Det vi vet, det har vi godt av

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
4 min readJun 29, 2018

Hvem hadde trodd at ungdom som rett og slett prater sammen kunne vise seg å være en effektiv metode i kampen mot fattigdom?

Stormberg er med på å støtte selvhjelps- og utdanningsgruppene Shonglap for ungdom i Bangladesh. For mange ungdommer er dette første gang de snakker med andre om det de kjenner så altfor godt til fra hverdagslivet: flerkoneri, vold, sextrakassering, mangel på likestilling og prevensjon.

- Jeg har aldri før pratet med noen om de konkrete følgene av diskriminering og trakassering. Det er bare ikke vanlig at vi prater om slike tema, selv om det er det vi lever midt oppi. Jeg ble med i en Shonglap-gruppe gjennom Strømmestiftelsen. I løpet av dette året med samtale, diskusjon og undervisning forandret vi oss. Forandringen skjedde inni oss. Det var ingen som kom og fortalte oss hva vi skulle mene eller gjøre, men gjennom samtalene våre ble vi bevisste på hvordan vi har det og hvordan vi vil ha det, forteller Riba Akthar (16).

16 år gamle Riba jobber hardt, har kjøpt sin egen ku og forsøker å tjene penger slik at hun kan oppfylle drømmen om å studere og bli advokat. Foto: Strømmestiftelsen.

Shonglap er en ettårig utdanning for jenter mellom 11 og 19 år som har gått glipp av skolegang på grunn av fattigdom. Målet er å gjøre jentene stolte og selvstendige, gi dem kunnskap om egne rettigheter og muligheten til å tjene egne penger. Slik kan de unngå for tidlig ekteskap, tvangsprostitusjon, overgrep og utnytting. Utdanningen er delt opp i tre: Det første halvåret handler om bevisstgjøring. Her lærer de om helse, hygiene, menneskehandel og egne rettigheter. Deretter følger et tre måneder langt lese- og skrivekurs. Til slutt får de en enkel yrkesopplæring, så de kan sette i gang en virksomhet og tjene egne penger.

Drømmen om å bli advokat lever hos Riba. Her er hun i midten, sammen med vennene Shibili Aktar til høyre og Roxy Aktar til venstre. Foto: Strømmestiftelsen.

Selv har Riba kjøpt seg ei ku. Kua har nå fått en kalv, og Riba begynner å kjenne et gryende håp om at hun mot alle odds kanskje kan klare å tjene nok til å fortsette på skole. I dag går hun første år på college, og hun drømmer om å bli en advokat som kan kjempe for menneskerettigheter i Bangladesh. Hver dag bruker hun tre timer på å komme seg att og fram til skolen, men det synes hun det er verdt. Hun vil bare få en utdanning, og slik jobbe seg ut av et liv med diskriminering og fattigdom.

- For meg var Shonglap en øyeåpner i forhold til det å kjempe mot urettferdighet. Fra jeg ble født, har jeg blitt diskriminert på grunn av at jeg er jente. Visste du for eksempel at bare to til tre prosent av kvinnene i Bangladesh har papir på at de eier land? Det er helt utrolig at bare menn skal arve jord og land. Jeg vil så gjerne fullføre skolen, slik at jeg kan være med på å bety en forskjell. Jeg har allerede to søstre som har måttet slutte på skolen på grunn av at de er jenter. Fremdeles er jeg ikke sikker på om jeg vil klare å tjene nok til å fortsette å gå på skole, men jeg skal kjempe det jeg kan, sier Riba.

For et forbilde Riba er!

Shonglap ble en øyeåpner for Riba, som vil bruke livet sitt på å kjempe for menneskerettigheter og til å ta opp kampen mot den uretten og diskrimineringen jenter og kvinner opplever i Bangladesh. Foto: Strømmestiftelsen.

Riba og de andre jentene i Shonglap er et bevis på at vi mennesker forandres når vi prater sammen. Når vi blir klar over at vi har verdi, så får vi mer selvtillit. Når vi blir klar over at alle mennesker har samme verdi, uavhengig av kjønn, alder eller kulturell bakgrunn, så blir det viktigere for oss å kjempe mot urettferdighet.

Dagens tips: Ta med gode venner på gå- og pratetur. Snakk sammen om livet, om utfordringer og håp. La deg inspirere av jentene fra Shonglap, ta deg tid til samtalene som forandrer.

Les mer om Shonglap på Strømmestiftelsens sider

Rune Mørland — Strømmestiftelsen

--

--