Hvordan går man fra å være mer eller mindre utrent, til å elske løping?

For noen år tilbake fant jeg ut at det var på tide å komme i form igjen. Jeg hadde trent innimellom, men det ble ofte litt for lange pauser til at det ble noe særlig ut av det. For å klare å motivere meg måtte jeg sette meg et mål — et temmelig heftig mål som gjorde at jeg måtte trene. Valget falt på Berlin Marathon, som da var ett år frem i tid. Jeg fikk med meg mannen min, og vi startet opptreningen.

Nina Johannessen Naalsund
Stormberg
3 min readApr 15, 2020

--

Dagen kom hvor jeg sto på startstreken, og utallige løpetimer var gjennomført. Jeg satte meg et tidsmål, og kom utrolig nok i mål på minuttet. For en fantastisk følelse det var — å få til noe som man har jobbet så lenge for!

Startnummer på plass — og temmelig spent!

Så hvordan går man fra å være mer eller mindre utrent, til å elske løping?

Sett deg et mål
Målet må være realistisk, men det bør samtidig være noe du kan strekke deg etter, og som krever en innsats for å nå.
Finn noen du kan trene sammen med. Ekstra gøy er det om du finner en du kan konkurrere litt mot i tillegg.

Begynn forsiktig
Det er lett å bli ivrig i starten, men begynn med rolige turer hvor du går innimellom. Hvis du har blodsmak i munnen etter hver økt er det lett å gi opp før man er skikkelig i gang.

Øk gradvis
Løp mer og mer sammenhengende uten å gå, før du løper hele runden i ett. Etter hvert kan du også ta lenger løyper.

Varier treningen
Når du har kommet dit at du begynner å bli i bedre form, kan det være lurt å variere øktene. Intervalltrening er faktisk veldig gøy, og det er uendelige muligheter til hvilke økter du kan ha. Her er noen av mine favoritter:
- 1000-metere. Gjerne i en løype, så blir det litt variert terreng. Løp 1000 meter, og ha 1–2 minutters pause der du går rolig. Begynn med 4 repetisjoner, så kan du øke antall etter hvert som formen er bedre.
- 2 minuttere. Løp 2 minutter, og ha 1 minutts pause. Begynn med 6 repetisjoner, og øk etter hvert.
- 45–15. Løp i 45 sekunder, og ha 15 sekunders pause. Begynn med 15 intervaller.

Husk at du ikke skal løpe maks på hver repetisjon. Du skal klare å gjennomføre siste intervall på samme tid/distanse som første. Begynn heller litt roligere på de første intervallene, så kan du øke på de siste om du har mye å gå på.

I en travel hverdag er det kanskje også vanskelig å få tid til å gjøre alt man har lyst til. Det jeg liker aller best med løpingen er at du kan ta på deg skoene, og så er du klar! Det trenger ikke å ta mye tid, og de dagene der det er ekstra travelt, holder det kanskje med en rask økt på 30 minutter?

Jeg drar ofte med meg guttene mine på tur. Når de er litt mindre er det helt supert å ha de med på sykkel ved siden av. Det blir litt start og stopp, og kanskje litt hjelpedytting i oppoverbakkene — men det er en kjempehyggelig aktivitet man kan gjøre sammen. Spesielt i disse dager, der det ikke er mange barnevakter å støtte seg på. Minstemann på 7 er stort sett med på sykkel, mens eldstemann på 12 løper sammen med meg. Det går ganske (les: veldig) fort både nedover og bortover på sykkel, så det er ikke noe problem å få god trening ;)

Småen i farta — her er det bare å henge med!

Nytt maraton skal etter planen gjennomføres i september, men det spøker litt for den turen nå siden verden er litt snudd på hodet. Heldigvis har vi verdens fineste natur her hjemme, hvor vi kan få mange flotte turer og nye målsettinger kan alltid settes.

Koselig løpetur. Denne supergode løpejakken har akkurat kommet på lager — Fykse vindjakke

God økt — og god tur!

--

--