Vägen ut ur kriminaliteten

Johanna Haugaard
Stormberg.se
Published in
4 min readJul 6, 2020

Daniel påbörjade sin kriminella karriär som ung. Redan på förskolan började han att stjäla och som 19-åring satt han bakom lås och bom för första gången. Efter 20 år med våld, stöld, ångest och sorg bestämde Daniel sig för att göra en helomvändning. Att skaffa sig ett jobb att gå till blev hans stora räddning.

-En framgång för mig är att jag fick möjligheten till att jobba för Stormberg, där jag kan visa fram dom goda kvalitéerna hos mig, säger Daniel.

- För mig handlade det om spänning. Man skapade en djupt rotad relation till miljön och människorna i den. Vi blev ett brödraskap. Många av oss hade liknande bakgrunder med ungdomshem, minimal skolgång och tidig start på våra kriminella karriärer. Kriminalitet blev en naturlig bana för oss, som tillslut blev svår att ta sig ut ifrån, berättar Daniel.

Ett “problembarn”
Redan på förskolan hamnade Daniel utanför.

- För mig var det avgörande att jag hade det slitit i skolan och att ingen lade märke till det på den tiden. Man känner sig fort utanför och utfryst av de andra barnen. Man lär sig att acceptera att man blir sett på som «et problem» och tillslut slutar att bry sig om det, säger han.

Daniel blev tillslut placerad på ett ungdomshem, men upplevde inte att han fick den uppföljningen han behövde där heller.

- Efter ett tag börjar man söka upp miljöer där man känner sig välkommen och godkänd, samt träffar andre i samma situation. Efter min erfarenhet handler mycket om att fånga upp de som hamnar utanför i tid. Man måste bli duktigare på att se barnets goda egenskaper och se hur man kan främja detta, säger han.

Varje år springer Daniel “Holmekollstafetten” tillsammans med “Frelsesarmeen Behandlingstunet”, där han själv blev behandlad. Här är han redo inför start, sommaren 2018.

För Daniel kom den stora vändpunkten då han började förlora sina vänner och upplevde flera dödsfall rundt sig. Daniel har också en dotter som han då hade väldigt lite kontakt med.

- Då jag var som mest aktiv, så valde jag kriminaliteten före henne. Detta har fört till att jag missat mycket av hennes uppväxt, jag önskar att jag hade varit där för henne. Samtidigt var det en konstant ångest. Jag lämnade aldrig lägenheten längre än två timmar, eftersom jag visste att jag hade tjuvgods som var värt miljoner liggandes där. När jag satt i häktet och såg på de röda betongväggarna gick det upp för mig att detta skulle vara den sista gången. Det var helt enkelt en nedåtgående spiral som slutat på botten. Nu var det nog, det fanns inget mer att hämta.

Jobbet blev hans räddning
År 2014 började Daniel med arbetsträning hos Stormberg. Då var han precis klar med behandlingen efter att ha sonat ett fängelsestraff på 9 måneder. Han började studera parallelt med jobbet hos Stormberg och fick efter ett tag en fast position i företaget.

Daniel har nu jobbat som butikssäljare hos Stormberg i fem år.

- Nu går det jättebra! Jag har äntligen lyckats ändra riktning. Jag är klar med min utbildning som personlig tränare och har fått god kontakt med min dotter. Att få komme in i ett företag och ha något att gå till varje dag, var A och O för mig. Även om man har gjort mycket fel i sitt liv vet man att man har mycket positivt att bidra med. Genom att ha en jobb att gå till, samt ge sig själv en ny chans, så fick jag äntligen använt de goda värdena hos mig själv. Det är gott att ha de goda vanorna och rutinerna i vardagen, för de som har varit i den kriminella miljön länge vet att dörrarna tillbaka alltid är öppna, säger Daniel.

Önskar att hjälpa andra
Idag lever Daniel familjelivet tillsammans med sin sambo och flera bonusbarn. Han har också god kontakt med sin egna dotter, samt engagerat sig för att hjälpa andra. Daniel har ett viktigt råd till folk som sliter med att hitta vägen tillbaka till ett bättre liv.

- Om jag skall komma med ett råd till andra som har varit, eller är i den situationen som jag var i, så vill jag säga; hitta goda värden i dig själv, ge dig själv en chans, och inte minst, VÅGA be om hjälp!

Daniel har också engagerat sig för att hjälpa barn i Sierra Leone, där han selv bodde fram tills han var 7 år gammal.

- Jag ser att barnen där har lust att lära, men många familjer har inte råd att ge dem en utbildning. Därför bestämde jag mig för att hjälpa till genom dataundervisning. Själv har jag även alltid velat lära, även om jag inte gjorde det så bra i skolan och förstörde många möjligheter. Min vision är att barnen i Afrika skall få möjligheten att lära sig datorer och få gratis skolgång så att de kan skapa sig en framtid, säger han.

Läs reportaget som NRK skrev om Daniel här.

Hos Stormberg har vi som mål att 25% av de vi rekryterar är människor som står utanför arbetslivet. Läs mer om inkluderande arbeidsliv hos Stormberg här

--

--