Här är ett gott friluftstips!

Johanna Haugaard
Stormberg.se
Published in
2 min readSep 16, 2020

Gör det lilla extra under matpausen: Laga en äppelkaka som frilufts-dessert!

Utrustningen du behöver är: Aluminiumfolie, gryta/stekpanna med lock och kokapparat eller bål.

Recept

Kakedeig

  • 275 g hvetemel
  • 175 g smør, romtemperert
  • 50 g sukker
  • 1 stk egg

Fyll

  • 1–2 stk eple
  • ca 50 g sukker
  • ca 50 g rosiner
  • 1ts kardemomme
  • 2ts kanel

Detta var vad jag hade i kakan, men du kan vara kreativ och använda det du önskar att ha i.

Så gör du

Hemma eller utomhus:

1. Blanda ihop kakdegen så den smular lite. Blanda i en låda/bunke med lock som du kan lägga i ryggsäcken.

2. Skär upp äpplena i skivor och blanda de med socker, russin, kardemumma och kanel. Jag lade allt i en brödpåse och skaka om den lite innan jag la den i ryggsäcken.

3. Packa med tillräckligt mycket aluminiumfolie, så att du kan täcka botten av bunken/stekpannan och täcka över kakan.

Utomhus:

1. Lägg folien i botten av bunken/stekpannan. Detta gör du för att inte degen skall bränna fast. Du kan också ha lite smör eller olja i aluminiumfolien.

2. Knåda degen till den formen du önskar. Den skall vara ca 1,5–2 cm tjock.

3. Lägg på fyllningen som du vill ha den — “fint och elegant” eller “rustikt” — det är upp till bagaren.

4. Sätt kakan på stormköket med låg värme, eller över glödande bål. Se till så att det inte blir för varmt, då bränner botten.

5. Bakas under ca 15 min

6. Avnjuts med vaniljkesella — ensam eller med någon du tycker om ❤

Ha en underbar dag i naturen!

Inspirationen till receptet är hämtat från turmat.no

--

--