Ingen er like — Alle er like viktige

Jeg er ikke religiøs. Men når man står på toppen av et majestetisk fjell, drikker vann fra en bekk i en frodig dal eller ser utover ei snødekt vidde er det lett å forstå at mange er det. For at naturens mirakler er tilfeldig, det har jeg vanskelig for å tro.

Gjesteblogger
Stormberg
2 min readAug 27, 2021

--

Vitenskapen har gjennom århundrer bygd opp et solid bevisgrunnlag for hvordan verden henger sammen. Alle organismer er del av naturens kretsløp, og selv om ingen er like er de like viktige. Dette husker jeg fra naturfagsboka, og har blitt minnet på av sir David Attenborough i hans brilliante naturprogrammer.

Det er jo mangfoldet i naturen som er forutsetningen for vår eksistens. Det har jeg ikke hørt noen bestride. Men at vi må verne om mangfoldet innad i vår art, gir dessverre ikke like unison jubel rundt om i verden.

Denne uka er det Skeive Sørlandsdager, der jeg har nettopp urfremført 10 nye låter inspirert av skeive historier. Og selv om flertallet både i Norge og på Sørlandet er enige i at LBTQI+ personer skal ha like rettigheter som majoritetsbefolkningen, er det fremdeles noen som skriver sinte leserbrev og klipper ned regnbueflagg. Derfor er fortsatt kamp for å gjøre plass til absolutt alle i flokken viktig. Ikke bare for de av oss som tilhører en minoritet, men også for flertallet. For et mangfoldig samfunn gjør tilværelsen bedre for alle.

Så jeg oppfordrer alle skeptikere til å logge av PC’en og gå ut i naturen. For om man ser nøye etter, vil man se at alt har sin plass og alle sin rolle. Enten det er skapt av en høyere makt, eller er et naturens mirakel.

God Tur og Happy Pride!

Tom Hugo, artist, låtskriver og naturglad livsnyter

--

--

Gjesteblogger
Stormberg

Stormberg har flere samarbeidspartnere med viktige budskap. På denne profilen blogger noen av dem om tema som vi sammen ønsker å løfte