“Jag var bra nog trots allt”

Johanna Haugaard
Stormberg.se
Published in
3 min readSep 8, 2020

Efter nästan 100 avslag på jobbansökningarna var hon påväg att tappa hoppet. Idag är det tre år sedan Therese stod utan jobb. Hon är idag en av Stormbergs duktiga produktexperter och en tjej som alltid tar emot Kunderna med ett extra stort leende.

En framgång för mig, är att uppleva att jag klarar av mitt jobb samt lösa kundernas problemställningar och behov. När en Kund ger en beröm för bra utfört arbete, är det extra kul” säger Therese.

På skolan var hon en av dem som satt längst bak i klassrummet och hon vågade inte alltid räcka upp handen för att be om hjälp, även om hon behövde det.

Therese Isabelle Larsen beskriver seg selv om den stille typen. — Det var først etter jeg startet i Stormberg at jeg har begy
Therese Isabelle Larsen beskriver sig själv som den tysta typen. — Det var först efter jag började hos Stormberg som jag vågade prata med folk. Nu är jag bekväm med det. Hos Stormberg har vi fått möjligheten att säga det vi har på hjärtat och fått ros för det, precis som det burde vara, säger hun.

- Jag har alltid tyckt att skolan har varit svår och sliter med att konsentrera mig. Jag är ingen teoretiker, utan trivts bäst med praktiska jobb, berättar hon.

Therese Isabelle Larsen växte upp i Våler som ligger i Solør i Norge. Hon gillade att rida och att promenera i skogen. Då hon skulle börja på gymnasiet flyttade hon till Hamar för att studera där. Hon försökte sig på flera olika studier, bland annat Barn- och fritidsarbetare, men hon fick kämpa för att hänga med och kände inte att studien passade henne. Efter en stund hoppade hon av skolan för att söka jobb istället. Vilket skulle visa sig att vara en stor utmaning.

Frågorna som gjorde ont
- Jag hade bestämt mig för att klara mig själv, men efter att ha sökt på många olika jobb utan framgång, var jag tvungen att vända mig till arbetsförmedlingen för att få hjälp, berättar hon.

Månaderna fortsatte att gå medan högen av avslag växte. Ett år senare stod Therese fortfarande utan jobb. På grund av för lite relevant erfarenhet, som var en av anledningarna som ofta var orsaken till avslagen.

- Ingen vill ha någon utan arbetslivserfarenhet, men hur skall man då kunna få erfarenheten som de söker, funderar Therese på.

Hon berättar om att något av det svåraste var alla frågorna hon fick från dem runt henne.

- Folk i min familj frågade ofta om jag inte fick några jobb och om jag egentligen hade sökt på tillräckligt många. De ville mig inget ont, men det gjorde ont och allt kändes bara hopplöst. Man vill så gärna, men får inte svaren man önskar sig, säger hon.

- Men, nu är det jag som är bra på att söka jobb och är den som andra frågar om tips, säger hon och ler.

Therese har alltid haft en önska om att klara sig själv. Hon hoppas att flera arbetsgivare kan bli duktigare på att ta in även de som inte har erfarenhet från tidigare.

Bra nog!
Hösten 2016 sökte Therese på en deltidsanställning hosStormberg och fick jobbet. Efter två år utanför arbetslivet fick hon äntligen en väg in.

- Det var först när jag fick jobb som jag märkte hur långt ner jag faktiskt varit och hur ledsen jag egentligen var, berättar hon.

- Då jag kom till Stormberg gav det mig så mycket mer än jag kunnat ana. Jag kände äntligen att jag var bra nog, även om jag inte hade någon tidigare arbetserfarenhet. Att jag dessutom har fått världens bästa kollegor, får mig till att känna mig mycket lyckosam. Nu har jag jobbat här i tre år och aldrig tröttnat på mitt jobb. Jag älskar verkligen mitt jobb, säger hon.

Therese hoppas på att flera arbetsgivare kan bli bättre på att anställa folk utan erfarenhet.

- Man är inte nödvändigtvis sämre bara för att man inte har genomfört allt, eller inte valt den klassiska vägen. Man kan vara en lika go människa med stor arbetslust trots det, säger hon

- Jag hade en väldigt bra lärare på högstadiet som tog sig tiden att hjälpa varje elev. Det borde arbetsgivare också göra. Vi är ju annorlunda allihop. Det handlar ofta om att bara våga ge varann en chans, säger Therese.

Hos Stormberg är det ett mål att 25% av dem som rekryteras vara människor som normalt sett hamnar utanför. Det kan vara tidigare drogmissbrukare, dömda, människor med psykiska eller fysiska problem, flyktingar eller de som hoppat av skolan. Läs mer om inkludering hos Stormberg här.

--

--