Olin sittenkin tarpeeksi hyvä

Melkein sadan työhakemuksen jälkeen hän oli meenettää toivonsa. Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun Therese oli vielä työtön. Hän on yksi Stormbergin taitavista tuote-eksperteistä, joka kohtaa asiakkaat aina ektra iloisella hymyllä.

Ida Kristine Moe
Stormberg.fi
3 min readOct 11, 2020

--

Olen iloinen voidessani kokea, että osaan työni ja pystyn vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Vielä parempaa on, kun asiakas kehuu tai sanoo, että olen tehnyt työni hyvin, Therese sanoo.

Koulussa hän oli yksi niistä, jotka istuivat luokkahuoneen takaosassa. Therese ei aina uskaltanut viitata ja pyytää apua, vaikka olisi tarvinnut sitä.

Therese Isabelle Larsen kertoo olevansa hiljaista tyyppiä. — Kun aloitin työskentelyn Stormbergilla, uskalsin ensimmäistä kertaa aloittaa keskustelun ihmisten kanssa. Nyt se sujuu luontevasti. Stormbergilla on annettu aikaa sanoa mielipiteensä ja siitä on kiitelty, kuten pitäisikin, hän sanoo.

-Minulla koulussa oli aina tylsää ja keskittyminen vaikeaa. En ole mikään teoreetikko, viihdyin parhaiten käytännön aineiden parissa, hän kertoo.

Therese Isabelle Larsen kasvoi Vålerissa Solørissä. Hän piti ratsastuksesta ja retkeilystä metsässä. Kun Therese alkoi suunnitella tulevaisuutta, hän muutti Hamariin opiskelemaan. Siellä hän kokeili useampia aloja, kuten Lapsi- ja nuorisotyöntekijän koulutusta, mutta opetuksen seuraaminen tuntui vaikealta, eivätkä opinnot vaikuttaneet sopivan hänelle. Jonkin ajan kuluttua hän lopetti koulunkäynnin hakeakseen töitä. Työnhaku osoittautuikin tavallista vaikeammaksi.

Ikävät kysymykset

-Olin päättänyt pärjätä, mutta haettuani monia työpaikkoja onnistumatta oli lopulta pakko pyytää apua työvoimatoimistolta, hän kertoo.

Kuukaudet kuluivat ja hylkäysten määrä kasvoi. Vuotta myöhemmin Therese oli edelleen työtön. Yhtenä syynä hylkäyksiin oli vähäinen kokemus.

-Kukaan ei halua työllistää ihmistä, jolla ei ole työkokemusta, mutta miten sitten saa työkokemusta, Therese ihmettelee.

Hän kertoo, että yksi ikävimmistä asioista olivat kysymykset, joita hänelle esitettiin.

-Sukulaiset kyselivät jatkuvasti, enkö ollut saanut töitä ja olinko ylipäätään etsinyt. He halusivat minulle hyvää, mutta tuntui loukkaavalta ja toivottomalta. Halusin kovasti töitä, mutten saanut toivomaani vastausta, hän kertoo.

-Mutta nyt olen hyvä työnhakemisessa ja muut kysyvät minulta neuvoa, hän hymyilee viisaasti.

Therese on aina halunnut pärjätä itse. Hän toivoo, että useammat työnantajat voisivat työllistää myös sellaisia hakijoita, joilla ei ole aikaisempaa työkokemusta.

Hyvin menee!

Syksyllä 2016 Therese haki osa-aikaista työpaikkaa Stormbergiltä ja sai paikan. Kahden vuoden työttömyyden jälkeen ja ilman opintoja, tie työmarkkinoille aukeni vihdoin.

- Vasta, kun sain työpaikan, tajusin, kuinka pohjalla olin ollut ja kuinka masentunut todellisuudessa olin, hän kertoo.

-Kun vihdoin sain työpaikan Stormbergiltä, se antoi minulle paljon enemmän kuin olin osannut odottaa. Tunsin vihoin, että olin tarpeeksi hyvä, vaikka minulla ei ollut juurikaan aikaisempaa työkokemusta. Olen saanut lisäksi maailman parhaat työkaverit, minkä ansiosta tunnen itseni todella onnekkaaksi. Olen nyt työskennellyt täällä kolme vuotta, enkä ole kertaakaan kyllästynyt työntekoon. Rakastan työtäni, hän hymyilee.

Therese toivoo, että useammat työnantajat uskaltaisivat palkata myös niitä hakijoita, joilla ei ole aikaisempaa työkokemusta.

- Henkilö ei välttämättä ole yhtään huonompi työntekijä, vaikka hän ei olisi kokenut kaikkea tai kulkenut tavallisinta tietä. Hän voi sen sijaan olla ihan yhtä hyvä ihminen, jolla on ihan yhtä kova työmotivaatio, Therese sanoo

- Minulla oli koulussa todella hyvä opettaja, joka antoi jokaiselle aikaa ja apua. Myös työnantajien pitäisi toimia niin. Olemme kaikki erilaisia. Täytyy vain uskaltaa antaa toiselle mahdollisuus, hän sanoo.

Stormbergin tavoitteena on, että 25% kaikista rekrytoiduista on sellaisia, jotka tavallisesti eivät tule valituksi. Tämä voi johtua aiemmasta huumeriippuvuudesta, tuomioista, psyykkisistä tai fyysisistä sairauksista, pakolaisuudesta tai koulujen keskeyttämisestä. Lue lisää Stormbergin inklusiivisuudesta.

--

--