Hjemmekon-TUR

Med stengte barnehager og skoler er vi i disse dager mange i samme situasjon. Barna som er vant til samlingsstunder, timeplaner og faste rutiner må plutselig tilpasse seg en evig lang helg hvor foreldrene plutselig sitter foran pc og mac og sier “Nå må jeg jobbe litt, vi kan leke etterpå”.

Lars Gunnar Bergstad
Stormberg
3 min readMar 18, 2020

--

For de minste er ikke alt dette like lett å forstå, så det er ikke så rart om noen av dem begynner å kjenne litt på både kjedsomhet og usikkerhet.

Som pappa på hjemmekontor er det heller ikke så lett å tilpasse seg. Det er jo ikke min datter på fire sin feil at barnehagen er stengt, og det er heller ikke hennes feil at ikke vi kan leke med naboene på lekeplassen. Å sjonglere fulltidsjobb og foreldrerollen innenfor hjemmets fire vegger er en utfordring.

Små turer er også store
Etter å ha sittet i et to-timers videomøte, mens kona hadde fungert som barnehageansatt, var det i dag min tur til å ta “vakta”.

Dattera mi på fire hadde allerede brukt opp sin utvidede iPad og TV-kvote og var lei av å tegne. Vi måtte ut!

Den kjempestore skogen bak huset

Bare 50 meter bak huset har vi en skog vi egentlig aldri har utforsket ordentlig sammen. I min målestokk er det en bitte liten skog, men da jeg prøvde å beskrive den som det til min datter fikk jeg kontra: “Nei, den er kjempestor!”.

Med dattera mi og bamsen hennes i front dro vi i vei for å utforske. Noen få skritt inn i “skogen” fant vi første gøye ting. En pinne! Ikke lenge etterpå: En liten edderkopp! Under våte blader: En meitemark! På bare fem minutter hadde vi plutselig oppdaget en hel del, enda vi bare var 50–60 meter fra husdøra.

Med meg hadde jeg tatt en liten kniv, så da vi fant et gammelt tre hvor barken hadde falt av kunne vi lage navneskilt.
“Skogen” vi gikk i består for det meste av eik og furu. Under dem lå det nøtter og kongler fra i fjor som ikke hadde funnet veien helt ned i bakken enda. Vi kunne øve på forskjellen mellom trærne, for vi fant både furunåler og furukongler, eikenøtter og eikeblader. Hattene på eikenøttene var ekstra morsomme.
Til vår store forundring fant vi også dyrelort, som så langt jeg kunne se stammet fra en hare? Skogen ligger midt i et større boligområde i Kristiansand, så at det skulle være hare her var overraskende.
Gjemsel med en fireåring er lett, for da får du beskjed om hvor du kan gjemme deg. Plutselig hadde vi brukt tyve minutter på å gjemme oss på de samme stedene flere ganger. Gi et lite pip var lov, men gjorde det ikke alltid like lett for fireåringen, som tydeligvis ikke har utviklet helt samme lydforståelse som pappa enda.
I noen trær hang det både fuglekasser og spor etter trehytter fra tidligere generasjoner.

Plutselig hadde vi brukt to timer bare noen meter fra huset, men utforsket og oppdaget masse.

Husk at «små turer er også store» i tiden fremover. En «hjemmekon-TUR» trenger ikke være lang, den er gratis og du trenger ikke forberede deg. En kort tur rundt huset kan være mer enn godt nok. Det er viktig at vi i denne perioden tar vare på hverandre og bruker det vi har tilgjengelig, og så lenge naturen er åpen vil jeg oppfordre alle til å utnytte den!

I Stormberg jobber vi nå med spre ut så mange turtips og aktiviteter som mulig, og vil i løpet av uken gi ut innhold som gratis tegneark med vår nye maskott «Storm», og Turquiz live på Facebook. Følg med Instagram og Facebook

Les også:

Bruk naturen — Verdens beste lekeplass
Kle deg for utelek i all slags vær

--

--