w rentowny biznes.

Pewnie nie jeden z was ma takie samo wyobrażenie o swojej idei — w końcu jest to pomysł idealny, czyż nie!?

Nauczony doświadczeniem wiem, iż od pomysłu do działającej firmy daleeeeeeka droga. Dlatego kiedy obecnie planuje wdrożyć swój koncept w życie najpierw myślę o tym jak go przetestować. Jak zebrać pożądany feedback od odpowiedniej grupy docelowej i jak nie wpaść w pułapkę budowania narzędzia, którego nikt nie chce.

Narzędzie, o którym mowa, jest terminalem wykorzystującym AI do rozpoznawania intencji zdań i przetwarzania go na komendy w terminalu.
Czyli zamiast wykonywać komendę “docker ps -a”, można by było napisać (a nawet powiedzieć) “pokaż mi wszystkie kontenery”. W końcu tak się komunikujemy z kolegami z pracy, więc czemu nie użyć podobnej formy komunikacji z maszyną.

No tak, ale zbudowanie terminala wykorzystującego sztuczną inteligencje brzmi przytłaczająco. Co najmniej rok pracy całego zespołu deweloperskiego wraz ze specjalistami od AI. A to natomiast brzmi jak minimum 1 mln zł w dotacjach unijnych 💰

Więc jak przetestować tak olbrzymi pomysł bez wydawania ani złotówki, nie spędzając przy tym kilku miesięcy?

Na początku pomyślałem, aby opisać pomysł na jakiejś grupie tematycznej. Pierwsza, która przyszła mi do głowy to “Rozmowy o startupach” na FB. Lecz tu zapaliła mi się lampka. Przecież ludzie z tej grupy, to przeważnie ludzie tworzący swój startup, przedsiębiorcy. Co oni wiedzą na temat programowania i korzystania z terminala. Dlatego lepszym rozwiązaniem było wybranie grupy powiązanej z programowaniem. Wybrałem więc grupę “PHPers”.

Następnie doszedłem do wniosku, że samo opisanie pomysłu może nie wystarczyć. Lepiej pokazać jakiś obraz, a najlepiej dać im jakieś narzędzie. Lecz ciągle w zamyśle miałem, to że nie chce pchać się w kilkumiesięczny projekt. Feedbacku potrzebowałem tu i teraz, aby sprawdzić czy programiści w ogóle będą zainteresowani danym pomysłem.

Wybrałem więc stworzenie terminala z gotowych komponentów oraz usług. A następnie nagranie kilku sekundowego filmiku, ukazującego idee narzędzia.

Po dokładnie dwóch dniach programowania, miałem prototyp terminala, który robił dokładnie, to co chciałem. Zaprogramowałem tylko kilka komend, lecz wystarczyło to do ukazania światu mojego pomysłu.

Dodam, że soft rzeczywiście wyciąga intencje zdania do przetwarzania jej na komendę, wykorzystałem do tego darmową usługę api.ai. A do zaprogramowania terminala użyłem electron.js

Po nagraniu filmiku, nadeszła wiekopomna chwila, upublicznienie go we wcześniej wspomnianej grupie docelowej.

https://www.facebook.com/groups/223889134481096/permalink/764248343778503/

Jak sami widzicie feedback jest rozległy.

Z powyższego feedbacku można wywnioskować kilka ciekawych kwestii:

  • Programiści uważają, że opcja rozpoznawania mowy jest przydatna (funkcja, która mogła by się znaleźć na roadmap’ie)
  • Aczkolwiek mogło by to być kłopotliwe przy dużej ilości osób w jednym pomieszczeniu
    (problem, który trzeba by było rozwiązać)
  • Nie każdy przekonany jest do wydajności takiego rozwiązania, dlatego dobrym pomysłem jest opcja autouzupełnienie
    (funkcja, która powinna znaleźć się na roadmapie jako jedna z pierwszych)
  • Istnieją zespoły, które podjęły próbę stworzenia podobnego narzędzia (analiza rynku oraz konkurencji)
  • Naliczyłem 10 pozytywnych komentarzy (82%), 4 osobom nie podobał się pomysł (23%), a 3 chciały mnie zbanować (17%)

Zastanawiałem się też nad modelem biznesowym. Przekonany jestem, że tego typu narzędzie idealnie wpasowało by się w model Open Source. Ponieważ jest to produkt skierowany dla programistów, którzy sami mogliby go wspierać. Natomiast monetyzacja mogła by być podobna do tej od narzędzia Alfred dla Mac’a.
Płatność za dostęp do większej ilość pluginów, np. komendy systemowe, komendy dla docker’a, komendy dla git’a są darmowe. Natomiast integracje z usługami zewnętrznymi, np. Github, BitBucket, Trello, Jira, itd. były by płatne.

Całość eksperymentu zajęła mi 3 dni. Dwa dni na stworzenie “produktu” oraz jeden dzień na jego zbadanie. Tym samym udało mi się ominąć problem wydawania niebotycznych pieniędzy na coś czego ludzie nie chcą. Pozyskałem bardzo interesujący feedback, który przełożył się na potencjalne pomysły dla dalszego rozwoju projektu. Czy będę go rozwijał, czas pokaże. Na razie swój cel osiągnąłem — zbadałem tanim kosztem kolejny pomysł.

Mam dzieję, że powyższa wiedza wskaże wam drogę do zminimalizowania wkładu czasowego oraz pieniężnego podczas walidacji własnego pomysłu.

Posiadasz startup i nie wiesz w którym kierunku udać się dalej. Zgłoś się do nas.
Mamy za sobą
10 lat pracy przy 15 startupach, postanowiliśmy stworzyć inicjatywę, która na celu ma wspomagać startupy od strony biznesowej, brandingowej, marketingowej oraz technologicznej. Wspomożemy Cię naszym know-how! 🚀

Nasza grupa składa się z:

Dariusz CiesielskiSkapiec.pl, Grupa NK.pl, Chatpirate, TeamRock i inne
Błażej SzperlinskiLivechat, CrankWheel, Chatpirate, TeamRock i inne
Anna RakoczyCareer Expo, DevCamp, TeamRock

--

--