Pyörillä myymälässä

Stormbergin Christopherilla todettiin syntyessä selkärankahalkio ja hydrokefalia. Christopher on ollut koko elämänsä ajan riippuvainen pyörätuolista — mutta hän on päättänyt, ettei se ole este.

Ida Kristine Moe
Stormberg.fi
3 min readJan 5, 2021

--

Minulle on tärkeää olla osa hyvää tiimiä, jossa tunnen voivani osallistua. Yhtenä pisimpään myymälässä työskennelleistä voin opettaa uusia, jotta voimme työskennellä tehokkaammin yhdessä.

- Pidän eniten työssäni Stormbergin arvoista. Niihin kuuluu sitoutumisemme yhteiskuntaan ja osan tuloista lahjoittaminen hyviin tarkoituksiin. Myös rehellisyys on hyvin tärkeää minulle. On tärkeää tuntea edistävänsä jotain hyvää, sanoo Christopher.

Christopher aloitti myyjänä Stormbergilla vuonna 2012. Hän oppi nopeasti hyväksi asiakaspalvelijaksi ja käsittelemään suuria vaaterekkejä.

- Pyörätuolini on tehty niin, että voin liikkua myymälässä vaivattomasti. Tykkään eniten tuotteiden vastaanottamisesta ja minulla on hyvä tekniikka vaatteiden ripustamiseen korkeille paikoille. Olen tottunut käyttämään käsiäni paljon, hän sanoo.

Työnteko on ollut erittäin tärkeää Christopherille.

- Olen sellainen, että mitä enemmän teen ja mitä aktiivisempi olen, sitä paremmin minulla menee. Pidän siitä, että minulla on tavoiteltavaa. Nykyään teen 60%:n työaikaa ja se sopii minulle todella hyvin, hän sanoo.

Christopher Black Week -valmistelujen parissa. Kuva on otettu Stormberg Madla -myymälässä vuonna 2018.

Christopher on aina arvostanut luonnossa liikkumista ja ulkoilu on hänelle todella tärkeää. Talvisin hän pujottelee ja kelkkajääkiekkoilee. Lapsena hän harrasti uimista ja ratsastusta. Erityisesti hän pitää merestä.

- Olen kokeillut veneilyä ja melontaa. Risøyn kansanopistossa suoritin myös sukellusluvan, hän kertoo.

Vuosi kansanopistossa antoi Christopherille paljon. - Opin siellä itsenäiseksi, mikä on ollut minulle todella tärkeää koko elämäni ajan, hän kertoo.

Prekestoleen pyörillä

Pyörätuolissa varttuminen ei ole aina ollut helppoa. Christopher muistaa hyvin kun hänen luokkansa meni luokkaretkelle Prekestoleen peruskoulun viimeisenä vuonna. Pyörätuolin takia hän ei päässyt mukaan huipulle, vaan jäi alas odottamaan muita.

- En epäröinyt yhtään, kun muutama vuosi sitten silloinen myymäläpäällikkö kysyi haluanko mukaan retkelle Prekestolen huipulle asti. Meitä oli 8–9, jotka teimme yhdessä matkaa ylös ja se oli todella mahtava kokemus, kertoo Christopher.

Christopher sai viimein kokea Prekestolenin hyvän työporukan kanssa syksyllä 2015.

Normaalisti spektaakkelimaisen turistikohteen saavuttaminen kestää noin 3 tuntia, mutta pyörätuolin kanssa aikaa piti varata enemmän.

- Meillä oli hihnat, jotka sidoimme tuoliin, jotta kaikki pystyivät auttamaan kantamisessa. Ryhmässä oli työntekijöitä Rogalandsin alueen Stormberg-myymälöistä sekä aluepäällikkö ja muutamia pääkonttorilta, kertoo Christopher.

Reissu oli pitkä ja vaativa, edestakaiseen matkaan meni 10 tuntia aikaa. Mutta reissu oli ehdottomasti sen arvoinen ja siitä jäi unohtumattomat muistot koko loppuelämäksi.

Prekestolenille yhdessä matkannut ryhmä koostui Rogalandin alueen Stormbergin kolmen myymälän työntekijöistä ja useista Stormbergin johtajista.

- Elämässä on monia asioita, joita olisin halunnut tehdä, mutta en ole pystynyt liikuntarajoitteen takia. Mutta olen sitoutunut ottamaan kokemuksista kaiken irti aina kun voin, ja tiedän pystyväni moniin asioihin, sanoo Christopher.

Stormbergin tavoitteena on, että 25% kaikista palkattavista on ihmisiä, jotka tavallisesti jäisivät valitsematta. Tällaisia ihmisiä voi olla esimerkiksi entiset huumeriippuvaiset, rikostuomion saaneet, psyykkisistä tai fyysistä rajoitteista kärsivät, sekä pakolaiset tai koulunkäynnin keskeyttäneet. Lue lisää inklusiivisuudesta Stormbergilla täältä.

Lue myös:

--

--