Från att vara oförmögen att jobba till att bli butikschef

Johanna Haugaard
Stormberg.se
Published in
3 min readMar 10, 2020

När Trine gick in i väggen trodde hon aldrig att hon skulle kunna arbeta igen. Idag är hon butikschef för Stormbergs butik i Svolvær som ligger i norra Norge och en god resurs för alla rundt sig.

“En känsla av framgång för mig är att bemästra. Att klara av något jag har strävat efter, eller när jag har nått ett mål som jag har satt. Det är också en framgångskänsla för mig att kunna hjälpa andra och se deras framgång”

Då allt blev svart
Trine hade knappt fyllt 20 år när hon gick in i väggen och upplevde att hela världen rastade ihop. Året innan hade hon flyttat från hemstaden Svolvær för att studera i Bodø. Hon ville starta om och lägga allt det svåra hon gått igenom under sin barndom bakom sig.

Trine utbildade sig till socionom och hade stora planer, men så blev det inte. Våren 2007 upplevde Trine att allt blev svart. Hon blev tvungen att flytta hem igen till Svolvær för att få hjälp. Åren som följde blev tuffare och Trine fick intensiv psykisk behandling under sex år. Hon kämpade med ångest och depression, i perioder var hon så långt ner att hon var tvungen att läggas in.

– Under den tiden hade jag aldrig trott på att jag skulle klara av ett vanligt jobb igjen. Jag var ju egentlig en tjej som alltid hade varit aktiv och deltagit i mycket, men ju längre man är utanför, desto mindre tror man på att det skulle funka, säger Trine.

I Trines papper stod det att hon troligen aldrig skulle kunna jobba igen. Men idag är hon butikschef för Stormbergs butik i Svolvær.

Arbete som medicin
Det var när Trine hade det som värst som hennes terapeut föreslog att hon skulle försöka att jobba igen, istället för att öka medicinerna. Trine började med arbetsträning två timar, två gånger i veckan hos Stormberg.

- Bara tanken på att träffa andra människor skrämde mig och det värsta var att komme iväg till jobbet. Jag kunde inte förstå att jag skulle kunna hjälpa någon Kund och var rädd för att skrämma bort dem. Samtidigt hade jag en brinnande önska om att duga till något, om att vara nyttig, berättar Trine.

Successivt kände Trine att hon bemästrade och klarade av jobbet. Efter en period med arbetsträning fick Trine en fast deltidsanställning och kort där på ökade anställningsprocenten.

- Gänget som jobbade i Stormbergbutiken var fantastiska. Alla tog emot mig med öppna armar och jag fick arbeta efter mitt tempo, säger hon.

Då butikerna några år senare behövde en ny butikschef blev Trine ombett om att söka och fick jobbet. Hon önskar att flera skall få samma möjlighet till att jobba i sitt eget tempo.

- Det är så viktigt att man får känna att man duger och att man kan bidra. Jag hoppas att flera verksamheter vågar att ge folk en chans, annars kan man missa så otroligt mycket arbetskapacitet, säger Trine.

Idag är hon själv en resurs för andra som upplevt utanförskap och har ofta personer under arbetsträning i sin butik. Detta är möjliggörs av ett samarbete mellan Stormberg och NAV, som är Norges arbetsförmedling.

Stormberg ett mål om att 25% av alla som anställs skall vara människor som på ett eller annat sätt har hamnat utanför arbetslivet. Läs mer om inkluderande arbetsliv hos Stormberg här

--

--